Wilde paarden cruciaal onderdeel in dieet Neanderthalers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Wilde paarden cruciaal onderdeel in dieet Neanderthalers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 13:12

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
De aangetroffen botten. Foto: Comenius Universiteit

Wilde paarden waren een belangrijke bron van voeding voor Neanderthalers die in centraal Slowakijke leefden, 40.000 jaar geleden. Dat zegt een nieuw wetenschappelijk onderzoek.

De onderzoekers baseren hun conclusie op de vondsten van meer dan 11.500 dierenbotten, fragmenten en tanden die achtergelaten werden door Neanderthalers in grotten bij Prepoštská. Het Neanderthalerdieet bestond voornamelijk uit wilde paarden (Equus cf. Germanicus), alsook uit neushoorns (Coelodonta antiquitatis), bizons (Bison priscus) en andere grote grazers.

De vondsten zijn het bewijs voor georganiseerde jacht bij de Neanderthalers. Veel botten werden verbrand aangetroffen, vooral de botten van grotere dieren zoals paarden, mammoeten, neushoorns en bizons. "Neanderthalers schraapten het vlees van de botten en braken de botten om zo bij het beenmerg te komen." aldus een van de onderzoekers.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:33

Interessant! Ookal stammen wij niet af van de neanderthaler is het toch echt ontzettend interessant wat onze achterneven allemaal deden om te leven! (Ookal waren ze niet zo succesvol :Y) )

Flabbergast

Re: Wilde paarden cruciaal onderdeel in dieet Neanderthalers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:36

Dat waren nog eens tijden, dat je neushoorns gewoon mocht opeten :)).

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:38

EsmeeBlom schreef:

Als je er levend eén te pakken kreeg dan :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:38

Ze zijn niet voor niets uitgestorven lol

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 13:52

lifaya schreef:
Interessant! Ookal stammen wij niet af van de neanderthaler is het toch echt ontzettend interessant wat onze achterneven allemaal deden om te leven! (Ookal waren ze niet zo succesvol :Y) )

2 tot 2,5% van het DNA van Europeanen is afkomstig van Neanderthalers. Dus we stammen toch nog een klein beetje van ze af :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:53

Naar mijn weten was de neanderthaler populatie helemaal uitgeroeid. Je had de mens, de aap en neanderthaler toch?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 13:55

En nog vele andere Homo families (Homo ergaster, erectus etc).

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:58

Ja dat zijn subgroepen, maar ik lees toch echt dat de neanderthaler zelf helemaal uitgestorven is. Wel echt heel erg interessant allemaal hoor!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:45

lifaya schreef:
Interessant! Ookal stammen wij niet af van de neanderthaler

Euhmmm. Dat ligt iets gecompliceerder. 'We' zijn een soort van 'kruising'. Een groot deel van de west europense mens heeft Neanderthaler DNA. Die stamt dus wel van die Neanderthaler af.

Vroegah waren de mensen ruimdenkend blijkbaar want naar het oosten is er Denovian DNA vermengd met Sapiens en ook Denovian met Neanderthaler.

Overigens at en eet de mens simpelweg wat er was/is en het meeste van wat er het meeste en makkelijkste was/is.
Zo at die Neanderthaler in het zuiden van Spanje vooral steenbok en in het oosten van Spanje erg veel konijn.

In grote delen van Eurazie was het paard de dominant voorkomende grote grazer en als zodanig een preferente voedselbron.
Mogelijk was het overbejagen een reden om ze in gevangenschap te gaan houden en vervolgens te berijden.
Toen was de Neanderthaler verdwenen al scheelde het niet zo veel.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:08

EsmeeBlom schreef:

_O- _O-

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 01:35

zoals ik al zei had ik altijd geleerd dat je 3 grote catogorien had, de aap, mens en neanderthaler. die laatste is uiteindelijk uitgestorven (de oorspronkelijke catogorie) en de rest was verder geevolueerd. Dat er mensen van de Neanderthaler afstammen had ik niet echt verwacht, al lijken sommige mensen er wel op :') maar interessant!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 01:41

lifaya schreef:
zoals ik al zei had ik altijd geleerd dat je 3 grote catogorien had, de aap, mens en neanderthaler. die laatste is uiteindelijk uitgestorven (de oorspronkelijke catogorie) en de rest was verder geevolueerd. Dat er mensen van de Neanderthaler afstammen had ik niet echt verwacht, al lijken sommige mensen er wel op :') maar interessant!

Mens en Neanderthaler waren biologisch verwant genoeg om vruchtbaar te zijn. Kennelijk zijn er genoeg samen tussen de berenvachtjes terecht gekomen om hun sporen na te laten in de huidige mens.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 01:44

tamary schreef:
lifaya schreef:

Mens en Neanderthaler waren biologisch verwant genoeg om vruchtbaar te zijn. Kennelijk zijn er genoeg samen tussen de berenvachtjes terecht gekomen om hun sporen na te laten in de huidige mens.

kinky <<) :)) best apart eigenlijk!