Diskwalificatie bij niet kloppende vaccinaties gewijzigd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Diskwalificatie bij niet kloppende vaccinaties gewijzigd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 13:18

* http://www.bokt.nl / http://www.knhs.nl

Afbeelding

Op 1 april 2015 gaan de reglementswijzigingen voor het Algemeen Wedstrijdreglement in voor KNHS wedstrijden. Deze wijzigingen zijn vastgesteld door de Ledenraad. Onder de wijzigingen is het diskwalificatiebeleid dat geldt wanneer de vaccinaties van een deelnemend paard niet kloppen.

Wanneer de vaccinatiehistorie niet correct is, maar de overtreding langer dan drie jaar geleden is gemaakt, dan wordt de combinatie niet langer meer gediskwalificeerd en mogen zij op de wedstrijddag gewoon starten. De overtreding wordt wel gezien als een administratief verzuim en starten op een daaropvolgende wedstrijd is pas weer toegestaan nadat de vaccinaties weer op orde zijn gebracht.

De oude regeling waarbij een niet kloppende vaccinatiehistorie altijd leidde tot uitsluiting leverde veel kritiek op. Tijdens de Hippiade in 2014 werd Lisanne Zoutendijk met Kostendrukkers Ringo Star gediskwalificeerd wegens niet kloppende vaccinaties. De ruin had zeven jaar geleden een enting 21 dagen te laat gekregen. De fout werd pas opgemerkt bij een paspoortcontrole toen de combinatie moest starten voor de kür op muziek, waar zij zich een dag eerder voor hadden geplaatst in de Z2 proef. Eerder deze week plaatste Horses een ingezonden brief op hun website over een ruiter die werd uitgesloten omdat er een vaccinatiesticker ontbrak in het paspoort van het paard. Het desbetreffende dier was volgens de reglementen gevaccineerd, maar bij de basisenting uit 2010 ontbrak de sticker van de inenting met uitsluiting tot gevolg. De briefschrijver vroeg zich af of de KNHS nu een sportbond voor of tegen de ruiter was. De nieuwe regeling scheelt waarschijnlijk veel frustraties in de toekomst.

Andere belangrijke wijzigingen zijn het indelen van juryleden, waarbij categorie 1 en subtopwedstrijden per 1 april 2015 zelf hun juryleden aan wijzen. Tevens mag een 1.40m springrubriek op een categorie 2 wedstrijd beoordeeld worden door een springjurylid met een licentie t/m de klasse ZZ. Ook is het aantal starts per rubriek niet meer beperkt tot 3. De organisatie mag hiervoor zelf een beperking opnemen in het vraagprogramma als men daar behoefte aan heeft.

Daarnaast zal per 1 januari 2015 is NOC*NSF verantwoordelijk geworden voor classificatie in alle sporttakken. Per 1 januari heeft de KNHS de verantwoordelijkheid voor classificatie in de paardensport gekregen. Dit wil zeggen dat de uitvoering van classificatiekeuring onder de KNHS valt en niet meer wordt gedaan door Stichting Onbeperkt Sportief. Door deze wijziging komt Stichting Onbeperkt Sportief uit het Algemeen Wedstrijdreglement te vervallen.

FriesWytske

Re: Diskwalificatie bij niet kloppende vaccinaties gewijzigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:20

ponyfriendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:33

Ik vind het wel goed dat er nieuwe regels ingaan. En als een overtreding 3 jaar geleden dat je dan weer mee mag doen!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:55

Maar hoe wil je dingen als een te late enting 7 jaar geleden weer kloppend krijgen? Dat vraag ik me dan af... daar valt toch niet zo heel veel meer aan te doen?

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:59

Nieuwe basisenting. Dan klopt alles weer. Dus 2x vaccineren met minimaal 21 en maximaal 92 dagen tussentijd.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:01

Ah zo. Danku :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:18

Mloui schreef:
Nieuwe basisenting. Dan klopt alles weer. Dus 2x vaccineren met minimaal 21 en maximaal 92 dagen tussentijd.

En zo krijg je een ongelooflijke overvaccinatie...maar goed, dat is een andere discussie :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:20

Tja, vind het ook wel een stukje eigen verantwoordelijkheid hoor, zoiets controleer je toch als je op wedstrijd gaat?

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:32

Mijn pony was, toen ik een paar jaar terug mocht starten op de Gelderse, 10 jaar eerder een paar weken te laat geënt vanwege de MKZ (en er zo min mogelijk mensen op een boerenbedrijf mochten komen). Was ook erg zuur omdat ik de eerste ronde foutloos door was gekomen...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:37

Mijn paard is ooit als jaarling verkeerd geënt, daarna is hij heel vaak te vroeg geënt, wisselend tussen een maand te vroeger tot 2x jaar enten en dan inlopen. Daarnaast is hij ook heel veel geënt tegen rhinopneumonie waardoor zijn entboekje indrukwekkend vol is. Maar pas ben ik er eens goed naar gaan kijken en toen viel het me op. Nu was hij deze ronde sowieso te laat (half januari had het moeten gebeuren, maar het was 2 februari) dus nu besloten tot volledig nieuwe basisenting. Juist om toekomstig gezeik te voorkomen op pensionstallen of wedstrijden. Maar hij is nu bijna 13 en al die jaren is het dus niet opgevallen.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:39

@RianneH het gaat hier om "administratieve foutjes" zoals het missen van een stempeltje van de veearts, terwijl de enting wel op tijd was, de sticker erbij zit en de handtekening er staat. Op de Hippiade Mennen zijn verschillende deelnemers hierdoor uitgesloten, terwijl de enting verder wel correct is gedaan.

Wat betreft het te laat enten (zoals in het eerste bericht staat) vind ik het ook eigen verantwoordelijkheid. Maar ik kan mij voorstellen dat de niet actieve wedstrijdruiters niet stil staan bij een missende stempel omdat de handtekening er wel staat (waar ik het meest over heb gehoord).

Fijn dat ze het hebben aangepast naar een waarschuwing. Ik vraag mij alleen af hoe de regel gehandhaafd gaat worden wat betreft het uitsluiten bij de volgende wedstrijd als het niet op orde is... Krijgt het secretariaat een melding dat ruiter/menner op hun wedstrijd het entingboekje correct moet aanbieden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:40

Pandora2 schreef:
Mloui schreef:

En zo krijg je een ongelooflijke overvaccinatie...maar goed, dat is een andere discussie :D

En hoeveel mensen gaan denk je, gewoon een DA vragen het effe aan te passen? :+

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:41

RianneH schreef:
Tja, vind het ook wel een stukje eigen verantwoordelijkheid hoor, zoiets controleer je toch als je op wedstrijd gaat?

Ik heb mijn dieren altijd braaf binnen het jaar geënt en kwam er per toeval achter toen ik een keer een wedstrijd ging rijden dat mn fjord ooit in het verre verleden te laat was geënt.
Kon ik toch mooi opnieuw een basisenting laten zetten.

Ik vind het zo'n bs paard is niet besmettelijk heeft geen rare dingen als het jaren geleden gebeurd is. (was bij mij meer dan 15 jaar terug)
Stel een datum in en handhaaf die, bijv paard dient een periode van 5 jaar voor aanvang van wedstrijd jaarlijks geënt te zijn.

Waarom is dit, heeft het een medische reden, of is het gewoon geldklopperij ofwel mierenn.euken dat ze dit doen?
Laatst bijgewerkt door Onali op 21-02-15 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:42

Ayasha schreef:
En hoeveel mensen gaan denk je, gewoon een DA vragen het effe aan te passen? :+

Dat kan niet, want je moet ook een stickertje inplakken van de enting. De dierenarts gaat niet een ongebruikte spuit weggooien omdat het stickertje eraf is, neem ik aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:44

Het zal hem een zorg zijn als je hem er voor betaald.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:45

Of wel, als je het flesje gewoon betaald. Ik denk dat er best wel dierenartsen zijn die het begrijpen dat je niet onnodig wilt enten maar wel de papieren op orde wilt hebben.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:45

Ayasha schreef:

En hoeveel mensen gaan denk je, gewoon een DA vragen het effe aan te passen? :+[/quote]

Juist ! :D

Wat kost zo'n spuitje? 10 euro denk ik...als je het al moet betalen om zo'n stickertje te krijgen.. :P
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 21-02-15 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:46

Dus het enige wat dit geintje gaat opleveren is dat het mensen "op kosten jaagt."
Ik zou liever de DA gewoon betalen voor een sticker dan te over-enten. Aan dat laatste zit mij te veel risico.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:49

@Ayasha. Dan kun je net zo goed die spuit erin zetten toch? ;)

@Onali 5 jaar voor een wedstrijd correct gevaccineerd zijn lijkt mij een lastig beginpunt i.v.m. jonge paarden competities.

Tjah en of het geldklopperij is. Doe het bij aankoop van een nieuw paard gelijk goed (als het niet goed gedaan is) en dan heb je er verder nooit meer last van. Als zo'n spuitje volgens jullie 10 euro kost, dan valt het geldklopperij gehalte wel mee ;)

Ik ken ook pension stallen die hun klanten verplichten om elk half jaar een enting te doen. Dat is eerder "op kosten jagen".

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:50

_Marjola schreef:

@Onali 5 jaar voor een wedstrijd correct gevaccineerd zijn lijkt mij een lastig beginpunt i.v.m. jonge paarden competities.

Tjah en of het geldklopperij is. Doe het bij aankoop van een nieuw paard gelijk goed (als het niet goed gedaan is) en dan heb je er verder nooit meer last van. Als zo'n spuitje volgens jullie 10 euro kost, dan valt het geldklopperij gehalte wel mee ;)

Ik ken ook pension stallen die hun klanten verplichten om elk half jaar een enting te doen. Dat is eerder "op kosten jagen".

Nee, want ik wil niet over-vaccineren.
En zo'n pensionstal zou ik niet gaan staan. Ik bepaal zelf wat er in mijn paard gaat. Niemand anders.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:51

_Marjola schreef:

:?
Meen je dit serieus?

Als je paard 3 jaar is kan je moeilijk 5 jaar achter elkaar enten natuurlijk. Dus dan moet je paard iig die 3 jaar goed geënt zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:53

_Marjola schreef:

Die 10 euro is enkel voor het flesje uiteraard ( dus het stickertje :D )...als je echt gaat enten, komt daar de DA visite en voorrijkosten ook nog bij ;)

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:00

@Onali ik interpreteerde je idee blijkbaar iets te letterlijk.... Ik vraag mij verder af of dat een realistisch idee is. Een correcte basisenting is een veel makkelijker checkpunt dan "zoveel jaar correct". Ook met het oog op import en eventuele andere regels in het buitenland. Anders sta je 10min te wachten voordat je op een kampioenschap door de check bent.

@ayasha veeartsen raden zelfs aan bij paarden die veel met andere paarden in aanraking komen om elk half jaar te enten. We mogen blij zijn dat de FEI en KNHS dat nog niet als keiharde eis heeft ingesteld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:06

_Marjola schreef:
@Onali ik interpreteerde je idee blijkbaar iets te letterlijk.... Ik vraag mij verder af of dat een realistisch idee is. Een correcte basisenting is een veel makkelijker checkpunt dan "zoveel jaar correct". Ook met het oog op import en eventuele andere regels in het buitenland. Anders sta je 10min te wachten voordat je op een kampioenschap door de check bent.

@ayasha veeartsen raden zelfs aan bij paarden die veel met andere paarden in aanraking komen om elk half jaar te enten. We mogen blij zijn dat de FEI en KNHS dat nog niet als keiharde eis heeft ingesteld.

'k zal een vreugdedansje doen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:12

@_Marjola, Op een FEI wedstrijd mag je enting niet ouder dan 6 maanden + 28 dagen zijn. Een paard dat actief internationaal loopt moet dus wel verplicht elk half jaar (+28dg)geënt zijn.