VS: Twee paarden overleden door ingestorte schuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

VS: Twee paarden overleden door ingestorte schuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 14:54

http://www.bokt.nl / http://www.timesfreepress.com

Afbeelding

Vrijdag 20 februari raakten meerdere paarden beklemd in een ingestorte schuur in Boston, Amerika. Twee paarden overleden, de andere vijf konden gered worden door de brandweer. De schuur stortte in door het gewicht van de sneeuw die op het dak lag.

Vrijdagochtend stortte de schuur in waarop brandweermannen en buurtbewoners begonnen aan een urenlange bevrijding van de paarden. "het is verschrikkelijk, deze paarden zijn mijn leven", vertelt ranchmedewerker Katie Demingware.

Robert Haigh, de 84 jarige eigenaar van de ranch, had eerder al de sneeuw van het dak afgehaald. Vanwege omstandigheden kon de man het noordelijke deel van de schuur niet sneeuwvrij krijgen. Één van de overleden paarden was van Haigh, het andere paard was van een pensionklant. In totaal staan er 32 paarden op de ranch die zelf kunnen beslissen of ze in de schuur staan of in het weiland. Op de ranch worden er lessen en buitenritten verzorgd voor klanten.

"De reddingsoperatie duurde lang en was moeilijk, helaas was de uitkomst niet waar we op hoopten. De mannen werkten allemaal hard en ze hebben hun uiterste best gedaan om de paarden te redden. Maar er is wel positief nieuws, want we konden toch een paar paarden redden", vertelt Donald Parsons, woordvoerder van de brandweer.

Boston heeft de afgelopen tijd last gehad van sneeuwstormen waarbij er meer dan 2,5 meter sneeuw viel. In het hele gebied zijn de afgelopen week meerdere daken ingestort.

karin1985

Re: VS: Twee paarden overleden door ingestorte schuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:37

Waarom maken de meeste mensen er bij dat weer wel een gewoonte van om hun oprit schoon te houden, maar niet denken aan het dak als je er zulke waardevolle waar hebt staan. Deze hoeveelheden zijn bijzonder, maar Boston is toch over het algemeen niet vreemd van sneeuw an sich?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:42

karin1985 schreef:
Waarom maken de meeste mensen er bij dat weer wel een gewoonte van om hun oprit schoon te houden, maar niet denken aan het dak als je er zulke waardevolle waar hebt staan. Deze hoeveelheden zijn bijzonder, maar Boston is toch over het algemeen niet vreemd van sneeuw an sich?

Citaat:
Robert Haigh, de 84 jarige eigenaar van de ranch, had eerder al de sneeuw van het dak afgehaald. Vanwege omstandigheden kon de man het noordelijke deel van de schuur niet sneeuwvrij krijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:55

karin1985 schreef:

Zo, dat is kort door de bocht. Denk dat de mensen daar zich echt wel bewust zijn van de gevaren maar wat er nu gebeurt daar is heel extreem, er is bijna geen ruimen aan en paarden gaan graag naar buiten maar om door een meter of meer sneeuw te ploegen??

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:15

karin1985 schreef:

Kan het mis hebben hoor, maar als er al dik 2,5 m sneeuw gevallen is, zijn de meeste huizen daar al aardig ingesneeuwd. Als je dan ook nog een even dik pak sneeuw van je dak af veegt graaf je jezelf toch alleen maar verder in? Lijkt me ook niet veel bevorderlijker... :\

Daarbij denk ik dat veel mensen vergeten hoe zwaar sneeuw eigenlijk is. Dat ze het dan van hun oprit vegen -wat met zulke hoeveelheden praktisch onmogelijk is- is omdat ze anders niet door de sneeuw heen komen of uitglijden als het aanvriest. Maar dat de sneeuw op hun dak misschien zwaarder is dan hun dak dragen kan, tsja.... Ik vraag me af of ik het zelf wel zou bedenken en daarbij in elk geval géén idee zou hebben wanneer het té zwaar is....

Edit: Ik vind het overigens vreselijk dat dit gebeurd is, maar ik denk niet dat ook maar iemand daar wat aan had kunnen doen. Ik heb zelfs respect voor de eigenaar dat ie met die leeftijd in zulke omstandigheden nog sneeuw probeert te ruimen van het dak! :j

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:26

Het was een algemene opmerking. Omdat zij niet de eersten zijn. Ik heb al meerdere berichten gelezen van ook o.a. winkelcentra e.d. Ik bedoel als er overstromingen zijn dan word het complete leger ingeschakeld door de regering. Ze schreeuwen van meet af aan al dat dit een drama gaat worden dus dan moeten dit soort zaken voorzien kunnen worden? Mensen zoals deze man moeten daar toch hulp voor kunnen inschakelen.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:28

Zwartvosje schreef:
Kan het mis hebben hoor, maar als er al dik 2,5 m sneeuw gevallen is, zijn de meeste huizen daar al aardig ingesneeuwd. Als je dan ook nog een even dik pak sneeuw van je dak af veegt graaf je jezelf toch alleen maar verder in? Lijkt me ook niet veel bevorderlijker... :\

Liever ingegraven dan ingestort denk ik toch.

ponyfriendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:14

Het is wel heftig, en als die paarden je leven zijn dat is het wel heel sneu ;( !

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:59

karin1985 schreef:
Zwartvosje schreef:

Liever ingegraven dan ingestort denk ik toch.

En dan er langzaamaan doodvriezen?

Deze mensen hebben hun best gedaan en het is gewoon overmacht.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:07

Ik denk dat je pas kunt oordelen als je ervaring hebt met deze omstandigheden.
Hier is laatst ook enorm veel sneeuw gevallen. Ook dikke pakken sneeuw op daken. Er valt echt niet tegenaan te schuiven/ruimen dan.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:23

Mijn broer woont in Boston. Ja, ze zijn gewend aan flinke sneeuwval, maar deze hoeveelheid sneeuw in korte tijd is voor hun ook extreem. Ze weten van gekkigheid niet meer waar ze de sneeuw moeten laten, uit de stad zelf moet de sneeuw met vrachtwagens afgevoerd worden. Alles functioneert op dit moment anders en lastiger.

Morgen verwachten ze voor het eerst een dag met dooi en ook dat is weer spannend. Het gewicht neemt toe, sneeuw gaat schuiven, takken kunnen afbreken enz, enz. Ze gaan vandaag ook proberen zoveel mogelijk sneeuw van de daken te krijgen, maar het is lastig lopen en handelen in een meter hoog sneeuw.

Heel triest dat dit nu voor deze paarden fataal is geworden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 02:06

karin1985 schreef:

Je woont in Nederland. Ik woon in IJsland.
Met alle respect, je hebt geen idee wat zware sneeuwval tijdens een storm betekent....
Dan ga je dus niet op een dak sneeuw schuiven (en als je je afvraagt waarom niet, wel dat is zelfmoord...)

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 02:34

jeetje wat wordt hier weer verschrikkelijk kort door de bocht gereageerd..
Ik denk dat velen niet beseffen wat zulke sneeuwval werkelijk is.
ja het is ontzettend sneu voor die paarden maar onmacht is onmacht..

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 02:51

Lekker kort door de bocht word er hier weer gedaan... Ik woon in upstate NY maar gezien dit bericht en t feit dat ik via mn staleigenarrese dit al gehoord heb (kennis van haar) en ook al gehoord heb van n indoor rijhal die dankzij de lading sneeuw ingestort is (gelukkig zonder paarden erin) wil ik even zeggen dat ik de meeste wel heel licht vind denken over de lading sneeuw die er hier en in Boston ligt...

Dat haal je niet zomaar even van n dak af! Bij ons op stal zijn ze alweer 2 dagen de sneeuw van onze bak/stallen af aan het halen maar het is bijna zelfmoordpoging zo'n dik pak ligt er op om nog maar te zwijgen van de nieuwe lading die we er nu weer bij aan het krijgen zijn....

Sneu voor de overleden paarden maar er is imo niets dat maakt dat de eigenaar van de ranch hier de schuld van in zijn schoenen geschoven hoeft te krijgen door enkele 'alwetende' bokkers! Als je niet weet wat zo'n lading sneeuw weegt en dus kan doen (je wil niet weten wat t aanricht als het gaat schuiven!) dan zou ik eerder mn mond daarover dicht houden ipv met vingers te gaan wijzen of dingen te gaan zeggen waar je totaal geen weet van hebt....

Dat is mijn mening.... Wilde die alleen wel even delen!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:12

Wat een kortzichtige reactie Ayra3, bah. Zeker nog nooit buiten Nederland (waar het land al plat ligt na 1cm sneeuw) geweest?