Overleden paard "herinnering om goed te ontwormen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Overleden paard "herinnering om goed te ontwormen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 16:48

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding

Er is een waarschuwing gegeven over de gevaren van ingekapselde kleine bloedworm in Groot-Brittannië. Een verwaarloosd paard is daar overleden aan de gevolgen van een bloedwormbesmetting.

"Ingekapselde kleine bloedwormen zijn de meest schadelijke parasieten bij paarden." zegt dierenarts Wendy Talbot. "Omdat deze besmettingen niet te zien zijn via een mestonderzoek (wormeitelling) zijn sommige paardeigenaren zich niet bewust van de besmetting. Ongeacht de uitslag van het mestonderzoek moet je iedere jaar in de late herfst/vroege winter ontwormen met een middel dat werkt tegen ingekapselde bloedwormen."

De jonge achtergelaten merrie werd begin deze maand gevonden in Surrey. De merrie was in slechte conditie en ondanks de medische hulp die zij direct kreeg is zij toch overleden. Doordat de ingekapselde wormen massaal los komen uit de darmwand was de schade aan de darmen zeer groot. "Deze zaak moet voor iedereen een herinnering zijn om een goed ontwormingsschema aan te houden."

Ingekapselde kleine bloedwormen zijn de larven van de volwassen kleine bloedworm. Ze overleven in de darmwand, waar zij zich inkapselen. Ze "worden wakker" in de vroege lente en komen dan massaal uit de darmwand, waarbij ze grote schade aanbrengen en kunnen zorgen voor diarree en koliek. Vijftig procent van de paarden gaat hier aan dood, maar het risico kan voorkomen worden door op tijd te ontwormen met moxidectine om de infectiedruk laag te houden. Verder kan de infectiedruk verlaagd worden door ook de weides, paddocks en stallen goed schoon te houden. Advies is om weide en paddock minimaal twee keer per week volledig uit te mesten.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 07:17

Laat dit alstublieft een waarschuwing zijn voor iedereen!
Mensen vertrouwen teveel op het advies van de dierenarts.
Mestonderzoek laten doen. Verplicht! Anders geen ontwormmiddel kunnen krijgen.

Zo jammer. Mestonderzoek is best duur. Vooral als je meerdere paarden hebt.
Dat moet dan enkele keren per jaar.
Dan moet je er maar op vertrouwen dat de uitslag veilig is.
Veel mensen willen dit niet en gaan dan maar niet meer ontwormen.
En dat is veel kwalijker.

Ik heb het zelf meegemaakt. Mest laten nakijken. Mooi schoon.
Voor mijn gevoel toch ontwormd. En er waren wel degelijk wormen.

Helaas kan je in Nederland nergens meer wormspuiten kopen zonder recept.

HippoLogic

Re: Overleden paard "herinnering om goed te ontwormen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 07:21

Het gaat om een verwaarloosd paard dat dood ging, een foto van een goed gezond paard ernaast geeft toch wel een vertekend beeld. En ik vraag me af waarom niet eerst het paard goed laten aankomen en verzorgen? De wormen komen in het voorjaar pas los. Beetje sensatie verhaal en te weinig feiten naar mijn mening. Sorry.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 07:28

Dat is waarom ik iedere herfst een bloedonderzoek laat doen :) daar komt dat namelijk wel uit.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 07:36

Aan welke waarden in het bloed is de aanwezigheid van deze wormen dan te zien?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:06

Ik heb geen idee, maar mijn dierenarts komt vanmiddag dus zal het hem meteen even vragen (als ik het niet vergeet)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:10

kainda schreef:
Laat dit alstublieft een waarschuwing zijn voor iedereen!
Mensen vertrouwen teveel op het advies van de dierenarts.
Mestonderzoek laten doen. Verplicht! Anders geen ontwormmiddel kunnen krijgen.

Zo jammer. Mestonderzoek is best duur. Vooral als je meerdere paarden hebt.
Dat moet dan enkele keren per jaar.
Dan moet je er maar op vertrouwen dat de uitslag veilig is.
Veel mensen willen dit niet en gaan dan maar niet meer ontwormen.
En dat is veel kwalijker.

Ik heb het zelf meegemaakt. Mest laten nakijken. Mooi schoon.
Voor mijn gevoel toch ontwormd. En er waren wel degelijk wormen.

Niet waar..

Vorige week op welsh hk geweest.. Daar stond gewoon een stand met wormenkuren.. Niks aan het handje..
Ook vaak op paardenmarkten en andere paardenevenementen..

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:15

kainda schreef:

Bij ons in de buurt kan je in de late herfst / vroege winter Equest Paramox krijgen zonder recept, juist om mensen te stimuleren tegen de ingekapselde bloedworm te ontwormen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:18

Ik krijg de wormenspuiten ook gewoon (na discussie over onzin van mestonderzoek) mee van de da.

Grote gevaar van ingekapselde bloedworm, is dat je ze juist niet ziet in de mest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:21

Er zijn ook dienenartsen die je ontwormings spuit verkopen zonder dat er een recept bij zit.
Het blijft gek iets die recept plicht en is totaal niet de handhaven. Het is maar goed ook want je ziet nu weer hoe belangrijk is on paard preventief te ontwormen in de winter.

En bedrijven waar veel verschillende paarden kommen kunnen ook niet anders.

Ik ben zelf voorstander voor afschaffen van die recept plicht. Het doet met kwaad dan goed.

friske54

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:41

niet ontwormen... ik snap dat sowieso niet.

hannico09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:43

En dit is waarom ik gisteren in Ierland weer een doos wormkuren heb besteld...

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:48

Ik woon dichtbij de grens België/Nederland en ik merk dat Nederlandse veeartsen moeilijk doen dan de Belgische. Hier in België bel ik gewoon naar mijn veearts dat ik een ontworming nodig heb en dan ga ik er om.
Toen ik naar de Nederlandse veearts belde heb ik eens een hele discussie uitgevoerd met de assistente aan de lijn over dat mestonderzoek. Er was toevallig een aantal maanden geleden toch een mestonderzoek gedaan en daarom dat ik toch uiteindelijk een ontworming kon meekrijgen. Maar anders had ik dus volgens haar geen ontworming meegekregen! Wat een onzin. Ik ontworm gewoon 4x per jaar en hou rekening met de actieve stof zodat ook lintwormen of horzeleitjes aangepakt worden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:55

Verschilt denk ik per dierenarts (assistente) als ik zeg dat ik er eentje nodig heb, dan krijg ik die gewoon :+

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:07

Ik ontworm ook aan de hand van een schema, mestonderzoek ook slechte ervaring mee.
Goede waarschuwing van da Talbot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:08

Je kunt ze zo ongeveer overal nog kopen alleen liggen ze nu niet meer op de toonbank ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:57

Ka_tje schreef:
Ik woon dichtbij de grens België/Nederland en ik merk dat Nederlandse veeartsen moeilijk doen dan de Belgische. Hier in België bel ik gewoon naar mijn veearts dat ik een ontworming nodig heb en dan ga ik er om.
Toen ik naar de Nederlandse veearts belde heb ik eens een hele discussie uitgevoerd met de assistente aan de lijn over dat mestonderzoek. Er was toevallig een aantal maanden geleden toch een mestonderzoek gedaan en daarom dat ik toch uiteindelijk een ontworming kon meekrijgen. Maar anders had ik dus volgens haar geen ontworming meegekregen! Wat een onzin. Ik ontworm gewoon 4x per jaar en hou rekening met de actieve stof zodat ook lintwormen of horzeleitjes aangepakt worden.

Dat kun je die NL veeartsen niet kwalijk nemen, die 'doen niet moeilijk' die houden zich gewoon aan de wet.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:17

Amaris schreef:
Ka_tje schreef:

Dat kun je die NL veeartsen niet kwalijk nemen, die 'doen niet moeilijk' die houden zich gewoon aan de wet.

Is een mestonderzoek dan verplicht in nederland? Dat er wordt gevraagd wanneer heb je vorige keer ontwormd en en met welke (om actieve stof te weten), vind ik heel normaal, maar dat ze je verplichten om een mestonderzoek te doen vind ik maar zozo. Zeker omdat je er niet alles in kan zien. Maar als de wet het voorschrijft, dan stop ik met klagen ;)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:20

Het is inderdaad verplicht.. Maar je kunt nog overal ontwormmiddelen krijgen..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:22

Is het echt verplicht? Het is toch alleen verplicht de ontwormingsmiddelen via de dierenarts te kopen? En dat die dan eerst een mestonderzoek wil, maar het onderzoek nog niet verplicht toch?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:27

Serieus? Is dat verplicht? Ik krijg al vanaf dag 1 dat het alleen via DA te koop is, het gewoon mee in 5 voud? Geef bij de assistente aan welke werkzame stoffen ik wil en voila.. Krijg het altijd netjes mee

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:31

Het is niet verplicht, het is de taak van de dierenarts (die de verantwoording neemt van het afgegeven wormmiddel) te weten hoe de vork in de steel zit.
Dus het bedrijf/stal te kennen, weten hoe de weidegang in elkaar steekt, de stand van zaken betreft ontwormen, leeftijden, historie ect. En de echte stand van zaken weet je pas op het moment van mestonderzoek doen.
Dit is alleen handig op bepaalde momenten in het jaar, zodat ook de wormen of eitjes daadwerkelijk zichtbaar zijn in het mestonderzoek.
Nu is het bijvoorbeeld niet zinnig om mestonderzoek te doen, omdat veel wormen/eitjes/larven in winterstand staan.

Dat je elders ontworming haalt, is aan ieder zelf.
Dat je meehelpt aan een probleem dat heel realistisch is, moet je je dan ook beseffen en achteraf niet zeuren als paarden daadwerkelijk doodgaan aan wormen omdat er simpelweg resistentie is op gebouwd door veelvuldig en onjuist ontwormen.

Het is allemaal niet verzonnen door dierenartsen, maar over het algemeen staan ze er wel achter.

Als je ontworming haalt bij je eigen dierenarts, heb je geen recept nodig.
Wil je ontworming elders halen, dan heb je een recept nodig van je dierenarts waar je voor betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:46

Onzin, recept is altijd verplicht. Het heet niet voor niks recept plicht.
Mest onderzoek is trouwens niet verplicht al zijn er natuurlijk wel dierenarts die geen recept wilt schrijven of een ontwormings spuit willen verkopen voordat er een mest onderzoek is gedaan.
Maar mest onderzoek te doen op dit moment van jaar is alleen goed voor de portemonnee van de dieren arts gezien meeste wormen in de winter in een soort winterslaap verkeren.

Resistentie krijg je niet door ontwormen zonder recept. Waardoor je wel krijgt is door verkeerd doseren en door op verkeerde momenten te ontwormen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:22

Ka_tje schreef:
Aan welke waarden in het bloed is de aanwezigheid van deze wormen dan te zien?

Ik heb het gevraagd en het was 1 of ander moeilijk latijns woord wat ik nu alweer vergeten ben :') Maar ook ingekapselde bloedwormen zie je dus terug in een bloedonderzoek :)

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:24

haha toch lief dat je nagevraagd hebt (ook al weet je het nu niet meer) :D