Elektro-acupunctuur: veelbelovende vorm van verdoving

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Elektro-acupunctuur: veelbelovende vorm van verdoving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 14:05

http://www.bokt.nl

Afbeelding
Acupunctuurnaalden, bron: wikimedia commons
Wetenschappers uit Egypte hebben onderzoek gedaan naar een nieuwe vorm van plaatselijke verdoving: elektro-acupunctuur.

Elektro-acupunctuur is een techniek waarbij er gebruik wordt gemaakt van acupunctuurnaalden en lichte stroomspanning. Acupunctuur vindt zijn oorsprong in China en wordt tegenwoordig in de hele wereld gebruikt. De afgelopen 25 tot 30 jaar is de techniek ook steeds meer gebruikt bij dieren in Europa en de Verenigde Staten. Acupunctuur stimuleert specifieke delen in de hersenen en zorgt voor een verdovend effect. Door activatie van een stimulans die via het ruggenmerg loopt ontstaat er een remming van inkomende pijnsignalen. Elektro-acupunctuur heeft sterkere effecten dan acupunctuur en kan daarom ook gebruikt worden bij plaatselijke verdoving.

De wetenschappers hebben onderzocht of elektro-acupunctuur gebruikt kan worden als verdoving bij paarden die een chirurgische ingreep moeten ondergaan.

Voor het onderzoek is er gebruik gemaakt van achttien gezonde paarden, tien hengsten en acht merries, met een leeftijd tussen de acht en vijftien jaar. Ook is er gebruik gemaakt van vijf paarden en twee ezels met verschillende verwondingen. Hieronder vielen wonden aan hoofd en nek, de borst, de buik en een castratie. Elk dier, gezond of gewond, kreeg een eigen acupunt-plan, en deze punten werden blootgesteld aan elektro-acupunctuurstimulatie gedurende de hele behandeling. De spanning werd rustig opgebouwd in tien tot twintig minuten. De duur van de behandeling varieerde van 20 tot 45 minuten.

Tijdens de elektro-acupunctuur werden symptomen als trillen, knipperende oogleden, abnormale beweging van de tong, zweten, urineren en tremoren waargenomen. Tijdens de eerste minuten reageerden de dieren wat onzeker en gaven ze nog reactie op pijnprikkels. Na het bereiken van de uiteindelijke spanning reageerde 95% van de dieren niet op heftige pijnprikkels.

Voor en tijdens de behandeling werden de lichaamstemperatuur, slijmvliezen, ademhaling, hartslag en bloeddruk gemeten. Hierbij was opvallend dat de hartslag en ademhaling versnelden, ondanks dat 95% van de dieren niet reageerden op heftige pijnprikkels. Verder viel het de wetenschappers op dat er minder bloedverlies optrad dan verwacht werd.

Door het plaatsen van de naalden op de juiste plekken op het lichaam ontstond er geen risico voor de dierenarts om in contact te komen met de naalden. Hierdoor kon de arts veilig werken tijdens het hechten van de wond.

Alle paarden en ezels herstelden snel en goed na de behandeling.

De wetenschappers zijn van mening dat de studie bewijst dat elektro-acupunctuur een geschikte werkwijze is bij chirurgische plaatselijke verdoving bij paarden.

De studie "Successful Practice of Electroacupuncture Analgesia in Equine Surgery" is gepubliceerd in Journal of Acupuncture and Meridian Studies.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:17

Elsevier is een uitgever. Ben wel benieuwd welk journal het is trouwens.

Overigens klinkt de beschrijving hier redelijk op het effect van een praam. Vind ik niet echt ethisch om te gebruiken bij een hechting of ander pijnlijke behandeling.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Elektro-acupunctuur: veelbelovende vorm van verdoving

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:28

Verhoogde hartslag en verhoogde ademhaling worden ook beschreven bij mensen waarbij de anesthesie niet goed werkt.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:31

In China doen ze gewoon hartoperaties met een acupunctuur. Gezien in een BBC docu over alternatieve geneeswijzen. Wel grappig de patient was gewoon bij en er werd ook mee gepraat.
Daar werd ook meteen de grote vraag gesteld, waarom niet in de humane westerse wereld?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 14:38

troi schreef:
Elsevier is een uitgever. Ben wel benieuwd welk journal het is trouwens.

Je hebt helemaal gelijk. Heb scheef gekeken, maar nu aangepast.

Dit soort tips kan je sturen via de knop "foutje gezien", op die manier wordt het sneller gezien door ons.
Nu was ik toevallig nog online.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:25

Journalis niet bepaald hoogstaand helaas. Vooralsnog neig ik naar een flinke korrel zout bij het lezen van de conclusies..

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:50

Ik heb zelf electro acupunctuur gehad en werd er helemaal onwel van....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:54

yarrah schreef:
In China doen ze gewoon hartoperaties met een acupunctuur. Gezien in een BBC docu over alternatieve geneeswijzen. Wel grappig de patient was gewoon bij en er werd ook mee gepraat.
Daar werd ook meteen de grote vraag gesteld, waarom niet in de humane westerse wereld?

Omdat lang niet iedereen (in het westen) goed reageert op acupunctuur.
In de jaren '70 waren er al verhalen over het gebruik van acupunctuur bij operaties. Als dat echt zo goed werkte was het al lang in gebruik geweest in operatiekamers.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:00

Ik weet dat mijn vader met deze methode is behandeld en die werd er onwel van. Tevens vind ik dit wel een hele kleine pilot proef om al conclusies uit te trekken

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 09:29

Acupunctuur op zich, geweldige behandelingsmethode! Zowel bij mezelf, maar vooral bij mij moeder (longziekte, één werkende long) geweldige resultaten gezien, al na de eerste behandeling heeft zij het veel makkelijker met ademhalen als ze weer een crisisperiode heeft. Dit betreft acupunctuur met moxa, dus hitte stimulatie. Effectief en zeer ontspannend.

Echter moet ik er niet aan denken stroom door die naalden te krijgen, want je voelt het inbrengen van de naald alleen al door de hele meridiaan! Ik kan me voorstellen dat je er onwel van word als daar stroom bij komt.

Verder ben ik absoluut voorstander van de keuze van een persoon om zich er zelfs mee te laten verdoven! Maar niet een dier ermee proberen te verdoven.... Ze kunnen het niet perfect aangeven in welke mate ze iets nog voelen. En verhoogde hartslag en ademhaling duid voor mij toch echt op pijn, wellicht in mindere mate, maar alsnog.

Nee ik ben absoluut fan van de traditionele acupunctuur, want het kan iemand (en zelfs een dier) echt helpen met diverse problemen, lichamelijk en psychisch, maar ik zou het echt enkel op de traditionele methode houden.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:53

Ik weet helaas te weinig van hoe elektriciteit uitwerkt op spieren weefsels pezen of dergelijke dus ik kan me niet echt inleven over hoe dat zou voelen of uitwerken, maar op de een of andere manier kan ik me niet voorstellen dat het succesvol is.

Wat mijn hoofd ervan denkt/maakt: Het doet toch verkrampen/samentrekken als je een spier of pees onder stroom zet dus dan moet het zo een lage stroom impuls zijn dat dat dus niet gebeurd... Het moet dus zo aangepast zijn dat het op neurologisch gebied effect heeft? Door de neurologische prikkel te onderbreken of stil te leggen? Zoiets? Of zorgt de stroom ervoor dat er meer natuurlijke pijnstiller vrijkomt maar hoe gebeurd dat dan plaatselijk? (Of stel ik nou hele :o? vragen?) :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:28

Zoolgangster schreef:
yarrah schreef:

Omdat lang niet iedereen (in het westen) goed reageert op acupunctuur.
In de jaren '70 waren er al verhalen over het gebruik van acupunctuur bij operaties. Als dat echt zo goed werkte was het al lang in gebruik geweest in operatiekamers.

Vijftien jaar terug is er een anesthesist gepromoveerd op 'naalden' als uitbreiding van het repertoire van de anesthesist.
Conclusie: zeer waardevol.
Maar de meeste beschrijvingen van chinese geneeskunde zijn voor westerse, conservatieve artsen onbegrijpelijk. (Tsjin punten, mu punten, leeg bloed, meridiaan - de meesten zijn nu al afgehaakt 'ik doe niet aan die hocus pocus....')