Aangifte tegen BVA Auctions voor veiling verwaarloosde pony

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Aangifte tegen BVA Auctions voor veiling verwaarloosde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 17:10

* http://www.bokt.nl / http://www.piepvandaag.nl

Afbeelding
Lady. Foto: Piep Vandaag

Een Shetlandpony die vorige week verkocht is via veilingsite BVA Auctions bleek niet alleen zeker tien jaar ouder dan de advertentie en haar paspoort doen geloven. Het dier was ook nog eens ernstig verwaarloosd en kon nauwelijks meer lopen door twee gekantelde hoefbenen en zwaar misvormde hoeven. Daarbij was ze ook nog eens hoog drachtig. Een dierenarts heeft de pony na de verkoop direct uit haar lijden moeten verlossen. Tegen de verantwoordelijken wordt aangifte gedaan.

Nog geen twee weken geleden werd onder meer deze naamloze Shetlandpony aangeboden via veilingsite BVA Auctions, als kavel tussen de andere kavels met goederen van de failliet verklaarde stalhouderij Meijer. De veiling werd gehouden in opdracht van curator J. Siebenga-Moggré van RAAD Advocaten uit Zwolle. Onder twee foto's van de pony stond de omschrijving "Shetland Pony, merrie, geboortejaar 2009, niet bekend of deze beleerd of betuigd is."

Op Facebook zag Hester de Groot vorige week een oproep wie kon helpen de naamloze Shetlander en een zogenaamde schouwhengst van de veiling te redden. Ze aarzelde geen moment en bracht samen met paardentandarts Ronald Slob een bod uit op beide dieren. Voor €100,- exclusief btw en veilingskosten werd het merrietje afgeslagen. Het was echter een enorme schok toen De Groot samen met Slob de door hen aangekochte paarden gisteren kwamen ophalen. De dieren stonden tot hun kogels in de mest.

De schouwhengst, een paard dat mag kijken bij een merrie om te zien of ze hengstig is, is erg mager en het dier is volgens het personeel van de stalling in de 18 jaar dat hij er woont nog nooit buiten geweest. Een oud-medewerker van stalhouderij Meijer laat weten:
“Verschrikkelijk. Ik voel me ook echt een rotzak nu. We wisten het allemaal. De paarden kwamen nooit hun stal uit alleen als er gemest moest worden.”

Maar bij de aanblik van de pony schrikken De Groot en Slob helemaal. Slob ziet aan het gebit van de pony dat dit dier minimaal vijftien jaar oud moet zijn en zeker geen zes jaar zoals beschreven in de BVA advertentie en zoals ook vermeld staat in haar paspoort dat recent is afgegeven. Het dier kan nauwelijks lopen en is er zeer slecht aan toe. De hoefjes zien er uit als een soort slofjes. Ze zijn ooit helemaal doorgegroeid en recent afgehakt, waarschijnlijk om de toestand van de hoeven nog enigszins te verdoezelen. Ronald Slob: “Dit is duidelijk een geval van pure verwaarlozing."

In plaats van met de pony naar huis te gaan waar haar 2 kinderen met smacht wachten besluit De Groot direct door te rijden naar een dierenarts. Ook daar wordt geschokt gereageerd op de toestand van de pony. In ieder geval is het hoefbeen van twee hoeven gekanteld. Het is overduidelijk dat het dier intens geleden heeft. En de schatting van Slob dat deze pony minimaal 15 jaar oud is wordt bevestigd door de dierenarts, waarmee vraagtekens ontstaan over het verstrekte paspoort.

Al bij de eerste aanblik rees het vermoeden dat het paardje drachtig was. De dierenarts bevestigde dit. Bij de flanken was ze ingevallen maar voor de rest oogde ze dik. Uiteindelijk was de situatie dusdanig ernstig dat de pony en het ongeboren veulen onmiddellijk geëuthanaseerd moesten worden.

Al eind december werd stalhouderij Meijer failliet verklaard. De pony heeft zeker maandenlang maar misschien zelfs nog langer intens geleden onder het zogenaamd toeziend oog van de curator. Bij paardentandarts Ronald Slob zijn alle alarmbellen gaan rinkelen, want naast de schandalige verwaarlozing blijken er meer paarden te zijn waarbij de inhoud van het paspoort niet overeenkomt met de werkelijkheid: “Ik maak mij zorgen over de eveneens geveilde Friese merries die allen te boek stonden als 2- en 3-jarige. Toen ik ze bekeek had ik al snel door dat ook hier niet veel van klopte. Het wekt de indruk dat er sprake is van frauduleuze paspoorten van het EASP. Het EASP is trouwens een Arabieren stamboek waar noch een Shetlander noch een Groninger schouwhengst in thuishoren.”

De voorzitter van EASP, de heer K. Lange, is overigens niet onomstreden. In 2010 kreeg hij landelijke bekendheid toen hij dreigde zijn paarden één voor één af te maken als het stamboek niet erkend zou worden door het productschap voor Vlees en Eieren (PVE).

Het personeel van BVA Auctions geeft in een reactie aan dat ze geen verstand van dieren hebben en dus niet weten wat ze met de situatie aanmoeten. Tegen de eigenaren van de de stoeterij, BVA Auctions en de curator zal door onder andere PiepVandaag.nl aangifte worden gedaan wegens verwaarlozing en mishandeling van dieren. Ook tegen de voorzitter van EASP wordt aangifte gedaan wegens het verschaffen van valse paspoorten.

Dusja1

Re: Aangifte tegen BVA Auctions voor veiling verwaarloosde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:17

Tsja, dat van die hoeven was op de foto's van de veiling al wel te zien.. Neemt niet weg dat het natuurlijk verschrikkelijk is, wat zal het beestje geleden hebben zeg met die hoefjes.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:18

droevig dit! dat mensen hiertoe in staat zijn.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:20

Hoogdrachtig ingeslapen? Jeetje, dat moet dan wel extreem zijn geweest.
Erg hoor :n

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:27

zo extreem mager vind ik die schouwhengst er op de foto niet uitzien.
Wel sneu dat het zo moet. :(

herbcap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:27

Er is maar een iemand die aansprakelijk gesteld moet worden, dat is de curator. Hij heeft nl de boedel onder beheer, niet het veilinghuis. Een curator is alleen maar geintereseerd in de opbrengst om zijn honorarium te dekken en gaat geen onnodig kosten maken. Ik zou zeggen pak hem aan. Hij had zijn verantwoordelijkheid moeten nemen door er een dierenarts naar toe te sturen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:33

herbcap schreef:
Er is maar een iemand die aansprakelijk gesteld moet worden, dat is de curator. Hij heeft nl de boedel onder beheer, niet het veilinghuis. Een curator is alleen maar geintereseerd in de opbrengst om zijn honorarium te dekken en gaat geen onnodig kosten maken. Ik zou zeggen pak hem aan. Hij had zijn verantwoordelijkheid moeten nemen door er een dierenarts naar toe te sturen.

Volgens mij is de eigenaar verantwoordelijk voor het langere tijd verwaarlozen van de dieren.
Een curator voert enkel zijn werk uit. Laat niet staan dat deze dieren niet geveild hadden mogen worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:36

Inderdaad, de curator kunnen ze in deze aanspreken. Maar daarnaast ook de eigenaren want daar staan ze tot de veiling gewoon aan huis,waarschijnlijk loopt dit allemaal weer met een opgeheven vingertje af. En het voormalige personeel mag zich inderdaad diep diep schamen.Het had London eens moeten zijn.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:40

Heeft de curator eigenlijk verstand van paarden?

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:54

herbcap schreef:
en ik vind dat meijer hiervoor verantwoordelijk is.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:01

De oude eigenaar is verantwoordelijk voor de verwaarlozing, totdat de curator in beeld komt. Deze krijgt de pony en moet dus zorgen voor een dier. Kun je dat niet, dan roep je hulp in van iemand met kennis en ga je niet zelf aanmodderen. Beide zijn dus fout in mijn ogen, maar hoe dit wettelijk zit durf ik niet te zeggen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:13

EASP mag toch helemaal geen paspoorten afgeven?

Verder vreemd verhaal, sneu voor de arme merrie.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:14

Oude eigenaar is failliet verklaard in december.
Vanaf dat moment wordt er beslag gelegd op alles en dus ook de paarden en kan hij dus niks meer doen.
Komt waarschijnlijk zelfs niet eens het terrein meer op.
Geld is er uiteraard niet meer.
Al is die verwaarlozing natuurlijk al langer gaande dan vanaf december.
Vanaf dat moment is er een curator die het beheert en die zou dan idd. in dit geval ook de verzorging van de paarden moeten overnemen.
Bij een faillisement wordt er echter geen geld meer uitgegeven maar moet alles wat nog maar iets opbrengt verkocht worden zodat er nog iets van de schulden betaald wordt.
Hoe triest ook, dan worden er geen dierenartsen of hoefsmid of wat ook meer gebeld. Want dat kost geld en dat is er niet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:17

http://www.nl-paardenpaspoort.nl/
RianneH schreef:
EASP mag toch helemaal geen paspoorten afgeven?

Verder vreemd verhaal, sneu voor de arme merrie.

Volgens deze website wel hoor.
Ook voor shetlandpony's. :+

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:24

Ik dacht dat ze niet waren goedgekeurd, of dat is inmiddels oud nieuws.

Een goedgekeurde organisatie mag voor ieder ras het paspoort uitgeven, dat dan maakt verder dus niet uit of het een shet is.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:26

Verschrikkelijk dit. Van mij mogen ze de curator hard aanpakken. Hij is verantwoordelijk voor het beheer van de boedel. En als hij geen verstand heeft van paarden dan huurt hij iemand in die dit wel heeft. Een curator wordt ook gewoon gezien als "overtreder" omdat ze het goed in hun macht hebben.

En bva moet gewoon geen levende have veilen als ze daar geen verstand van hebben.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:09

Jeetje wat moet doe pony geleden hebben , schandalig :n

Maar blijkbaar hebben ze een erg vreemde gang van zaken gehad daar op stal een paard al 18 jaar niet meer buiten geweest ??! _-:(

MdPerfHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:14

damian23 schreef:
Verschrikkelijk dit. Van mij mogen ze de curator hard aanpakken. Hij is verantwoordelijk voor het beheer van de boedel. En als hij geen verstand heeft van paarden dan huurt hij iemand in die dit wel heeft. Een curator wordt ook gewoon gezien als "overtreder" omdat ze het goed in hun macht hebben.

En bva moet gewoon geen levende have veilen als ze daar geen verstand van hebben.

Dit heeft totaal niks met BVA te maken mensen! BVA krijg alleen maar de opdracht op te veilen en als hun daar heen gaan om te kijken en foto's te maken en ze zien op 1 oog opslag niks bijzonders aan de dieren of producten dan worden ze gewoon geveild! en op de foto heeft de pony ook geen lange voeten...

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:39

MdPerfHorses schreef:
en op de foto heeft de pony ook geen lange voeten...

In de opening staat dan ook dat de hoeven recentzijn "afgehakt"om het nog een beetje te laten lijken.

kerelec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:44

Misschien kunnen we dan eindelijk dit onzin stamboek dat alleen dient om de paarden van de Lange een status te geven opheffen?

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:49

Gaat het hier om Stalhouderij Meijer uit Mariënheem? Of heb ik de verkeerde voor? Ben daar ooit op een hengstenshow geweest (Brandus, Botte enz) Zag er toen allemaal spik en span uit.

kerelec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:58

Famke160301 schreef:
Gaat het hier om Stalhouderij Meijer uit Mariënheem? Of heb ik de verkeerde voor? Ben daar ooit op een hengstenshow geweest (Brandus, Botte enz) Zag er toen allemaal spik en span uit.

Klopt maar is dus laatste tijd erg achteruit gegaan. Veel hengstenhouders hebben het op het moment erg moeilijk. De dekgelden worden steeds later of zelfs niet betaald

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:08

Pff dan kan het hard gaan ja. Jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:09

ik vind het sowieso al niet kunnen dat je dieren als Kavel kan beschouwen en zo tussen alle hooivorken etc. tussen de rest kan zetten. Maargoed ik denk dat dat een eeuwige discussie is en ik vind het van die vrouw fijn dat ze de pony's gekocht heeft, echt sneu dat het zo heeft af moeten lopen

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:09

Super dat ze gered zijn en dat het merrietje uit haar lijden verlost is, maar ik moest echt huilen toen ik las dat ze nooit de stal uit kwamen en dat de hengst zelfs al 18 jaar levenslange opsluiting heeft!! En ik hoop dat hij vanaf nu een fijn leven met beweging en buitenlucht mag krijgen.