Titanium in meerdere vormen, bron: wikimedia commons
Tijdens het rijden schoof het zadel naar beneden waarop de 52 jarige amazone viel en werd vertrapt door haar paard Figaro, een vier jarige ruin. Als gevolg hiervan brak de vrouw negen ribben, waarvan er zes meerdere breuken hadden. De vrouw verdedigt haar paard "het was geen kwade opzet van het dier, maar gewoon een menselijke fout. Ik heb ontzettend geluk dat ik er nog ben", aldus Schofield.
De vrouw werd na haar val naar het ziekenhuis gebracht door een ambulance. Éénmaal in het ziekenhuis werd duidelijk dat de vrouw geopereerd moest worden. Tijdens de zes uur durende operatie werd haar borstkas gereconstrueerd met behulp van titanium platen en schroeven. Hierbij werd gebruik gemaakt van het Synthes Matrix Rib System, wat ontwikkeld werd in Zwitserland. Bij deze techniek word er gebruik gemaakt van ronde titanium platen van tien tot twintig cm lang en tien milimeter breed. Ze worden gemaakt in een fabriek en in de juiste positie gebogen door een arts. Hierdoor sluiten ze precies aan op de vorm van de ribben van de patiënt. Het maakt het mogelijk om sneller te genezen met minder pijn.
De vrouw verbleef nog zeven dagen op de intensive care, maar binnen tien weken na het ongeluk zat de amazone weer voor de eerste keer in het zadel. Schofield is erg dankbaar voor het goede werk van het traumateam en operatieteam.
Normaal hebben gebroken ribben minstens zes weken nodig om te helen, maar in het geval van Schofield had het veel langer kunnen duren vanwege de ernst van de breuken en mogelijke complicaties. "Ik realiseer mij dat deze operatie vrij ongewoon was en ik ben blij dat deze technologie mogelijk was voor mij", aldus Schofield.
"Het titanium is een beetje een grap geworden in de vriendenkring. Ze noemen mij nu de 'bionic woman'. Ik ben nog niet door een lichaamscanner geweest op een vliegveld maar ik denk dat ze daar vreemd op zullen kijken."
De pijn bij meerdere gebroken ribben is vaak dusdanig dat patiënten zo min mogelijk proberen te bewegen, ook diep ademhalen is pijnlijk. Daarnaast is er een groter risico op een longontsteking omdat de patiënt niet goed kan hoesten. Door gebruik te maken van de titanium technologie worden complicaties een stuk minder en herstellen patiënten sneller. Het gebruik ervan wordt alleen aangeraden bij patiënten met ernstige meervoudig gebroken ribben.
Barbara Schofield rijdt weer paard en is voorzichtig haar vertrouwen weer aan het opbouwen.
Voor een röntgenfoto van de ribbenkast kan je hier kijken.