Paarden niet langer dan acht uur op Zuidlaardermarkt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Paarden niet langer dan acht uur op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 11:41

http://www.dvhn.nl

Een paard mag volgens de regels niet langer dan acht uur aangebonden staan. De praktijk op de Zuidlaardermarkt is echter dat dieren soms om twaalf uur 's nachts aankomen en tot vijf uur ‘s middags op dezelfde plek doorbrengen. De burgemeester en wethouders van Tynaarlo willen daar vanaf, hebben een aantal richtlijnen opgesteld tegen mishandeling, kwelling en gezondheidsgevaar en gaan daar scherper op toe zien. Dat wordt onder het kopje ‘dierenwelzijn' vastgelegd in de marktverordening.

Er bestaan regels voor omgang met de viervoeters, maar controle is er vooral op de markt zelf. Toezicht is er 's nachts niet of nauwelijks en ook na één uur 's middags wordt er minder gecontroleerd. Terwijl de vermoeidheid bij de dieren juist dan toeslaat.

Tynaarlo wil eigenaren verplichten dat er voortdurend iemand bij de paarden blijft. Het komt nu voor dat de dieren uren – en soms de hele dag – alleen worden gelaten.

Naast de veiligheid op de monsterbanen is het natregenen en verkleumen van veulens en ezels een terugkerend probleem. In plaats van de dure regendekens zouden goedkope ‘weggooi-regendekens' uitgedeeld kunnen worden, gratis of tegen een kleine vergoeding.

De meeste problemen doen zich overigens voor bij de niet gereserveerde plekken. De vaste handelaren kennen de protocollen, maar mensen die op de dag zelf aankomen niet. Zij zijn ook niet met naam en toenaam bij de organisatie bekend en dus moeilijk te traceren in geval van overtredingen. Het streven is dus om alleen nog te werken met gereserveerde plekken.

Dierenwelzijn is al jaren een item rond de Zuidlaardermarkt. Wettelijke eisen zijn er niet. Een dierenarts bijvoorbeeld is niet verplicht. Wel moeten alle paarden geïdentificeerd zijn met een chip en paspoort. Ook voor transport en export gelden regels. De meeste richtlijnen van Tynaarlo zijn ontleend aan het Protocol Welzijn Paardenmarkten uit 2011, dat opgesteld is voor de tachtig grote en kleine paardenmarkten in Nederland.

Ondanks de aandacht voor het probleem doen Eyes on Animals en de Dierenbescherming jaarlijks nog steeds melding van incidenten waarbij onzorgvuldig met de dieren wordt omgegaan. Dat is geen reclame voor de Zuidlaardermarkt. Burgemeester Marcel Thijsen liet eerder al weten dat er een zwarte lijst komt voor handelaren die zich niet aan die regels houden. Dat geldt trouwens ook voor andere evenementen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:52

En wat gaat er dan gebeuren? Die dieren komen alsnog om 12 uur aan, moeten nu op de kar blijven staan tot 6 en dan 8 uur de markt op ofzo.......
Ik heb niet het idee, dat je hiermee iets verbeterd.

Betere toezicht, dat is wel van belang!
Laatst bijgewerkt door Tendance op 21-02-15 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:56

Ze kunnen niet natregenen dat is een voordeel, maar ook de enige. Op de markt is nog voer en water, in een vrachtwagens niet. Moet zeggen toen wij vorig jaar er om 5u waren stond er nog erg weinig, rond uur of 8 waren de meeste paarden uitgeladen. Wat ik wel mis, zijn controleurs aan alle toegangen, maar ook een controleur aan de klep (incl chipcontrole en snelle veterinaire keuring bij afladen). Dan heb je ook controle wanneer de markt open gaat en wanneer alles er af gaat.

ElCid

Re: Paarden niet langer dan acht uur op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:08

Gewoon afschaffen, klaar. Of er een ochtend markt van maken tot een uur of 11.
Het is hoofdzakelijk volksvermaak.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:14

Verbieden hoeft wat mij betreft ook zeker niet, maar verbeteren kan wel.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:18

Tendance schreef:
Verbieden hoeft wat mij betreft ook zeker niet, maar verbeteren kan wel.

Precies, en de verbetering zal niet in 1x gaan helaas.
Maar stapje voor stapje.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:46

Wow, wat een vooruitgang en hoe verschrikkelijk hypocriet............... een paard in een vliegtuig halen we er ook even uit voordat hij twaalf uur vast staat, evenals de paarden in een vrachtwagen. En dan hebben we het niet eens over paarden die een hele winter in een hokje van 3 bij 3 staan, meer dan 12 uur per dag.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:07

Eigenaar erbij zou uberhaupt wel handig zijn... vorig jaar een uur gewacht bij een paard waar ik wel intresse in had. Niemand had een idee van wie ze was.
En verder waarom al zo vroeg beginnen? Kan er toch ook een ochtend/middagmarkt van maken zodat er zoveel mogelijk mensen lopen waardoor de paarden ook sneller verkocht zijn. Vind 5 uur echt te vroeg voor een volksevenement waar ik voor mijn plezier even overheen loop, en om 7 uur schijnt het goede al weg te zijn..

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:48

Goede spul is al weg voor die de trailer uit zijn

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:29

Citaat:
En dan hebben we het niet eens over paarden die een hele winter in een hokje van 3 bij 3 staan, meer dan 12 uur per dag.

Het feit dat het éne ook niet deugd, maakt het andere nog niet goed.

Ben blij dat de markten in ieder geval onder de loep liggen ( zodra de handel in gevaar komt, zullen mensen misschien iets sneller geneigd zijn zich wat dierwaardiger te gaan gedragen...), maar persoonlijk zou ik liever zien dat dit soort markten gewoon verboden werden.

Als je een paard wil kopen moet je gewoon maar een beetje moeite doen ( en bereid zijn een redelijke prijs te betalen)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:48

Ik vind dat ene dagje op die markt toch minder erg dan paarden die hele winters lang hun stal niet of amper uitkomen. Kan me er dan ook niet heel druk om maken.

Het uitdelen van plastic wegwerpdekens lijkt me een prima idee, is een wat positievere benadering. Ik weet alleen niet of de gemiddelde handelaar het ook zal doen en of de dieren het kunnen waarderen. :=

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:54

zosja24 schreef:

Klinkt niet echt fijn, 'spul'.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:00

zosja24 schreef:

Niet altijd hoor.
Daarnaast wordt dat goede "spul" vaak weer direct aangeboden op de markt, (voor iets meer).

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:01

zosja24 schreef:

Nou ik heb mijn A hengst toch echt pas om 10 uur mee genomen en die liep binnen 2 maanden zijn eerste wedstrijd en is toch echt wel een hele goeie pony dus die is wel dergelijk de trailer uitgekomen!!

gds

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:45

Waarom moeten de markten in de huidige tijd überhaupt in de nachten plaats vinden?

Vroeger had je vee markten die in de nacht begonnen ivm slachthuizen.

Maar Paardenmarkten kan je makkelijk pas laten beginnen om 8uur dan komen de meeste "dagjes mensen"ook en dus veel sneller een verkoop.

Nu komen de paarden uit de trailer, opkoper erbij, export (overigens staan de dieren ook veelste lang) dan weer op de trailer en naar de nieuwe eigenaar of handelaar.

Dus gewoon later open de markt, aanvoer vanaf 7 uur en handel vanaf 8 uur of id en dan markt leeg om uiterlijk 16u (inclusief export)

Probleem opgelost? :D

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:47

gds schreef:
Waarom moeten de markten in de huidige tijd überhaupt in de nachten plaats vinden?

Vroeger had je vee markten die in de nacht begonnen ivm slachthuizen.

Maar Paardenmarkten kan je makkelijk pas laten beginnen om 8uur dan komen de meeste "dagjes mensen"ook en dus veel sneller een verkoop.

Nu komen de paarden uit de trailer, opkoper erbij, export (overigens staan de dieren ook veelste lang) dan weer op de trailer en naar de nieuwe eigenaar of handelaar.

Dus gewoon later open de markt, aanvoer vanaf 7 uur en handel vanaf 8 uur of id en dan markt leeg om uiterlijk 16u (inclusief export)

Probleem opgelost? :D

dat dus :j

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:50

zosja24 schreef:

En ander "spul" >;) blijft staan dus er blijven altijd paarden te lang op de markt.
De reden van jouw bericht snap ik daarom niet zo goed? Dus omdat de goede paarden al weg zijn maakt het verder niet uit? Of wat bedoel je daar mee?

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:38

Ik kom al jaren op de Zuidlaardermarkt en heb in de afgelopen vijf jaar geen mishandeling meer gezien. Daarvoor wilden enkele handelaren nog wel eens wat extreem hardhandig met de dieren omgaan, maar de controle is behoorlijk verbeterd.

Afschaffen? Laat die markt maar lekker zoals die is. Open voor iedereen met duizenden mensen die aan sociale controle doen. Anders gaat die handel weer achter gesloten deuren. Wat er dan met die paarden en ezeltjes gebeurt is al helemaal verre van netjes.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:43

Wat kost een gemiddeld dier op zo'n markt ? en dan bedoel ik geen shet maar gewoon een klein paard.?

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:41

little_birdy schreef:
Wat kost een gemiddeld dier op zo'n markt ? en dan bedoel ik geen shet maar gewoon een klein paard.?

Varieert heel sterk. Je kan een paard kopen van 500 euro, maar ze staan er ook wel voor een paar duizend euro.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:45

waarom niet s nachts het gebruikelijke zuip feest en vanaf 7/8 uur s morgens pas paarden op de markt?