bokt.nl / www.horseandhound.co.uk
Trig Point, het viersterrenpaard van eventingamazone Nicky Roncorini, kan thuis herstellen. Het paard liep levensbedreigende complicaties op nadat een tand werd getrokken.
Op 18 november werd bij de dertienjarige Trig Point tand 11 getrokken (de laatste kies onder het oog). Dat was nodig, aangezien het paard een fractuur had opgelopen.
"De dierenartsen zeiden dat er complicaties mogelijk waren, maar dat er gewoonlijk minder problemen zijn met deze tand, dan met de negende of tiende tand. We verwachtten dus niets ernstigs, maar sindsdien waren er heel wat problemen," vertelt Nicky aan Horse and Hound.
Het trekken van de tand veroorzaakte bloedingen in de sinus. Dat begon te ontsteken, hoewel de plek waar de tand was getrokken goed herstelde, en X-rays en een CT-scan geen onmiddellijke verbinding tussen de plek en de sinussen liet zien. Trig Point kreeg herhaaldelijk antibiotica toegediend en kreeg ook een katheter. Hij leek goed te herstellen en werd opnieuw aan het werk gezet. De infectie stak echter opnieuw de kop op.
"Hij belandde voor drieënhalve week in de paardenkliniek. Daar ontdekte men dat hij een bepaalde variant van de pseudomonasbacterie had opgelopen," zegt Nicky. "Ik heb geprobeerd om uit te zoeken hoe dat gebeurd is, maar hij heeft gewoon erg veel pech gehad. Het komt zelden voor dat de twee sinussen ontsteken, het komt zelden voor dat een paard deze bacterie krijgt en het komt zelden voor dat het zo ernstig is. Trig Point heeft er een zware tijd opzitten. Ik wil niet dramatisch klinken, maar hij was erg ziek. Op een bepaald moment zeiden de dierenartsen dat als de antibiotica niet aansloeg, ze niet zeker wisten wat ze daarna moesten doen."
Op 11 februari mocht Trig Point naar huis. "In de kliniek hebben ze goed werk geleverd, maar hij was erg blij om thuis te zijn," zegt Nicky. "We kunnen nog niet helemaal gerust zijn, de infectie kan terugkeren, maar we houden hem constant in het oog en duimen dat hij op weg is naar herstel. Hij moet al voorzichtig aan het werk gezet worden, om de sinussen te stimuleren en omdat de bacteriën niet van zuurstof houden. Afgelopen donderdag heb ik hem twintig minuten gereden. Het verbaast me wat paarden kunnen hebben, als ik eraan denk dat hij drie weken geleden op sterven na dood was."
Trig Point is een succesvol eventingpaard. Het was de bedoeling dat hij in mei zou deelnemen aan de wedstrijd in Badminton. "We mikken op Luhmühlen in juni, als er geen tegenslagen komen, maar hij zal het ons wel laten weten," zegt Nicky. "Hij is ons niets verschuldigd en je moet voorzichtig zijn als een paard zo ziek geweest is. Vooral een paard dat zo genereus is als hij: hij geeft nooit aan dat hij pijn heeft, hij gaat gewoon door."