Kreupel paard met hoefzweer in beslag genomen in Voorhout

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Kreupel paard met hoefzweer in beslag genomen in Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 13:14

www.omroepwest.nl

Afbeelding

De Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) heeft donderdag in Voorhout een kreupel paard in beslag genomen. Het dier had, waarschijnlijk door het natte weiland waarin hij stond, hoefzweer opgelopen.

De eigenaar had eind januari al opdracht gekregen om met het paard naar de dierenarts te gaan. Donderdag bleek tijdens een controle dat dit nog steeds niet was gebeurd. Het paard is naar een opvangadres gebracht waar hij de juiste behandeling krijgt.

Utixo

Re: Kreupel paard met hoefzweer in beslag genomen in Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:18

Kijk, en hier is dus het hele verhaal. De LID had alleen getwitterd dat het paard vanwege een hoefzweer in beslag was genomen en het pus eruit spoot. Vond ik nogal een vreemd verhaal. Bij een zweer heb je altijd pus, en dat leek me absoluut geen reden tot in beslag name. Nu ik het tijdbestek zie wel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:21

En hier om de hoek staan 2 paarden al 1½ maand in de blub en volgens de inspecteur staan ze er prima bij, advies heeft hij niet gegeven, niet om te zorgen voor een droge plek en al helemaal niet om ze meer hooi bij te voeren. Blij te horen dat ze op andere plekken wel meer doen!

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:27

Misschien een domme vraag, maar kun je een hoefzweer oplopen door een nat weiland dan?

Het weiland waar het om gaat is nat, maar het is niet zo dat de paarden tot hun knieen in de drek staan. (ik rij er af en toe langs met de auto)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:33

Of het paard nu wel of niet in de nattigheid stond is tot daar aan toe, maar een dier weken met een hoefzweer laten lopen doe je gewoon niet, eigenaar had even de smid kunnen bellen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:14

als een zweer hoog zit is het een kwestie van tijd geven tot hij meer naar de oppervlakte komt en eruit gehaald kan worden.
Zal vast wel meer aan dit verhaal zitten dan enkel dit bericht.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:16

Tja, als er eind januari opdracht is gegeven een da erbij te halen en dat is nog niet gebeurd kan er een hoop meer achter zitten, maar lijkt me voldoende bewijs dat behandeling onthouden wordt.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:24

RianneH schreef:
Tja, als er eind januari opdracht is gegeven een da erbij te halen en dat is nog niet gebeurd kan er een hoop meer achter zitten, maar lijkt me voldoende bewijs dat behandeling onthouden wordt.

Als mijn paard een hoefzweer heeft, kan de LID ook eisen dat ik een DA erbij haal, maar bij die van mij komt echt eerst een smid erbij.

Geen idee of de eigenaar helemaal niets heeft gedaan of alleen geen DA erbij heeft gehaald, teveel open-eindjes in dit verhaal. Eens met Woogy's opmerkingen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:33

een hoefzweer krijg je juist door iets wat in de hoefzool heeft gestoken zoals steentjes ofzo? niet door blub? :') als die van mij een hoefzweer heeft kijk ik t even aan en anders de smid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:37

unihorses schreef:
een hoefzweer krijg je juist door iets wat in de hoefzool heeft gestoken zoals steentjes ofzo? niet door blub? :') als die van mij een hoefzweer heeft kijk ik t even aan en anders de smid.

hoeft nieteens in de zool te zijn,kan ook in de witte lijn.En in combi met vuil/prut kan er inderdaad een abces ontstaan.
Volgens mij ging het er hier om dat de eigenaar er geen dierenarts bij heeft gehaald.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:45

Van nattigheid en blubber op zich ontstaat geen hoefzweer.

Maar ook ik denk dat DAT alleen de reden niet was, maar het feit dat er geen adequate veterinaire zorg bij gehaald was en het paard 14 dagen later nog niet geholpen was. Tsja, dan heeft men wel reden om in te grijpen.
Het is wel een summier bericht, wie weet zijn er al eens eerdere waarschuwingen aan de eigenaar geweest.

Vaak krijgt men 14 dagen de tijd om het op te lossen, en niet zelden bij een volgende controle, als er iets verbeterd is, maar nog niet naar behoren, nog eens 14 dagen, en daarna ben je mits niets ondernomen toch echt wel de klos. Bij medische zorg onthouding krijg je die tweede 14 dagen echter ook niet. men neemt echt zo maar je paard niet bij je weg.

Famfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:55

Het kan natuurlijk best dat er een scherp voorwerp zoals een spijker in een weiland ligt,waarom zou die niet in de hoef kunnen dringen,weilanden zijn heus niet altijd schoon,roestige spijkers of iets anders kunnen ook de boosdoender zijn.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:17

Mijn merrie heeft 4 weken last gehad van haar hoefzweer. Nou is mijn man DA, maar na het uitsnijden bleef ze dus nog 4 weken kreupel. Niets aan te doen dan afwachten.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:41

Jes schreef:
Mijn merrie heeft 4 weken last gehad van haar hoefzweer. Nou is mijn man DA, maar na het uitsnijden bleef ze dus nog 4 weken kreupel. Niets aan te doen dan afwachten.....

maar ik neem aan dat jouw paard niet tot zijn knieen in de bagger stond en gewoon goed verzorgt werd met haar hoefzweer ;)

ditatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:15

Ik vraag me af waar in voorhout

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:31

Naast de KTS is dit, die enorme blubberbende...

ditatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:33

Ja ik zag de foto ze moeten daar al die paarde weg halen .... Levensgevaarlijk daar met dat draad enzv

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 22:20

door de nattigheid worden de hoeven zachter, waardoor er gemakkelijker iets in de hoef/witte lijn kan komen.
kan een steentje zijn geweest, maar ook een takje of iets dergelijks.

helaas een bericht met weinig verdere info, maar weken met hoefzweer laten staan is een no go natuurlijk.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 08:39

Een hoefzweer is weinig aan te doen,dat heeft tijd nodig,maar ik vind wel dat je je paard via een D.A. pijnstillers moet geven.Dus ja,ik begrijp waarom ze er een D.A. bij moest halen van de LID.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 08:49

Nou die van mij krijgt geen pijn stilling en al helemaal geen ontstekingsremmers. Met pijn stilling zou hij zich kapot lopen. Zonder loopt hij met beleid zijn rondjes op wei en paddock en kan ik zijn genezing veel beter volgen, zodat ik hem niet te snel weer belast omdat hij beter lijkt dan dat hij is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 09:06

Het hoeft ook geen zware pijnstilling te zijn,een lichte die de scherpe kantjes eraf haalt.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:24

Je kunt elk geval proberen om de pijn van de zweer een beetje te verlichten door 2x per dag te weken met Biotex. En uiteraard de dierenarts/hoefsmid erbij om de zweer eventueel op te sporen.

Niks doen en je paard door een blubberweiland laten ploegen is niet echt fijn voor een paard met een hoefzweer.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:59

Door niets te doen heeft mijn paard bij een vorige eigenaar bijna haar hoef verloren.Zij stond ook in de blubber en bij elke stap zoog de modder aan haar hoef.Die lag er al half af,beestje had zoveel pijn.Eigenaar haalde er ook geen D.A. bij toen.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 19:32

Vel261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:47

Nou het paard is weer terug bij eigenaar. Geloof niet dat eigenaar zich aan de afspraken houdt! Graag in de gaten houden