Sjef Janssen blijft bondcoach van Belgische dressuurruiters

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Sjef Janssen blijft bondcoach van Belgische dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 22:10

http://galop.be

Na een positieve evaluatie is beslist om het contract van Sjef Janssen als bondscoach van de Belgische senioren in de discipline dressuur te verlengen tot en met eind december 2016 met het oog op de Olympische Spelen in Rio.

In maart 2013 ging de Nederlandse topcoach Sjef Janssen voor België aan de slag en stond onder meer in voor de begeleiding en training van de Belgische seniorcombinaties. Verder werd in deze periode een professionele structuur uitgewerkt voor de dressuurruiters (met onder andere de invoering van een kaderindeling).

Na een positieve evaluatie door alle partijen is beslist om het contract met Sjef als bondscoach te verlengen tot en met eind december 2016. De technische commissie is verheugd dat Sjef de huidige structuur verder wil uitbreiden en optimaliseren.

“Het hoofddoel van 2015 is zonder meer de teamkwalificatie voor de Olympische Spelen 2016 in het Braziliaanse Rio de Janeiro”, aldus een gemotiveerde Janssen. Om een team te kwalificeren voor Rio, moet België een gefilterde top drie plaats behalen op het Europees kampioenschap in Aken (12-16 augustus). Indien dit niet lukt is er nog altijd de mogelijkheid om een ‘composite’ team te sturen als drie Belgische ruiters via de ‘Olympic Ranking’ een plaats voor België bemachtigen.
Om dit doel te bereiken zal Sjef de trainingen met de kaderleden voortzetten en samen met de ruiters, privétrainers en omkadering zorgen voor de best mogelijke voorbereiding en (wedstrijd-)planning. Zijn taken gaan dus verder dan enkel de evaluatie en selectie van huidige (en toekomstige) Grand Prix-combinaties.

Voor enkele administratieve taken zal bondscoach Sjef Janssen de ondersteuning blijven krijgen van chef d’équipe Jeroen Van Lent.

ptiteblue

Re: Sjef Janssen blijft bondcoach van Belgische dressuurruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:50

Ik zie niet echt hoe ons team 3de zou kunnen eidigen de ze zomer al. Hij is denk ik geen tovenaar...

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 06:34

Wat ik mij dan weer afvraag.. Trainde hij ook niet Rath en Totilas? Dit zou dan toch belangenverstrengeling zijn? Of zie ik het verkeerd?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 07:19

Ik denk dat dit wel mag. Je hebt ook heel wat voetballers die bij een buitenlandse ploeg spelen, maar bij EK's en WK's dan in de nationale ploeg het opnemen tegen hun buitenlandse teamgenoten.

Jammer dat er blijkbaar zo weinig klassieke coachen zijn, moeten ze nu zo nodig weer een moderne coach hebben. 'k Zal nog paar jaar niet naar dressuur kunnen kijken zonder nekpijn vrees ik (maar da's andere discussie)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 07:19

ptiteblue schreef:
Ik zie niet echt hoe ons team 3de zou kunnen eidigen de ze zomer al. Hij is denk ik geen tovenaar...

Er staat gefilterde top 3, misschien dat er een aantal top landen (ned dui???) daar niet bij meetellen ofzo.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 07:24

hwn schreef:
Ik denk dat dit wel mag. Je hebt ook heel wat voetballers die bij een buitenlandse ploeg spelen, maar bij EK's en WK's dan in de nationale ploeg het opnemen tegen hun buitenlandse teamgenoten.

Jammer dat er blijkbaar zo weinig klassieke coachen zijn, moeten ze nu zo nodig weer een moderne coach hebben. 'k Zal nog paar jaar niet naar dressuur kunnen kijken zonder nekpijn vrees ik (maar da's andere discussie)

Oké! Dit was namelijk wel een probleem toen hij bondscoach was voor de Nederlandse dressuurruiters.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 07:32

hwn schreef:

Zoals bovenin gezegd word, de ruiters houden gewoon hun eigen instructeur. Het is dus niet zo dat die ruiters die klassiek trainen ineens helemaal volgens Janssens methode trainen.

Daarnaast is de opmerking over nekpijn erg kinderachtig. Er lopen meer paarden met nekpijn van andere methodes dan van deze methode, maar goe dindd andere discussie.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 11:05

ptiteblue schreef:

Het gaat om een gefilterde top drie. Dus Duitsland, Nederland en Groot-Brittanie tellen niet mee. Die zijn al geplaatst. Maar dan nog zal het heel lastig worden. Vorig jaar bij de wereldruiterspelen stonden ook nog Zweden, Denemarken, Spanje, Oostenrijk en Frankrijk boven België.

Dus ze moeten nog drie plaatsen stijgen.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:38

Hermelientje schreef:
ptiteblue schreef:

Het gaat om een gefilterde top drie. Dus Duitsland, Nederland en Groot-Brittanie tellen niet mee. Die zijn al geplaatst. Maar dan nog zal het heel lastig worden. Vorig jaar bij de wereldruiterspelen stonden ook nog Zweden, Denemarken, Spanje, Oostenrijk en Frankrijk boven België.

Dus ze moeten nog drie plaatsen stijgen.

Helemaal niet! Ze kunnen een sterk team vormen waarbij 5 combinaties boven de 70% kunnen scoren in de Grand Prix! Denk aan Claudia Fassaert/Donnerfee, Jeroen Devroe/Eres Dl, Laurance Vanommensslaeghe/Avec Plaisir, Julie de Deken/Lucky Dance en rijzende nieuwe combinatie wat nog heel ver kan komen is Fanny Verliefden met Annarico! Sterk team, met zelfs een goede reserve die boven de 70% kan scoren, stijg je meteen 3 plekken! *D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:41

Kunnen scoren betekent niet dat er ook zo hoog gescoord gaat worden :). En als andere landen hoger scoren, dan sta je daar.

België is echt wel goed op weg, maar nog lang niet op het echte topniveau.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:44

Cardy schreef:
Wat ik mij dan weer afvraag.. Trainde hij ook niet Rath en Totilas? Dit zou dan toch belangenverstrengeling zijn? Of zie ik het verkeerd?

Hij trainde toen hij nog bondscoach voor Nederland was ook Patrik Kittel die uitkomt voor Zweden. Zou niet weten waarom hij dan Rath niet zou mogen trainen en Kittel wel.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:37

Die Donnerfee ziet me er wel een goed paard uit, heb die zopas helemaal beschilderd aan het werk gezien (anatomie in beweging).