Reglementswijzigingen mennen per 1 april 2015

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Reglementswijzigingen mennen per 1 april 2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 18:52

http://www.knhs.nl

Afbeelding

Het wedstrijdreglement mennen is herschreven, de wijzigingen gaan in per 1 april 2015. Hierbij de belangrijkste wijzigingen op een rijtje.

Minimum leeftijd
In het kader van het vergroten van de toegankelijkheid van de sport en laagdrempelige instroom is besloten dat de minimumleeftijd voor deelnemers met een enkelspan pony of paard met twee jaar verlaagd wordt.

Twee aanspanningen
Verder is besloten dat het een organisatie van een samengestelde wedstrijd toegestaan is een deelnemer met twee aanspanningen te laten starten.

Grooms
Voortaan mogen deelnemers bij andere deelnemers als groom fungeren zonder de verplichting zelf eerst de marathon gereden te hebben.

Broek aan
Vanaf 1 april 2015 moeten alle enkelspannen, tijdens alle wedstrijden, met broek gereden worden.

Protectie
Verder moeten alle deelnemers en grooms tijdens de (mini)marathon een rug- of bodyprotector (EN 13158 of EN 1621) dragen.

Wave
Vanaf 1 april 2015 wordt de vaardigheidsproef uitgebreid met de meervoudige hindernis 'Wave' (zie bijlage 10 van het Wedstrijdreglement Mennen).

Kegelpoorten
Vaardigheidsproef
Daarnaast heeft de parcoursbouwer de mogelijk een maximaal twee alternatieve kegelpoorten op te nemen in het parcours welke 5 cm smaller mogen zijn. Bijvoorbeeld kegelpoort 5 wordt tweemaal in het parcours gezet, eenmaal op de normale spoorbreedte maar dan in een langere lijn naar kegelpoort 6 en eenmaal als doorgang in een kortere lijn naar 6 maar de doorgang is dan 5 cm smaller. Deelnemer kan dan zelf kiezen welke kegelpoort hij rijdt.

Minimarathon
Vanaf 1 april 2015 is het rijden van een verkeerde kegelpoort of verkeerde rijrichting niet langer uitsluiting maar 20 strafseconden.

Het disciplinereglement moet altijd in samenhang worden gelezen en toegepast met het algemeen wedstrijdreglement. Als het disciplinereglement afwijkt van het algemeen wedstrijdreglement, dan gaat het disciplinereglement voor. Bieden de reglementen helemaal geen uitkomst? Dan moet worden gehandeld in de geest van de sport, waarbij fairplay en welzijn van mens en dier altijd voorop moeten staan.

Sjolvir

Re: Reglementswijzigingen mennen per 1 april 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:56

Had ergens gehoord dat je ook kinkettingbeschermer moest hebben, is dat ook doorgevoerd of niet?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:04

Enkelspannen met broek? Wat stom, ik heb een geremde kar

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:35

Billy schreef:

en jij bent ALTIJD precies op tijd met bij remmen enzo?

Ik vindt het een goede regel, enkelspannen allemaal met broek.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:33

Ik vind van niet. Ik vind dat je de keuze moet hebben.

Nijbro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:37

Shit krijg je weer die discussie van je broek zit te hoog, te laag, te los of te strak terwijl je hem elke keer hetzelfde vast gespt.
Was blij dat ik hiervan af was.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 07:43

Billy schreef:

Wij rijden altijd met broek. In de dressuur bij het achterwaarts gaannen de overgangen terug naar de verzameling vind ik dat veel fijner voor het paard en mooiere overgang vanuit de galop.

ponyfriendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 07:59

Sjolvir schreef:
Had ergens gehoord dat je ook kinkettingbeschermer moest hebben, is dat ook doorgevoerd of niet?

Ja, heb ik ook van gehoord. Weet het ook nog niet.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 08:25

Helemaal met je eens Janouk.
Verder ben ik erg blij met de verlaging van de minimum leeftijd, mag mijn zoontje 2 jaar eerder echt gaan starten.
Protectie bij marathons vind ik ook een prima regeling

Ik hoop alleen dat door de verslapping bij de kledingvoorschriften nu niet lezers in korte broek gaan staan. Het ziet er nu altijd zo netjes uit.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 08:44

Vind het wel fijn dat de kleding nu vrij is voor de voorlezer aan de kant, kun je ook gemakkelijker even iemand aanschieten om voor te lezen. B dressuur is nu ook gelijk getrokken met de andere klassen wat betreft de winstpunten, dus met 10 mag je over, met 30 moet je.
Broeken rijden wij altijd al mee, zowel enkel- als dubbelspan.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:05

Tja mijn paard is wat paniekerig van achteren, rij daarom nooit met broek. Vind het jammer dat dat nu moet. Vind het vooral jammer dat het nu zo snel moet. Ik heb 4 april wedstrijd moet nu dus in rap tempo het hem leren. Daar krijg je een gevaarlijkere situatie mee dan zonder broek.
Maar ja het moet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:26

Ik ben gister tot blz 50 gekomen met het reglement doorlezen. Vanavond weer een deel doen.

Tot nu toe voor mij dingen die van toepassing zijn, zijn dat een pony in de minimarathon 2x mag lopen. Wat voor mijn grooms/verzorgsters heel leuk zou zijn, die zouden dan mijn brave pony's een rondje enkelspan kunnen rijden.
Maar pony's moeten nu ook in de minimarathon minimaal 110 cm zijn, en dat is wel heel jammer voor mijn grote maatse shetten die dat prima aan kunnen (was voor de marathon wel altijd al zo). Dus nu extra hopen dat mijn 3 jarige de maat uit gaat groeien.

Bodyprotector vind ik prima, ik rij al 2 seizoenen minimarathon met een BP.
Niet meer in tenu hoeven voorlezen aan de kant is fijn, maar zal er toch wel voor zorgen dat (waar mogelijk) mijn voorlezer er wel netjes bij staat (niet perce in tenu, maar ook niet in een korte broek ofzo).

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:06

Het verbaast me dat er zoveel mensen zonder broek rijden in het enkelspan.
Het lijkt me toch iets standaard? ongeacht of de koets geremt is of niet.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:43

Tegenwoordig komen er veel paarden uit de aangespannen sport( de tuigers) deze worden zonder broek gereden. Ze zijn vaak ook niet de makkelijkste kwa karakter en zullen dan ook op latere leeftijd niet altijd een broek accepteren.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:18

Zag ook dat bij de minimarathon de minimala stokmaat van enkelspan pony op 110 is gezet. Is volgens mij ook wel een redelijke aanpassing van het reglement

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:38

Nee hoor, broek is niet standaard. Zeker merries willen wel eens lastig worden op de broek/staartriem, vandaar dat ik er voor gekozen heb om tnt zonder te rijden

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:15

Praktisch zeker het aspect over groomen.