Paardenhaar betere maatstaf voor mineralengehalte dan bloed

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Paardenhaar betere maatstaf voor mineralengehalte dan bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 12:05

* http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding

Haaranalyse heeft zijn nut bewezen als meetinstrument voor mineralen in een paard in een Iraans onderzoek. Manen bleken zelfs een betere biologische indicator van het mineralengehalte dan bloedserum.

Het doel van het onderzoek was om uit te vinden wat voor effecten mineralen in het dieet hadden op de mineralen in het haar van gezonde paarden. Twaalf paarden kregen drie keer 56 dagen lang een speciaal dieet met verschillende gehaltes mineralen.

Manen en bloedserum werd verzameld aan het einde van elke periode om de gehaltes mineralen te meten. De verschillende diëten hadden geen effect op het bloedserum, met uitzondering voor koper en strontium. Het effect van de verschillende diëten was echter wel terug te vinden in het haar: de concentraties van calcium, kobalt, koper, ijzer, kalium, magnesium, mangaan, natrium, fosfor, zwavel, selenium, strontium en zink. Er zaten hogere waardes van deze elementen in het haar wanneer de paarden een dieet kregen dat 100% van de dagelijkse behoefte vervulde.

Het effect van leeftijd op de mineraalconcentraties in het haar was niet significant, met uitzondering voor fosfor. De verhoudingen tussen calcium/lood, ijzer/lood en zwavel/koper waren hoger in hengsten en ruinen in verhouding met merries.

De conclusie van het onderzoek was dat het haar van een paard een betere biologische indicator is voor de mineraalhuishouding dan bloedserum.

antje_vip

Re: Paardenhaar betere maatstaf voor mineralengehalte dan bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:24

Top! Het paard staat denk ik liever een haar af, dan bloed ;)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:06

Dat was toch al langer bekend?
Ik laat het haar al 8 jaar analyseren....

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:27

Mag ik vragen waar je dat laat doen? Of kan dat gewoon bij je eigen dierenarts?

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:50

daar ben ik ook benieuwd naar

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:59

Interessant!! Ik liet hier ieder jaar bloed voor prikken, maar plukje manen opsturen is veel makkelijker. Hoorde het ook laatst van een stalgenoot. Was ong 45 euro.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:28

Ben ook wel benieuwd waar je dat kan laten doen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:28

Er is wel een verschil tussen haaranalyse bij een alternatief genezer en een haaranalyse in het laboratorium.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:48

madamX schreef:

Hier iemand die dat al 8 jaar laat doen...Scheelt me ook nog eens een eurootje of 45 voorrijkosten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:54

janouk schreef:
Er is wel een verschil tussen haaranalyse bij een alternatief genezer en een haaranalyse in het laboratorium.

Ja dat vroeg ik mij dus ook al af.

Wáár gebeurt dit en wie doet dergelijke analyses? En niet geheel onbelangrijk, wat zijn de kosten van een dergelijke analyse?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-02-15 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Interessant!

Anoniem

Jadybabe schreef:
madamX schreef:

Hier iemand die dat al 8 jaar laat doen...Scheelt me ook nog eens een eurootje of 45 voorrijkosten :)

Bij wie laat je dat dan doen?

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:38

Nee [***] , ik bedoelde madam x laat het al 8jaar doen...ik zou graag willen weten waar dat kan.
Ik heb laatst wel voor een dna onderzoek haar naar animal genetics gestuurd, zou het een uitkomst vinden om het zo te doen om te kijken of de mineraalhuishouding goed is van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:55

Jadybabe schreef:
Nee [***] , ik bedoelde madam x laat het al 8jaar doen...ik zou graag willen weten waar dat kan.
Ik heb laatst wel voor een dna onderzoek haar naar animal genetics gestuurd, zou het een uitkomst vinden om het zo te doen om te kijken of de mineraalhuishouding goed is van je paard.

Oh sorry, dacht dat jij het ook al liet doen en dat het je 45,= voorrijkosten scheelde :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:20

madamX schreef:

Waarom laat je het al 8 jaar analyseren als ik vragen mag?

Of zijn er hier ook mensen die elk jaar bloed laten analyseren?

Persoonlijk laat ik nooit iets analyseren tenzij er problemen zijn of ik problemen/tekorten vermoed.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:41

Wat ik me afvraag. Je ziet dat paard die mineralen gehad heeft maar kun je dan ook zeggen dat die genoeg of teveel gehad heeft en er dus overschot of tekort is ontstaan?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:03

Ik laat standaard 1 x per jaar bloedcontrole doen bij Janouk.
Wel geïnteresseerd in de (on) mogelijkheden van haaranalyse.

http://www.body-scan.nl/laboratoriumdia ... alyse-hma/
Hier vind ik wel duidelijk uitleg, maar dat is voor mensen. Benieuwd naar de analyse mogelijkheden voor paarden en de kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:16

janouk schreef:
Ik laat standaard 1 x per jaar bloedcontrole doen bij Janouk.
Wel geïnteresseerd in de (on) mogelijkheden van haaranalyse.

http://www.body-scan.nl/laboratoriumdia ... alyse-hma/
Hier vind ik wel duidelijk uitleg, maar dat is voor mensen. Benieuwd naar de analyse mogelijkheden voor paarden en de kosten.

Doe je die controle omdat je paard ooit ziek is geweest of gewoon echt om te zien of er tekorten zijn? En komt er vaak een tekort naar voren?

Ik ben ook wel geïnteresseerd in haaranalyse, maar ben ook erg benieuwd naar de kosten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:50

Om te zien of er tekorten zijn, algemene controle voor het wedstrijdseizoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:58

janouk schreef:
Om te zien of er tekorten zijn, algemene controle voor het wedstrijdseizoen.

Zijn er vaak tekorten en zo ja, wat doe je daaraan? Ga die meteen aanvullen in de vorm van supplementen?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 21:41

Ook benieuwd waar je het kan laten doen.

Maar wat ik me afvraag: betekent dit effectief dat haaranalyse betrouwbaarder is, of zou het gewoon betekenen dat die supplementen beter opgenomen worden door de haren dan door het bloed, en dat ze dus in het bloed minder effect hebben, en enkel een (eventuele) gunstige invloed hebben op de haarkwaliteit?

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:02

hwn schreef:

Maar wat ik me afvraag: betekent dit effectief dat haaranalyse betrouwbaarder is, of zou het gewoon betekenen dat die supplementen beter opgenomen worden door de haren dan door het bloed, en dat ze dus in het bloed minder effect hebben, en enkel een (eventuele) gunstige invloed hebben op de haarkwaliteit?

Goede vraag!

Zou het idd kunnen dat, de vitamines en mineralen die zijn opgenomen door het lichaam, in mindere mate zijn terug te vinden in het bloed? klinkt eigenlijk wel logisch, aangezien het bloed vooral een transportweg is. Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat ik hier niet veel verstand van heb. Wie weet dit misschien beter of met meer zekerheid? :o

ponyfriendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:17

Mijn verzorgpony vind het altijd heel eng met dat bloed prikken. Stukje manen opsturen is veel handiger!

ponyfriendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:18

hannatjuh schreef:
hwn schreef:

Goede vraag!

Zou het idd kunnen dat, de vitamines en mineralen die zijn opgenomen door het lichaam, in mindere mate zijn terug te vinden in het bloed? klinkt eigenlijk wel logisch, aangezien het bloed vooral een transportweg is. Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat ik hier niet veel verstand van heb. Wie weet dit misschien beter of met meer zekerheid? :o

Ik denk het ook maar weet het niet zo zeker.
Citaat:

ponyfriendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:22

ponyfriendje schreef:
Mijn verzorgpony vind het altijd heel eng met dat bloed prikken. Stukje manen opsturen is veel handiger!

Citaat:

dat is dan wel handiger, ja.