Onderzoek: lucht in stallen kan schadelijk zijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Onderzoek: lucht in stallen kan schadelijk zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 16:21

bokt.nl / www.horsetalk.co.nz

Werken in stallen is lastig, repetitief en vergt veel energie. Onderzoekers waarschuwen nu dat de luchtkwaliteit in stallen bepaalde gezondheidsrisico's kan inhouden.

Poolse onderzoekers die de werkomstandigheden van stalpersoneel onderzochten, hebben vastgesteld dat stallen werkplekken zijn waar de gezondheid van de werknemers vaak ongunstig beïnvloed kan worden. De onderzoekers bekeken de mate van blootstelling aan luchtvervuiling in een stal en maakten een inschatting van de workload van stalmedewerkers.

Ze ontdekten dat de lucht in stallen aanzienlijk vervuild is met micro-organismen. Bepaalde organismen kunnen schadelijk zijn. Het team deed zijn research 's winters, in een stal waar 40 renpaarden staan. De onderzoekers verzamelden luchtstalen en analyseerden die, om te bepalen hoe veel bacteriën en schimmels ze bevatten. Ook het aantal aërobe mesofiele (groeien optimaal bij temperaturen tussen 15° en 50° Celsius) en thermofiele bacteriën (groeien optimaal bij temperaturen tussen 50° en 60° Celcius) werd bepaald. De onderzoekers maten ook de stofconcentratie in de lucht. Ze evalueerden daarnaast het energieverbruik, de fysieke belasting en het soort bewegingen van de werknemers.

De stalmedewerkers verbruikten tijdens een shift van 8 uur zo'n 2650 kilocalorieën, of zo'n 11.100 kJ. De onderzoekers zagen ook dat de bewegingen die ze maakten 'gemiddeld monotoon' waren.

De resultaten van de luchtkwaliteitsmetingen waren niet goed. De gemiddelde concentratie van het aantal bacteriën oversteeg de concentratie die veilig geacht wordt voor werknemers. De meeste luchtstalen lieten hoge concentraties mesofiele bacteriën en schimmels opmeten, veel hoger dan de waarden die men als grens aangeeft. Het aantal thermofiele bacteriën was ook hoog, maar viel binnen de toegelaten waarden. Het stofgehalte (zowel organisch als dierlijk) in de lucht was dan weer lager dan de maximaal aanbevolen concentratie.

"Het onderzoek bevestigt dat werken met dieren erg zwaar is. Dat wordt bewezen door het energieverbruik," zeggen de onderzoekers. "De schadelijkheid van het werk wordt versterkt door de omstandigheden waarin het wordt uitgevoerd." De onderzoekers omschrijven de lucht in ruimtes waar dieren gehuisvest zijn als een diverse mix, die naast organisch stof ook micro-organismen en toxines bevat.

Het fijne stof, dat kan ingeademd worden, is een bijzonder aandachtspunt. "Dat wordt beschouwd als een indicator voor het gezondheidsrisico bij paarden," zeggen de onderzoekers. "Paarden houden in de vervuilde stallucht leidt tot obstructie van de luchtwegen. Geschat wordt dat in 33 tot 80% van de stallen paarden last krijgen van aseptische luchtwegenontstekingen en minder fysieke inspanningen aankunnen. Veel paarden kunnen daardoor niet getraind worden of deelnemen aan wedstrijden."

De onderzoekers suggereren dat er biomarkers moeten komen voor de blootstelling van stalmedewerkers aan bepaalde bacteriën en micro-organismen. "Het stijgende aantal recreatiepaarden zorgt ook voor ademhalingsproblemen bij stalmedewerkers," zeggen de onderzoekers. "De studies tonen aan dat nieuwe evaluatiemethodes voor de blootstelling nodig zijn, om die problemen op een effectieve manier te voorkomen."

Anoniem

Re: Onderzoek: lucht in stallen kan schadelijk zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:24

Kortom, lekker je paarden buiten zetten, is voor de paarden leuker en de mens kan dan lekker in de open lucht poepscheppen. Is vast een stuk gezonder. :D

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:43

Wuis schreef:
Kortom, lekker je paarden buiten zetten, is voor de paarden leuker en de mens kan dan lekker in de open lucht poepscheppen. Is vast een stuk gezonder. :D

+1

Helemaal mee eens :D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:49

Ik vraag me ook af hoe de paarden van dit onderzoek stonden, als ze gewoon lekker (minimaal!!!) 4 uur in en paddock staan en dagelijks met ze gewerkt word krijg je andere resultaten dan paarden die enkel voor training Uit stal getrokken worden.
Mijn paarden staan nu van 9 tot 22 buiten, hele andere stallen dan van 9-5 buiten ;)

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:07

Ilse_1987 schreef:
Wuis schreef:

+1

Helemaal mee eens :D

+1 _/-\o_

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:08

Afbeelding Dit was mij uiteraard allang bekend ahum. Geen organisch stof, micro-organismen en toxines die mij bereiken

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:19

_O- _O- Ziet er mooi uit !

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:23

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:24

Als ik flink verkouden ben werk ik graag in stal. Alles komt goed los. :')

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:32

Als ik mijn neus snuit nadat ik op stal geweest ben komt er vaak zwart snot uit. Ook heb ik last van astmatische bronchitis. Ik stro dan ook regelmatig op met een masker. Scheelt een hoop.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:48

supertammy schreef:

De ammoniak doet dan goed zijn werk, beter dan eender welke neusdruppels ook :D :D :+

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:20

Pandora2 schreef:
supertammy schreef:

De ammoniak doet dan goed zijn werk, beter dan eender welke neusdruppels ook :D :D :+

Ik zie een nieuwe markt: neusdruppels met ammoniak :D

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:26

Stomen met ammoniak :+
U hoeft maar 10 seconde te stomen tegenwoordig :))

Past super bij onze snelle maatschappij.
En een verkoudheid is geen reden meer tot ziek melden :)*

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:29

"Mijn paard heeft luchtwegproblemen, ik begrijp er echt helemaaaaal NIETS van!!!" Whehehe!
Hops! Naar buiten en inloopstallen... Gezonde mensen en gezonde paarden :-)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:32

marjan1986 schreef:
[ Afbeelding ] Dit was mij uiteraard allang bekend ahum. Geen organisch stof, micro-organismen en toxines die mij bereiken

:') :')

Whaaa geweldig, you just made my day!

ponyfriendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:32

Niet fijn om te horen vind ik dit; ik werk graag in de stal:(

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:49

Bijzonder zoals Bokkers dit toch weer weten te verbinden met de 24/7 buiten/binnen discussie. Knap }> !

M.b.t. het topic: weinig nieuws, maar ik ben wel benieuwd naar de situatie in de onderzochte stallen.
Ventilatie? Licht? Lucht? Bezetting? Hier staan de paarden 's nachts binnen maar in een hoge schuur met veel licht en lucht. Ik denk dat het bij ons wel meevalt dus..
De monotone arbeid waar over wordt gesproken - ja, erg ingewikkeld en afwisselend is uitmesten niet. Ik denk dat er in NL maar weinig grote stallen zijn waar nog op deze manier wordt gewerkt, in shifts van 8 uur...daar hebben we toch bobcats e.d. voor....

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:44

Begrijp ik nou goed dat dit hele onderzoek gebaseerd is op één renstal?

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:48

Dit soort dingen kan je zelf ook wel bedenken lijkt me? Ammoniak is nou niet echt gezond nee en met dat stof van het hooi en stro, en dat zeg ik terwijl ik zelf in een varkensstal werk.
Ik vind het dus een beetje een een zinloos artikel :o

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:01

hahaha geweldig!!! 1 renstal met 40 paarden.. in Polen. (voor er gezeurd gaat worden.. ik discrimineer niet)
Maar er zitten wel degelijk verschillen in stallen. Ook in landen zelfs onderling in stallen. Hoe kan je in hemelsnaam nu een onderzoek en meting op 1 enkele stal publiceren?? weet die eigenaar er wel van??
Zou het namelijk niet tof vinden dat dit over mijn stal zou gaan. Aan de andere kant... wel een hele goede indicatie om dingen aan te pakken. Zoals inderdaad de hoogte, de ventilatie en de bodembedekking. Al met al zijn paarden dus net varkens. Ik wist het. :+

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:04

Inderdaad, doe ditzelfde onderzoek op 20 verschillende stallen met verschillende huisvesting, en je komt volgens mij op een totaal andere uitkomst uit.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:32

Ik vraag mij af wanneer de arbeidsinspectie eindelijk eens interesse in de paardensector krijgt. Zaken als de luchtkwaliteit, hoeveelheid stof op stal, fysieke arbeidsomstandigheden, veiligheid, arbeidstijden etc zijn denk ik regelmatig niet oke.

incaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:50

Er dan zijn er serieus nog mensen die je gek aankijken als je klaagt over het gebruik van een bladblazer IN de stal ....
Je kunt dan wel de mesofiele bacteriën en schimmels 'mooi' doen opwaaien.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 07:53

pipo schreef:
hahaha geweldig!!! 1 renstal met 40 paarden.. in Polen. (voor er gezeurd gaat worden.. ik discrimineer niet)
Maar er zitten wel degelijk verschillen in stallen. Ook in landen zelfs onderling in stallen. Hoe kan je in hemelsnaam nu een onderzoek en meting op 1 enkele stal publiceren?? weet die eigenaar er wel van??
Zou het namelijk niet tof vinden dat dit over mijn stal zou gaan. Aan de andere kant... wel een hele goede indicatie om dingen aan te pakken. Zoals inderdaad de hoogte, de ventilatie en de bodembedekking. Al met al zijn paarden dus net varkens. Ik wist het. :+

Waar is de vindt ik leuk knop ??!
Zoveel calorieën ook verbranden , Sjesus dan was ik super slank intussen !

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 03:30

Jeetje, dat liet Kikkuli 1345 jaar voor Xtus al in klei graveren.