'Pizzapunt' uit tong van paard gesneden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

'Pizzapunt' uit tong van paard gesneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 11:34

http://www.dvhn.nl
Ingezonden door Rocco_Love12

Doorke Simons uit Eesergroen wist niet wat ze zag toen ze haar ruin Bruno in de mond keek. Er was een 'pizzapunt' uit zijn tong gesneden.

Het voorval deed zich ruim twee weken geleden voor. "Ik vond het zo bizar dat ik aanvankelijk niet wilde geloven dat Bruno bewust mishandeld was. Maar toen ik las over het mishandelde paard in Eext, dacht ik: dit kan geen toeval meer zijn. Dit moet naar buiten. Misschien dat er meer mensen zijn die zoiets met hun paard hebben meegemaakt."

Simons wilde haar paard eten geven, maar anders dan hij normaal deed, haalde hij deze keer zijn hoofd op voor het voer. "De volgende dag wilde hij ook nog niet eten en er liep slijm uit zijn mond. Ik heb de dierenarts gebeld. Die wist niet wat hij zag, toen hij Bruno in de mond keek. Hij vroeg mij ook te kijken. We geloofden gewoon niet wat we zagen. Geen snee, die een paard in de tong kan oplopen als er glas op het land ligt. Geen wond die een paard op kan lopen als hij zijn tong openhaalt aan een uitstekende spijker. Nee, letterlijk een driehoek met snijranden. Er was een pizzapunt uit zijn tong gesneden."

Simons heeft het weiland en de stal afgezocht naar scherpe materialen. "Niets gevonden waar hij zich aan kan verwonden. Het stuk tong was ook spoorloos verdwenen en er lag nergens bloed. De dierenarts zei dat hij dit nog nooit had meegemaakt. Hij heeft foto's gemaakt. De dierenarts en ik begrepen ook niet dat Bruno de mishandeling heeft toegelaten. Misschien is hij wel verdoofd geweest." De 11-jarige Bruno is behandeld met antibiotica en de wondranden beginnen te genezen. "Hij blijft natuurlijk een gespleten tong houden, maar hij begint weer normaal te eten. De eerste week heeft hij alleen maar pap gehad."

Doorke Simons begint nu ook twijfels te krijgen over een verwonding die ze anderhalve maand geleden aantrof bij een ander paard dat ze bezit. "Dat had een diepe steekwond bij zijn oog. Ik dacht dat hij zich had gestoken aan een tak ofzo. De wond is goed genezen. Maar het zou mij niets verwonderen dat ook dit paard is mishandeld door degene die Bruno te pakken heeft gehad."

Palmera

Re: 'Pizzapunt' uit tong van paard gesneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:36

Walgelijk. Degene die zulke dingen doet is zijn/haar eigen leven niet eens waard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:42

Ik denk sowieso dat mishandelde paarden getest moeten worden op het bloed, of ze niet verdoofd zijn geweest. Ik vermoed dat dit wel het geval is. Paarden laten zich niet zomaar snijden aan de achterkant of in dit geval aan de tong.
Dit zou betekenen dat het iemand (of mensen) zijn die toegang hebben tot sedatie, misschien zelfs op afstand, met een pijltje/geweer.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:42

Hmmm.. zo zonder bewijs vind ik het wel een sterk verhaal hoor. Ik bedoel, het zou niet het eerste paard zijn die een stuk van z'n tong heeft afgebeten en het toe laten dat iemand daarin snijdt..? Ookal verdoofd (en dat zou je dan toch wel moeten vinden in het bloed) dan lijkt het me sterk dat je verder helemaal niets vindt wat duidt op opzet? Of ben ik gewoon te sceptisch?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:45

Lijkt me niet dat dit mishandeling is, zelfs verdoopt blijft een tong een ontzettend sterke spier waar je niet ff in snijd. Vast een ongeluk

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:46

RianneH schreef:
Hmmm.. zo zonder bewijs vind ik het wel een sterk verhaal hoor. Ik bedoel, het zou niet het eerste paard zijn die een stuk van z'n tong heeft afgebeten en het toe laten dat iemand daarin snijdt..? Ookal verdoofd (en dat zou je dan toch wel moeten vinden in het bloed) dan lijkt het me sterk dat je verder helemaal niets vindt wat duidt op opzet? Of ben ik gewoon te sceptisch?

Ik denk er ook zo over.

Daarnaast moet je toch bloed vinden? Want een tong is goed doorbloed dus als je een stuk eruit snijdt dan zul je wel sporen aantreffen lijkt mij. Zal mij niets verbazen als paard per ongeluk zelf op z'n tong heeft gebeten. Lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat iemand een paard hiervoor gaat verdoven, want waarom zou een mishandelaar juist opzettelijk ervoor zorgen dat het paard niets voelt?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:49

Bovenstaande lijkt mij ook als het dier verdoofd is en dus niet de tong naar binnen kan trekken/houden en het bloed weg kan slikken. Gezien dat niet gevonden is en de wond rafelig is lijkt me het zelf afgebeten hebben niet zo heel onwaarschijnlijk.
Nu is het natuurlijk speculatie en hebben we geen foto's gezien om iets te kunnen beoordelen. Maar opvallend vind ik dat de eigenaresse zelf de optie helemaal niet noemt en er vrij direct mishandeling wordt genoemd. Ik vraag me af of daaraan gedacht zou zijn mocht er geen paardenmishandelaar actief zijn..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:50

Misschien wou iemand culinair experimenteren? Blokje paarden tong erbij heerlijk

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:58

RianneH schreef:
verzet hoeft niet perse. Er zijn genoeg paarden die naar alle mensen toe gaan voor een aai of een snoepje. Heb geluk met die van mij, die gaat niet makkelijk naar vreemde mensen. De 2 ruinen waar hij bij staat gaan ook niet naar vreemden.

Daarnaast bestaan er snijmethodes waarbij het bloeden beperkt kan blijven (denk aan dichtschroeien van snijranden)
Bij het zelf afbijten lijkt het me sterk dat het in een pizzapunt is.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:01

Mij lijkt het ook een beetje onwaarschijnlijk. Heb meerdere paarden gezien waarvan een stukje uit de tong gehapt is tijdens het spelen en dergelijken.

Ik hoop voor de eigenaren dat ik gelijk heb en dit dus geen mishandeling is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:02

Heb je wel eens de tong uit de mond van je paard proberen te pakken? Dat vinden ze echt niet grappig hoor, die blijven absoluut niet staan. Helemaal niet als je er dan ook nog in gaat snijden. Heb je al het paard vast staan en kan je de tong vast houden, dan zie je ook beschadigingen aan de tong waar het paard zijn mond heeft geprobeerd dicht te doen. Zal ook niet het eerste geval zijn waar een paard zijn tong heeft afgebeten omdat iemand die opzij hield om in de mond te kijken.
Daarnaast zullen kartelranden en dichtgebrande wondranden een totaal ander beeld geven en zal dat ook vermeld zijn in het artikel.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:05

Oww wat vreselijk! Hopelijkgaat t snel wat beter met t paard!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:23

Kan je Bv de stoffen wel terug vinden na bv 24 uur als er bv een verdoving pasta of spuit is gebruikt?

Vreselijk allemaal

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:27

Jaren geleden hebben wij een Fries op stal gehad
Miste ook een stuk tong

Paard bleek een chip in de toch te hebben
Heb iemand er uit gesneden en zijn later die week terug gekomen om t paard mee te nemen

Dier was dus gejat

Maar volgens mij zijn er nauwlijks geen paarden meer met een chip in de tong...

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:34

Ik wist niet wat ik zag toen ik de titel zag, maar met het verhaal is het al helemaal erg...!

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 13:29

Als mensen hun tong laten splijten word dat ook een 'pizzapunt' terwijl er geen driehoek uit is gesneden.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:26

Slangentong noemden wij dat.
Ken een paard die heeft ook een gespleten tong, is geen punt uit maar lijkt er wel op door de snee. (lastig uit te leggen) kwam niet door mensen, was een ongeluk.
Daarnaast ken ik een verhaal van dat een ander paard (lucky shot) de tong van het andere paard kapot beet met stoeien.
dan denk je ook, hoe is het mogelijk?
Maar ik kan er niet bij dat een paard dit zomaar toelaat door een mensen hand.
dan moet het paard wel verdoofd zijn of wat inderdaad, wel een gek verhaal.
hopelijk komt alles goed met paardje!

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:37

Dat het paard een gespleten tong heeft kan, maar niet door mishandeling. Dit geloof ik niet.

hier ook een ruin, was aan het slijmen/kwijlen,geen bloed want een tong heelt snel, wou niet eten. Keek in zijn mond en een stuk vd tong af. Duurde 3 dagen en meneer kon weer kauwen, kreeg veel slobber. Alleen hadden wij gezien dat de shetlander de boosdoener was met stoeien.

Het zag er ook uit als snijranden.
Er is nog een topic hier op bokt van een gespleten tong ook door ongeval.

Kortom niet alles word door een beul gedaan. Niet altijd direct gaan wijzen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:43

Je zal het maar hebben.. %)

simpel trucje om te ontdekken of er echt een stuk mist of dat hij alleen gespleten is; breng de twee stukken naast elkaar. Blijft de tong (zo goed als) plat, is het een snee. Gaat hij wat hol/bol staan (beetje kegelvormig) dan mist er echt een stukje. Ik ga ervan uit dat de dierenarts dit wel heeft uitgeprobeerd.

Wat ik me vooral afvraag is hoe groot het stuk was dat er nu uit mist. Als er daadwerkelijk zo'n groot stuk mist als ik nu in mn hoofd heb dan lijkt me dat niet meer zo makkelijk door een ongeluk te komen.
Het bloed.. tsja. Ligt eraan hoe de grond is op de plek waar het weg is gesneden. Stel er is een stuk in de wei dat uit zand bestaat, dan is het eigenlijk simpel gedaan als je het paard verdooft. Gewoon het bloed begraven.
Hoe onwaarschijnlijk ik het ook vind, als er daadwerkelijk geen druppel bloed is gevonden en het een redelijk grote snee in de tong is, is een beul aannemelijk. Al blijf ik erbij dat een ongeluk zich in vele vormen kan uiten.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:17

bestaat de kans niet dat het dier een enkele snijwond heeft maar dat de wond 'open staat' en er dus eigenlijk geen driehoek mist?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:19

Beetje opletten dat niet elke verwonding nu aan "de paardenbeul" wordt toegeschreven

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:20

Ahh erg!!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:35

laraxXxemma schreef:
Je zal het maar hebben.. %)

simpel trucje om te ontdekken of er echt een stuk mist of dat hij alleen gespleten is; breng de twee stukken naast elkaar. Blijft de tong (zo goed als) plat, is het een snee. Gaat hij wat hol/bol staan (beetje kegelvormig) dan mist er echt een stukje. Ik ga ervan uit dat de dierenarts dit wel heeft uitgeprobeerd.

Wat ik me vooral afvraag is hoe groot het stuk was dat er nu uit mist. Als er daadwerkelijk zo'n groot stuk mist als ik nu in mn hoofd heb dan lijkt me dat niet meer zo makkelijk door een ongeluk te komen.
Het bloed.. tsja. Ligt eraan hoe de grond is op de plek waar het weg is gesneden. Stel er is een stuk in de wei dat uit zand bestaat, dan is het eigenlijk simpel gedaan als je het paard verdooft. Gewoon het bloed begraven.
Hoe onwaarschijnlijk ik het ook vind, als er daadwerkelijk geen druppel bloed is gevonden en het een redelijk grote snee in de tong is, is een beul aannemelijk. Al blijf ik erbij dat een ongeluk zich in vele vormen kan uiten.

Missen we niet dat het dier zelf ook flink wat bloed aan het gezicht zou moeten hebben?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:44

Denk dat *LASTIG * gelijk heeft!!
Bovendien zou ik hier ook niet snappen hoe dat gebeurt zou kúnnen zijn.
Dan is er op zijn minst iets nodig dat de tandarts ook gebruikt om de mond mee open te houden, anders is het bijna niet te doen.
Ik hoop inderdaad op een ongeluk, anders zou het te raar voor woorden zijn.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:45

Woogy schreef:
bestaat de kans niet dat het dier een enkele snijwond heeft maar dat de wond 'open staat' en er dus eigenlijk geen driehoek mist?

Dat dacht ik ook al, de dierenarts is pas na een dag gekomen, dus was het al geen verse wond meer, de wondranden gaan dan wijken, je krijgt het dan ook nooit meer bij elkaar. Het lijkt dan mss of er een driehoek uit is, maar het is dus gewoon een snee. Op zijn tong gebeten kan heel goed.