Onderzoekers: "Schrapen kan duiden op pijn"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Onderzoekers: "Schrapen kan duiden op pijn"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 21:24

http://www.bokt.nl / http://www.thehorse.com

Schrapen kan een teken zijn van discomfort, aldus onderzoekers. "Paarden doen zelden iets zonder doel." zegt Katherine Houpt. "En het doel van schrapen is niet om vervelend te zijn." De reden zou namelijk mogelijk het verminderen van pijn zijn. In het onderzoek werden 41 paarden gemonitord. De dieren hadden de neiging om meer te schrapen in de vier uur na beweging in vergelijking met ervoor. Veel paarden proberen ook in de "kuil" te gaan staan die zij door het schrapen hadden gecreëerd. "Het lager zetten van de achterbenen helpt om het gewicht van de voorbenen te verminderen. Dit kan een teken zijn dat de voorbenen pijnlijk zijn, zeker na training." zegt Houpt.

In hun onderzoek bleek 58% van de paarden te schrapen. Het schrapen leek niet gerelateerd aan de voertijden. Houpt zegt dat het schrapen tijdens voertijd of tijdens het vastgebonden staan op de poetsplek aangeleerd gedrag is, dat vaak beloond wordt door het dier aandacht of voer te geven zodat het niet meer schraapt. Het schrapen in de stal lijkt een natuurlijk gedrag dat waarschijnlijk bedoeld is om pijn te verlichten in de ledematen of buik. Opmerkelijk genoeg schraapten de paarden minder op zondag, wanneer ze geen training kregen.

"Het schrapen zelf is niet echt een orthopedisch probleem, want het veroorzaakt vrijwel nooit problemen. We hoeven dus niet per se naar een oplossing ervoor te zoeken. Maar omdat het een indicatie kan zijn van een ander orthopedisch probleem, is het belangrijk om de oorzaak op te sporen."

Amaranth7

Re: Onderzoekers: "Schrapen kan duiden op pijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:00

Als ze nu ook nog eens de benen op de foto hadden gezet, pijnstilling hadden gegeven of de voeten hadden uitverdoofd van de paarden met "pijn of discomfort" dan hadden ze een echt onderzoek gehad.

Nu is het weer zo half afgemaakt. :(

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:02

Man man.... ik lees 4 keer ' waarschijnlijk' ..... Niks waard zo'n onderzoek :o

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:45

ruitje schreef:

Vergeet de "kan", "mogelijk" en "lijkt" niet!

:roll:

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:52

Zwartvosje schreef:
ruitje schreef:

Uh ja, dit dus :roll: >;) :=

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:00

Mijn pony schraapt ook . Maar dat doet ze alleen als ik haar in haar 1 tje uit de weide pak ben ik achter gekomen vandaag. staat ze samen met een ander paard aan het hek is ze doodbraaf

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:24

Het is toch al 100 jaar bekend dat een paard met koliek ook vaak staat te schrapen...

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:28

Tenzij dit het vooronderzoek is. Dat ze vanuit hier een goede onderzoek vraag hebben.
Hoewel ik het zo ook waardeloos vind. En een beetje vragen naar de bekende weg. De meeste paarden met koliek staat te schrapen van de pijn ja. Toen mijn paard met een grote wond in zijn lies stond, stond hij ook te schrapen van de pijn. Dus ja, dat had ik ze ook wel kunnen vertellen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 02:21

Zwartvosje schreef:
ruitje schreef:

Als je je iets meer zou verdiepen in wetenschap en statistiek zou je dit niet zeggen en het belang van dit soort onderzoeken beter begrijpen.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 04:01

Heb 2 ponys die schrapen tijdens voertijd.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 05:45

Karlijnxxx, kun je mij het belang van dit onderzoek uitleggen?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 07:08

Ben het met de rest eens. Het is een onvolledig onderzoek. Is er een controle groep? Dus een groep die niet werkt en dus zogezegd minder schraapt? Word het schrapen minder als je ze pijnstillers geeft? Wat voor training hebben ze gehad?

Zo kan ik nog wel paar vragen verzinnen die van belang zijn.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 07:28

Met "die van mij" heb ik de afspraak dat ik stop met de rubberen massage borstel als hij schraapt. Op die manier weet ik wat hij prettig vind, en minder prettig. Ook krijgt hij nog wel eens iets lekkers als compensatie voor het aangedane leed. Groot was mijn verbazing toen hij het schrapen ook ging generaliseren naar bijvoorbeeld deken opdoen.

ponyfriendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 07:45

Lekker duidelijk, 'waarschijnlijk'

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:43

Ik heb al paarden zien schrapen gewoon omdat hun vriendje weg gaat en zij op de wagen moeten blijven staan of aan de wagen moeten blijven. Ik heb er zien schrapen net voordat gaan rollen om een modder- of stofbad te nemen.

Het duid echt niet altijd op pijn.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:58

petraaken schreef:
Ik heb al paarden zien schrapen gewoon omdat hun vriendje weg gaat en zij op de wagen moeten blijven staan of aan de wagen moeten blijven. Ik heb er zien schrapen net voordat gaan rollen om een modder- of stofbad te nemen.

Er staat toch ook dat het ook voorkomt als aangeleerd gedrag tijdens bv vaststaan en dat dat gevoed wordt door aandacht of voer te geven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:29

Schrapen kan ook ten gevolge van ongeduld. Polie schraapt elke ochtend als ik buiten komt want dan weet ze "eten"! en wordt ze ongeduldig. Zo gauw ik het voerhok inga stopt het en huppelt ze blij achter me aan.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:33

liedjuh2 schreef:
petraaken schreef:

Er staat toch ook dat het ook voorkomt als aangeleerd gedrag tijdens bv vaststaan en dat dat gevoed wordt door aandacht of voer te geven.

Aangeleerd gedrag betwijfel ik. Ze doen dat of ze doen het niet bij bepaalde situaties of dingen.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:36

Ik zou net zeggen, Larissa, mijn pony, schraapt bijna nooit. Alleen als ze weet dat ze eten krijgt of als ze even moet wachten. Dit doet ze echt niet uit pijn..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:40

Hier schraapt er een altijd wanneer mijn zusje aan het opstijgen is en meneer heeft door dat we op buitenrit gaan. :')
Doet hij in de bak nooit hoor. _O-

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:42

Ja hier ook aangeleerd.
Na het rijden zet ik het paard op de wasplaats en gaf hem altijd zijn eten met supplementen erin.
Dus als het zadel eraf gaat en ik leg het zadel weg begint meneer te schrappen.
Nu zo erg als ik maar naar de zadelkamer loop denkt hij dat hij iets krijgt.
Of als ik met iemand sta te praten het duurt te lang....
Als ik hem op stal zet na het rijden schopt hij tegen de stal deur.
Nu geef ik hem niks meer na het rijden maar de stal eigenaresse geef t in de ochtend zijn supplementen al.
Nu krijgt hij soms nog een appel.
Voordat je dat er weer uit hebt.
Is gewoon lopen drammen omdat hij gewend was na het rijden lekker eten.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:53

Dit is slechts een eerste onderzoek waarbij gekeken wordt of schrapen stereotype gedrag is of duidt op iets anders.
De pijn die het hier wordt genoemd word in eerste instantie een 'discomfort' genoemd.
Later pas komen ze via de observaties uit bij de mogelijkheid dat het ter verlichting van de voorbenen is.
Wat precies het schrapen veroorzaakt is nog niet duidelijk er roept verdere vragen op. Het is echter, volgens dit onderzoek, dus geen stereotype gedrag maar 'iets anders'.

Een causaal verband moeten we altijd voorzichtig mee zijn. Ooit is er een onderzoek geweest naar bijziendheid in kinderen die vanaf baby zijnde met een nachtlampje hadden geslapen. Het bleek dat de kinderen met, tegenover de controle groep zonder, significant vaker bijziend waren.

Je zou zeggen: komt door die nachtlamp. Maar bijziendheid is hartstikke erfelijk! En de bijziende ouders vonden een lampje in de slaapkamer wel fijn snachts van hun pasgeborende zodat ze nergens tegenaan liepen.
Mooi causaal verband hoor....

Dus je moet altijd voorzichtig zijn in je beredenatie. Er zijn te vaak lurking variables die je niet kan onderzoeken.

Terug naar onze schrapen de racepaarden. Ik mag toevallig in de database dus ik heb het onderzoek gelezen. In de discussie wordt gehamerd dat er meer onderzoek nodig is en geeft enkele ideeën voor vervolg onderzoek.

Toch vind ik het een mooi onderzoek dat kan leiden tot verdere onderzoeken om te zien waardoor schrapen nog meer wordt veroorzaakt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:21

Wat een onzinnig onderzoek!

Is hetzelfde als je afvragen waarom een hond blaft.

Iedereen weet dat een paard schraapt als hij buikpijn heeft dus ja schrapen kan duiden op pijn.
Maar in het algemeen gezegd kun je concluderen dat een paard schraapt uit irritatie/ongenoegen en wat dat dan kan zijn, tja zoveel.
Leer je paard kennen en je weet het, leer je paard manieren en hij doet het een stuk minder.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:05

Karlijnxxx schreef:
Dit is slechts een eerste onderzoek waarbij gekeken wordt of schrapen stereotype gedrag is of duidt op iets anders.
De pijn die het hier wordt genoemd word in eerste instantie een 'discomfort' genoemd.
Later pas komen ze via de observaties uit bij de mogelijkheid dat het ter verlichting van de voorbenen is.
Wat precies het schrapen veroorzaakt is nog niet duidelijk er roept verdere vragen op. Het is echter, volgens dit onderzoek, dus geen stereotype gedrag maar 'iets anders'.

Een causaal verband moeten we altijd voorzichtig mee zijn. Ooit is er een onderzoek geweest naar bijziendheid in kinderen die vanaf baby zijnde met een nachtlampje hadden geslapen. Het bleek dat de kinderen met, tegenover de controle groep zonder, significant vaker bijziend waren.

Je zou zeggen: komt door die nachtlamp. Maar bijziendheid is hartstikke erfelijk! En de bijziende ouders vonden een lampje in de slaapkamer wel fijn snachts van hun pasgeborende zodat ze nergens tegenaan liepen.
Mooi causaal verband hoor....

Dus je moet altijd voorzichtig zijn in je beredenatie. Er zijn te vaak lurking variables die je niet kan onderzoeken.

Terug naar onze schrapen de racepaarden. Ik mag toevallig in de database dus ik heb het onderzoek gelezen. In de discussie wordt gehamerd dat er meer onderzoek nodig is en geeft enkele ideeën voor vervolg onderzoek.

Toch vind ik het een mooi onderzoek dat kan leiden tot verdere onderzoeken om te zien waardoor schrapen nog meer wordt veroorzaakt.

Bedankt voor de uitleg, je verduidelijkt idd al wel iets meer. Toch blijft mij dan de vraag: waarom dit dan (al) publiceren? Er is voor de verandering weer een artikel geplaatst welke duidelijk veel te kort door de bocht is.
"Schrapen kan een teken van zijn van discomfort" klinkt m.i. niet als een wetenschappelijke conclusie := Vervolgens wordt er direct al geschreven over pijn, terwijl dat in het (voor)onderzoek helemaal niet de hoofdgedachte is?

Mochten er nog onderzoeken uit voortkomen, dan zou ik die wel graag willen lezen, maar niet via bokt :o

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:12

Oh, nee de mijne heeft pijn! Zodra ik de slobber-bak pak begint ze al! Dus ik zal dan voortaan maar geen slobber meer geven... >;)