Ingestuurd door bokker JPitty

Foto: Dressage Foundation
Amazone Rosalie Nitsche (70) en haar paard Jack (30) gaan samen met pensioen. Rosalie schrijft op de website van Dressage Foundation hun mooie verhaal neer.
Ze kreeg haar eerste pony op haar twaalfde en volgde een aantal springlessen. Nadat ze een paar ongelukken had zien gebeuren, wilde ze toch een iets minder risicovolle discipline beoefenen. Haar instructeur stelde toen dressuur voor. 24 jaar geleden kocht ze de toen zesjarige voskleurige Morganruin Bonny Glen Hi Jack. Hij had een dubieus verleden en was voor verschillende disciplines gebruikt, zonder succes.
"Jack is geen mooi paard, hij heeft geen uitzonderlijke gangen of impuls. Wat hij wel in overvloed heeft, is een vriendelijke, zachte en gewillige geest. Hij is eerlijk en doet altijd zijn best," zegt Rosalie.
Vorig jaar raakte Jack zwaar geblesseerd. Volgens de dierenarts zou het paard alleen nog op de weide kunnen lopen. "De staleigenares nam me toen apart en zei dat we Jack niet mochten afschrijven," zegt Rosalie. Ze bleek gelijk te hebben: na maanden revalidatie kon Jack weer licht pistewerk aan.
Rosalie en Jack sloten zich aan bij een groep op stal die wekelijks gaat rijden en lunchen. Als het weer het toelaat, trekken ze het veld in. Jack heeft dan een kalmerende invloed op de jongere paarden.
"Ik hoorde van een vriend over een wedstrijd, de Century Club Ride, die georganiseerd werd. Jack is 30 en ik 70, dus we hebben ons gekwalificeerd. Ik vond het geweldig om nog eens bij de A binnen te komen en bij de X halt te houden, en met hem zijn laatste dressuurwedstrijd te rijden. We wonnen de Training Test level 1 met een score van 70%," schrijft Rosalie. Een jurylid sloot hun wedstrijdcarrière af met de woorden: "Een plezier om te kijken. Dank u."
Rosalie zegt: "Jack heeft me zo veel gegeven door de jaren heen. Hij heeft me op plekken gebracht waar ik nooit gedacht had te komen, zowel letterlijk als figuurlijk. We hebben samen veel mooie herinneringen gecreëerd in onze 24 jaren samen."