Shetlandpony krijgt periscoop om over staldeur te kijken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Shetlandpony krijgt periscoop om over staldeur te kijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 10:55

bokt.nl / www.horseandhound.co.uk

Een Shetlandpony, die verblijft op de Ebony Horse Club in Brixton, kan over zijn staldeur kijken, nadat er een periscoop voor hem werd gebouwd.
Afbeelding

Vier weken geleden kwam Pedro, ongeveer 80cm hoog, aan op de Ebony Horse Club. De club is actief in Coldharbour Ward in Brixton, een van de meest achtergestelde stadsbuurten in Groot-Brittannië. De club werd drie jaar geleden opgericht, telt 85 leden en organiseert rijlessen voor zeven lokale scholen.

Tijdens de vakantie afgelopen week kregen de kinderen de opdracht om Pedro te helpen om uit zijn stal te kunnen kijken. De grote stal is nodig voor een groter paard en er wordt geld ingezameld om een miniatuurstal te bouwen voor Pedro. Een tijdelijke oplossing om het uitzicht voor Pedro te verbeteren, was dus nodig.

Er werden heel wat ideeën geopperd, zoals platformschoenen, een heel hoog strobed en een spionoog in de staldeur. Een van de vrijwilligers kwam met het idee van een periscoop en vroeg aan Andy Morris, eigenaar van het bedrijf Print and Cut, om 's werelds eerste Pedroscoop te bouwen.

Morris zegt: "We hebben al heel wat vreemde verzoeken gekregen, maar hier hadden we nog nooit iets over gehoord. We waren onmiddellijk bereid om te helpen."

De periscoop is anderhalve meter hoog en gemaakt uit karton. Hij wordt enkel gebruikt wanneer Pedro gepoetst wordt, of wanneer hij op zijn voer wacht. "Pedro snapte erg snel wat de bedoeling was,"zegt Sue Collins van de club.

Grace Mpunghi, een van de kinderen die bij het project betrokken was, zegt: "Pedro is zo schattig en de andere paarden houden van hem, vooral het grootste paard Joe. Ik had nog nooit een echt paard gezien voor ik naar de Ebony Pony Club kwam, laat staan eentje zo klein als Pedro. Het was erg leuk om de Pedroscoop te ontwerpen en te maken."

Je kan hier een video over de Pedroscoop bekijken:

Anoniem

Re: Shetlandpony krijgt periscoop om over staldeur te kijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:04

Hahah wat een snoesje <3 , maar een pedroscoop hmm :') . Zal een paard uh pony wel wat zien erdoor?

Is het wel shetlander proof? , ziet er echt dom uit hahah

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:09

Het ziet niet heel stevig uit, volgens mij is het van karton? Ben benieuwd hoelang dat heel blijft met een shet in de buurt :+ Hij is wel erg leuk trouwens <3

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:10

:') die tekening van dat paard op hakken _O-

Lief dat de kindjes zo meeleven.
Maar volgens mij kan dat veel simpeler.. Geef em een klein weitje/paddock, of zet de deur open en zet er tijdelijk een lager stuk hout voor.. Probleem opgelost :Y)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:12

8nnemiek, dat dacht ik dus ook al. Waarom zo moeilijk (maar wel leuk) doen, als je het ook simpeler en (in mijn ogen) diervriendelijker kan.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:17

Het kweekt betrokkenheid en je krijgt gratis publiciteit. Zelfs in het buitenland zoals dit topic bewijst :D

_/-\o_ _/-\o_

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:18

Met dat ding kan hij helemaal niet meer over de deur kijken. Leuk bedacht, maar ponyvriendelijk....?

Kan die deur niet open blijven staan en dat ze een of ander lager deurtje timmeren en dat tijdelijk aan de binnenkant van de stal monteren?

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:23

Leuk bedacht maar of pony lief er ook echt iets aan heeft... Ik vraag het mij af. Hoop maar dat hij snel een stalletje krijgt met een lage deur.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:25

Gewoon een kleinere staldeur ervoor zetten? Hebben wij hier met de mini's ook gedaan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:40

Als ze nou ook nog even gaan kijken naar een wat normaler formaat zadel, zodat de ruiter met zn bips er ook in past...
Heeft meer prio dan een stalkijker...

Maak gewoon een schotje aan de binnenkant, zo simpel kan het zijn.,.....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:41

criollo_yess schreef:
Met dat ding kan hij helemaal niet meer over de deur kijken. Leuk bedacht, maar ponyvriendelijk....?

Kan die deur niet open blijven staan en dat ze een of ander lager deurtje timmeren en dat tijdelijk aan de binnenkant van de stal monteren?
Zoek even op hoe een periscoop werkt!

Ik vind het een geweldig initiatief om kinderen uit armlastige gezinnen toch te laten paardrijden. Liefde voor dieren is voor arme gezinnen moeilijk aangezien er geen geld voor hond of kat is vaak. Mensen die in hun jeugd vaak niets met dieren hebben missen toch een stuk beleving en opvoeding dus top dat dit gebeurt.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:56

Wat goed! Leuk idee om de kinderen te laten nadenken en bezig te zijn met dieren.
Er staat trouwens duidelijk in het bericht dat het alleen gebruikt wordt tijdens het poetsen, enz.!
Jammer dat mensen altijd zo cynisch moeten zijn en niet de achterliggende gedachte begrijpen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:01

Ipv dat ze de staldeur gewoon paar cm korter maken :+

Benice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:10

Ach, ik vind het harstikke leuk dat ze aan de pony denken. :) Een best goed idee ook, maar kan een pony via een spiegel kijken?

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:13

NathalietjeB schreef:

Dan had niemand ernaar omgekeken... tuurlijk is het leuk voor de shet dat hij nu naar buiten kan kijken, maar door het op deze manier te doen worden de kinderen betrokken in het process en krijgen ze veel aandacht van de media. De achterliggende gedachte is waarschijnlijk ook dat deze organizatie best wel wat geld kan gebruiken om het project door te zetten.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:22

Thokkadisje schreef:
NathalietjeB schreef:

Dan had niemand ernaar omgekeken... tuurlijk is het leuk voor de shet dat hij nu naar buiten kan kijken, maar door het op deze manier te doen worden de kinderen betrokken in het process en krijgen ze veel aandacht van de media. De achterliggende gedachte is waarschijnlijk ook dat deze organizatie best wel wat geld kan gebruiken om het project door te zetten.

Precies dat dus ;)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:36

wahahaha grandioos !! Voor de pony zou gewoon een lagere deur natuurlijk veel interessanter zijn maar hiermee komt de organisatie wel mooi in de publiciteit. Ik vind het een goede reclamestunt, zeer origineel. :)

ponyfriendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:45

Foaly schreef:
Het ziet niet heel stevig uit, volgens mij is het van karton? Ben benieuwd hoelang dat heel blijft met een shet in de buurt :+ Hij is wel erg leuk trouwens <3

Staat in de tekst dat hij van karton is. Ben ook benieuwd of ie heel blijft, haha

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:26

Wat schattig! In het filmpje zie je hem echt kijken van: 'heee ik zie jullie' *\o/*

Ik vind dit een leuke tijdelijke oplossing, zeer creatief gevonden, plus de kinderen en organisatie worden hiermee ook in een positief daglicht gesteld.
Wat me voor hun heel belangrijk lijkt, wie weet levert het ook wat extra centjes op voor een mini-stal.
Er staat ook dat ze deze stal nodig hebben voor een groot paard, dus even de staldeur halveren is ook niet echt een optie he :)

Ik stoor me eigenlijk meer aan het hooinet dat op standje giraf hangt :')

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:51

Erg grappig en origineel!

Plonsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:56

Aaah wat een schatje.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:03

ik zou zeggen.... knikker die pony gewoon met zijn maten het land op.
Geen periscoop, geen kleine of grote staldeuren of schotjes... maar gewoon een paardenleven...

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:05

Leuk dat ze dit organiseren voor de kids, maar een beetje begeleiding daarin was niet verkeerd geweest.
Ik snap de achterliggende achtergrond, maar iets educatiever zou ook leuk zijn geweest.
Dan ben je écht bewust bezig.
Mij lijkt het ook niet zo een groot en kostbaar probleem en zijn er legio oplossingen te bedenken.
Wel een enórme aanwinst voor deze manege ......die Pedro *\o/*

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:15

Zoek anders ook even op waar deze club gevestigd is, met google earth liefst.
Dan merk je al gauw op dat ze daar niet zomaar de mogelijkheid hebben om de paarden 'op het land te gooien'.
Nederland en België mogen op dat vlak nog niet klagen.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:19

domesticatie gaat veel te ver!