Darmflora paard sterk verminderd na antibioticakuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Darmflora paard sterk verminderd na antibioticakuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 15:04

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Bron: wikimedia commons
Paarden die een antibioticakuur krijgen ontwikkelen een grote verandering in de darmflora. Dit hebben Canadese wetenschappers ontdekt.

De darmen van een paard zitten vol met bacteriën en deze spelen een belangrijke rol in de gezondheid van een paard. Verschillende factoren kunnen een verandering in de normale darmflora veroorzaken. Één van deze oorzaken is antibiotica, deze medicatie staat er om bekend als veroorzaker van diarree tijdens een kuur.

De wetenschappers, van de universiteit in Guelph, hebben veranderingen in de darmflora van gezonde paarden geassocieerd met het gebruik van antibiotica. Hiervoor onderzochten ze 24 volwassen merries, geen van de paarden had antibiotica gekregen in de zes maanden voor de studie werd gestart. Zeven van de paarden kregen vijf dagen procaine penicilline in de spier toegediend, zeven andere paarden kregen vijf dagen ceftiofur sodium oraal. Nogmaals zeven paarden kregen vijf dagen trimethoprim sulfadiazine toegediend. Drie paarden kregen geen enkele vorm van antibiotica, zij dienden als controle.

Mestmonsters werden verzameld op de eerste dag, voordat er medicatie was toegediend, aan het einde van de behandeling op dag vijf en op dag veertien en dag dertig van het onderzoek.

Marcio Costa en zijn collega's gebruikten de techniek 'genetische sequencing' om alle veranderingen in de populatie darmbacteriën te onderzoeken.

Significante veranderingen in de populatie werden gevonden na het gebruik van alle antibiotica die werd gebruikt in het onderzoek. Er werd een duidelijke vermindering in de diversiteit van de bacteriën gezien. Trimethoprim sulfadiazine veroorzaakte de grootste verandering.

De grootste veranderingen in de darmflora werden gezien op dag vijf, onmiddellijk na de behandeling. 25 dagen na het einde van de behandeling was de darmflora van de paarden weer gelijk aan de darmflora voor de behandelingen.

De wetenschappers concluderen dat het gebruikt van antibiotica kan leiden tot veranderingen in de darmflora waardoor een reactie op bacteriën anders kan zijn.

"Alle antibiotica die werden gebruikt in het onderzoek hadden een bepaalde impact op de darmflora, maar trimethoprim sulfadiazine gaf de grootste vermindering van de darmflora. Voornamelijk de populatie Verrucomicrobioa phylum werd aangetast.

De wetenschappers geven aan dat er meer onderzoek nodig is naar de darmflora bij gezonde en zieke paarden om de specifieke populatie-veranderingen te ontdekken.

Het volledige wetenschappelijke artikel kan hier gelezen worden.

vuurneon

Re: Darmflora paard sterk vermindert na antibioticakuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 15:07

Maar dit was toch al algemeen bekend?

PreciousVivaJarig

Re: Darmflora paard sterk verminderd na antibioticakuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 15:10

En dit is nieuws omdat...? Antibiotica breekt bacterien af, logisch dat dit ook de goede bacterien afbreekt. Verstandig is daarom om na antibiotica prebiotica toe te voegen aan het voer.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 15:10

Dat was toch al bekend? Weer een open deur onderzoek......

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 15:21

Ik denk dat het juist geweldig is dat we met de huidige technieken precies kunnen zien welke typen antibiotica welke populaties bacteriën aantast. Sommige zijn namelijk belangrijker dan anderen. Mensen (en vermoedelijk ook paarden) hebben meer bacteriën in hun lichaam dan lichaamseigen cellen, dus een verandering daarin kan grote gevolgen hebben voor de gezondheid. Als ik over 5 jaar m'n paard antibiotica moet geven en ik kan kiezen uit drie soorten, dan geef ik liefst diegene die zo min mogelijk goede bacteriën doodt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 15:30

Ik denk dat je nog liever degene kiest die effectief is op de slechte bacterie, zelfs als er dan 'collateral damage' is bij de goede bacterieën.

Uiteraard geeft tmps de grootste vermindering, dit is een eerstelijns-ab met een zeer breed spectrum. Smal-spectrum ab worden vaak pas 2de lijns gebruikt en idealiter na een antibiogram om zeker te zijn dat het werkzaam zal zijn tegen de te bestrijden bacterie.

Is allemaal idd al algemeen bekend.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:11

Yessy schreef:
Ik denk dat het juist geweldig is dat we met de huidige technieken precies kunnen zien welke typen antibiotica welke populaties bacteriën aantast. Sommige zijn namelijk belangrijker dan anderen. Mensen (en vermoedelijk ook paarden) hebben meer bacteriën in hun lichaam dan lichaamseigen cellen, dus een verandering daarin kan grote gevolgen hebben voor de gezondheid. Als ik over 5 jaar m'n paard antibiotica moet geven en ik kan kiezen uit drie soorten, dan geef ik liefst diegene die zo min mogelijk goede bacteriën doodt.

Tja het is nu ook bij paarden aangetoond maar in de humane geneeskunde was dit al zeer lang bekend en uitgebreid onderzocht.

Antibiotica zijn dan ook echt een noodzakelijk kwaad. Alleen gebruiken als het moet.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:32

Wat ik voor nieuws uit het artikel haal, is dat de darmflora 25 dagen na de behandeling weer hetzelfde is als ervoor, dus dan is AB toch niet zo rampzalig voor de darmflora als algemeen aangenomen? (tenzij je die natuurlijk maanden aan een stuk gebruikt).

Je mag denken van AB wat je wil, maar eigenlijk is het bij mijn weten het enige middel dat ziektes doodt, alle andere medicatie is symptoombestrijding, omdat de meeste ziektes virussen zijn, en daar is geen medicatie tegen, omdat die te snel veranderen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:33

Je laatste alinea is een beetje vreemd... Anti-biotica doodt bacteriën die ziektes veroorzaken, het doodt dus geen ziektes. En het helpt al helemaal niet tegen ziektes veroorzaakt door virussen :).

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:22

Dat doet antibiotica niet alleen bij paarden hoor....

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 08:26

ik wou net zeggen, zo vreemd is dit niet hoor, als ik een anti-biotica kuur heb gehad, neem ik na verloop van tijd ook altijd een pro-biotica kuur
logisch toch?

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:25

Idd is toch algemeen bekend van antibiotica voor alle wezens waarvoor het wordt gebruikt.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:29

Wat een open deur onderzoek weer. Wordt ook maar wetenschapper denk ik.