Drenthe: zorgen om vernatting en toename stekende muggen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Drenthe: zorgen om vernatting en toename stekende muggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 09:38

bokt.nl / www.rtvdrenthe.nl

Afbeelding

Paardenliefhebbers in Drenthe hebben last van de vernatting van natuurgebieden. Dat zorgt ook voor een toename van het aantal stekende muggen. Hippisch platform Drenthe maakt zich dan ook zorgen en heeft de gevolgen van vernatting door een aantal dierenartsen laten onderzoeken.

Het is volgens de dierenartsen niet de vraag of de muggen komen, maar wanneer. Die muggen komen bijvoorbeeld mee met transporten. Omdat muggen zich fijn voelen in natte gebieden met stilstaand water is Drenthe de ideale broedplaats om zich te vermenigvuldigen. Ook oplopende temperaturen zorgen ervoor dat muggen het goed doen. Muggen, dazen en knutten zijn steeds vaker dragers van gevaarlijke ziektes zoals het West-Nijlvirus en de paardenpest. Gevaarlijk voor paarden, maar ook voor mensen. Mensen kunnen bijvoorbeeld hersenvliesontsteking krijgen van het West-Nijlvirus. Het is volgens de onderzoekers een kwestie van tijd voor een van de ziektes in Nederland opduikt. De initiatiefnemers willen dat de provincie zich bewust wordt van dit probleem en overhandigen daarom het rapport aan gedeputeerde Rein Munniksma.

Munniksma erkent de zorgen en roept mensen op om, net als met tekenbeten, alert te zijn als ze gestoken worden door een mug. De gedeputeerde deelt het rapport met gezondheidsorganisaties zodat ook zij zich bewust zijn van de risico’s. Het dichtdraaien van de kraan zodat gebieden niet verder vernatten is volgens hem geen optie. Het hippisch platform pleit verder nog voor een muggenwaarschuwingssysteem dat de komst van muggen en eventuele ziektes kan voorspellen. Het platform gaat in gesprek met verschillende partners zoals LTO Noord om hun zorgen te bespreken.

Bekijk hier de reportage van RTV Drenthe.

liekensancho

Re: Drenthe: zorgen om vernatting en toename stekende muggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:31

het wordt een steeds groter probleem. Niet normaal dat je van de stekende beesten niet meer van de zomer kunt genieten. Ik kan mij niet herinneren vroeger in mijn jongere jaren ooit van een daas te hebben gehoord tussen de paarden.
In bosrijk gebied is het ook helemaal erg, wat ertegen gedaan kan worden, geen idee.. lijkt mij erg moeilijk om tegen natuur te vechten. Maar de buitenmensen zijn er wel de dupe van....

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:33

Het is voor de pony dus alleen maar goed om te verhuizen :)) laat me vriend het niet lezen (die wil dat ik gezellig naar Twente ga verhuizen)

Hier in de omgeving heb je het al wel veel meer als bij mijn vriend bijvoorbeeld, moet er niet aan denken dat het nog 10x zo erg gaat worden.
Daar worden zowel mens als dier dus niet gelukkig van :n

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:39

Het is gewoon belachelijk. Ik begrijp het al jaren niet meer. Allemaal heel leuk dat ze overal in drenthe nog meer toerisme willen en druk bezig zijn met natuurgebieden, maar moet dat werkelijk overal worden gedaan door meer water aan te leggen? Natuurgebieden worden natter gemaakt, rondom industrie komen steeds meer sloten/kanalen/meertjes etc. Krijg af en toe het idee dat ze van drenthe graag een volledig moeras willen maken! Heeeeeel gek dat de muggen toenemen. En tja, die kunstmatige 'vernatting' stoppen is uiteraard geen optie, dat past niet in de plannen voor het toerisme en de natuurgebieden... Stel je eens voor zeg, dat je plannen aanpast vanwege gezondheidsproblemen die je ermee veroorzaakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:41

Ik woon in Drenthe. Maar merk er niks van dat de muggen toenemen. En loop vrij veel in de bossen en door natuur gebieden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:30

Toch maar de muggen onvruchtbaar gaan maken en loslaten, dan kan men gaan paren wat ze willen...

zoiets doen ze ook in andere delen van de wereld om allerlei ziektes zoveel mogelijk te gaan beperken.

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:35

Hm ben benieuwd.. Toevallig stapte ik gisteravond de auto uit en hing er een grote zwerm kleine mugjes. Waar die ineens vandaan komen? Nu al?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:38

Drenthe verlaten en de hele boel asfalteren dan maar :=

Nee, vervelend. Raar ook dat ze dan water aan blijven leggen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:55

verhogen grondwaterstand met stilstaande poelen en natte bossen en weilanden is bedacht door natuurdeskundigen tegen "verdroging" en om bodemdaling tegen te gaan in veengebieden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:03

Die "natuurdeskundigen" mogen eens gaan bedenken welke periode ze eigenlijk terug willen en wat de gevolgen daarvan zijn voor mens en dier. Veel natte gebieden zijn destijds drooggelegd ter bestrijding van noordelijke malaria, extra landbouwgrond was bonus (ook al was dat wel noodzakelijk).

Daarnaast gaat vernatting niet samen met de introductie van grote grazers die ook zo gewenst is om op ecologische? wijze verbossing tegen te gaan. En die verbossing gaat juist weer samen met de nattigheid.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:33

ik heb ook liever droge voeten en bodem O:)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:36

Paar dagen geleden hier al de eerste muggen zien dansen....Dus ze zijn er al.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:32

Het is niet alleen vervelend en gevaarlijk voor paarden, maar ook voor de koeien. Onze paarden krijgen vliegen/eczeem deken op, maar koeien.. staan in hun "blootje"

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:35

Koeien hebben vaak zo'n oording he..kom ff niet op de naam en worden met ander spul behandeld :j

Eerste prikkers zaten hier ook alweer..ook erg sneu voor de zomereczeem paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:03

Mijn ouders wonen bij het Dwingelerveld (daar zijn ze heel erg bezig met natter maken) en daar wonen veel boeren. Afgelopen jaar hebben zij allerlei problemen gehad met het vee door mugjes. Koeien hadden ontstoken ogen hierdoor enz. Dierenarts gaf aan dat het door de vernatting komt.

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:38

Hier hetzelfde probleem..... Alles om het veengebied (moeras :? :? ) terug te brengen. Oh ja en natuurlijk de watervogels. Nou allemaal leuk en aardig, maar inderdaad een broedplek voor muggen.

En hoe ziet de beste man dat voor zich? Op letten als je gestoken wordt door een mug? En dan?
Kan ik de hele zomer wel bij de dokter gaan zitten, ik zit altijd onder de bulten...