Symmetrie voorhoeven belangrijker dan stand van de hoef

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Symmetrie voorhoeven belangrijker dan stand van de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 13:29

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Foto: PLoS ONE

Het belang om de voorhoeven van een paard gelijk te houden is bevestigd in nieuw onderzoek. Het internationale onderzoeksteam onderzocht de voorbenen van 34 rijpaarden in draf. Zij ontdekten dat ongelijke voeten meer invloed hebben op belastingsfactoren dan de karakteristieken van de individuele voet. "Hoeven die wat afwijken van het ideaal plaatje, maar wel daarin symmetrisch zijn, geven minder consequenties voor het bewegingsapparaat dan hoeven die qua conformatie goed zijn maar onderling wat verschillen."

Wanneer de voorhoeven van het paard afwijken van het normaal, kun je hun verkeerde belastingseffecten verminderen door de hoeven gelijk te houden. De onderzoekers denken dat de symmetrie in de onderbenen een belangrijke factor is voor goede prestaties. "Op populatieniveau is het al bewezen dat paarden met ongelijke voorvoeten eerder stoppen met presteren op hoog niveau, maar de biomechanische consequenties van de ongelijke voorvoeten was nog niet bekend."

De onderzoekers kwamen uit Groot-Brittannië, Nederland en België en zij bekeken de beweging van de onderbenen bij ieder paard. De voorhoeven werden beoordeeld op basis van platheid en de hoek van de distale hoefwand en daarbij werd gelet op (a)symmetrie tussen de linker en de rechter hoef. Een verschil van meer dan 1,5° werd gezien als een ongelijkheid.

De resultaten lieten zien dat een verschil in platheid leidde tot significant grotere maximale horizontale remming in de plattere voet, alsook meer verticale reactiekracht van de grond, een grotere afwijking in de beweging van de kogel en meer weekheid in koten. De steilere voet had een eerdere overgang van remming naar stuwing. "De conformationele verschillen tussen beide voorvoeten waren belangrijker voor de belasting van de benen dan de individuele conformatie van de voet." was de eindconclusie van het onderzoek.

Klik hier voor het volledige onderzoek.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:33

.
Laatst bijgewerkt door Cemlys op 10-02-15 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:34

Mooi dat bevestigd is dat wat in de fokkerij al langer gezegt wordt. Ongelijke voeten zijn ongewenst.

sans6

Re: Symmetrie voorhoeven belangrijker dan stand van de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:08

Dus beter twee platte poten dan één kleine en één grote :D :+

Maar wel logisch qua belasting :j

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:09

Interessant onderzoek :j

Nathan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:12

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:20

Vind het eerlijk gezegd weer een onderzoek van stichting open deur.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 16:27

Bedankt voor de link (ook via de TeR) Nathan. Ik heb de link toegevoegd inmiddels :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 17:52

Daar let ik ook heel erg op dat de beide voorhoeven gelijk moeten zijn om scheve of eenzijdige belasting te voorkomen.

Dit ook uit eigen ervaring en wat de hoefsmid ook vroeger mij had uitgelegd, zo wist ik het en was vroeger al van op de hoogte.

Mijn eigen paard had een grasvoet, vandaar en dat is altijd goed gegaan, mits het op tijd en door een goede hoefsmid gedaan wordt........

Helaas door een blessure, opgelopen bij een vorige eigenaar (hij was verkocht en weer terug in mijn bezit) ging het niet meer en werden de verschillen te groot en daardoor ook erger en meer andere gezondheidsproblemen zijn erbij gekomen door deze blessure en heb ik hem laten gaan.....toen hij duidelijk aangaf dat hij er klaar voor was.

Goed dat het hier nu ook bekend gemaakt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:20

FIjn inderdaad dat hier meer bekendheid over is, ik heb net als ragdollcat ook een paard om de voet moeten laten gaan.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:48

Ik weet niet. Aristo heeft een stijler voetje. Hij is nu 9, verkocht aan een juniorenruiter, heeft nooit gemankt, heeft geen artrose, loopt mooi gelijkmatig en heeft er absoluut geen last van. Belangrijk is de hoefsmid!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 07:12

Die van mij heeft ook erg ongelijke voorvoeten. Goede smid is inderdaad het allerbelangrijkst.

Maar het levert gewoon meer slijtage op dan bij gelijke voeten. Dat is bij mijn paard op de foto al heel goed te zien, hij is nu 15. Hij loopt overigens wel op zijn gemak Z1.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:31

Intressant en als ze als conclusie er nu gelijk bijzetten dat dus ieder veulen onder de 6 maanden een goede smid moet hebben gezien, kunnen we een hoop ellende besparen!

Hoefjes worden vaak ongelijk zogauw een veulen wil gaan grazen en 1 been naar voor en eentje naar achteren zet.
Gevolg bokhoefjes en platte hoefjes en als dat nu eens gelijk wordt bijgewerkt scheelt dat enorm voor de toekomst van het paard.

En fokkers moeten letten op niet te lange benen ten opzichte van de hals zodat zo'n veulen ook aan de grond kan komen zonder als een giraf te moeten gaan staan.

Ik heb trouwens een paard met dubbel gebroken voetas aan het linker voorbeen.
Met een ijzertje en vakwerk van de smid loopt hij als een tierelier.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:47

webster543 schreef:
Ik weet niet. Aristo heeft een stijler voetje. Hij is nu 9, verkocht aan een juniorenruiter, heeft nooit gemankt, heeft geen artrose, loopt mooi gelijkmatig en heeft er absoluut geen last van. Belangrijk is de hoefsmid!

Mijn paard had het al van veulen af aan, nooit problemen mee gehad en hij kon alles, nooit kreupel geweest of wat dan ook, toen verkocht ik hem op zijn 8 jarige leeftijd. Ook nooit problemen mee gehad.

Toen werd hij weer doorverkocht toen hij 10 jaar was, daar is het helaas misgegaan doordat men heel veel dressuur en zeer intensieve belastende oefeningen ging doen en binnen het jaar is het misgegaan en werd hij chronisch kreupel en bij onderzoeken is het eruit gekomen dat hij een aangeboren schouderafwijking heeft en door het belastende intensieve dressuur trainingen is het dier kapotgereden.

Heeft 1 jaar op rust gestaan op het land in de hoop dat het ging herstellen en voor recreatieve doel kon doorgaan. Helaas hij bleef kreupel, ik wilde m terug en heb hem ook teruggekregen, om zelf voor hem te gaan zorgen zodat hij fijn kan gaan genieten van het leven met veel aandacht en soortgenoten, tot hij aangaf dat hij niet meer kon en is hij op 17 jarige leeftijd ingeslapen, hij ontziet die schouder en met de jaren zijn de hoeven erg verschillend geworden ondanks de goede hoefsmid, en er zijn andere klachten bij gekomen........waardoor het niet meer ging.

Was hij bij zijn hele leven gewoon recreatief bereden, dan was deze probleem ook nooit aan het licht gekomen, want dat is niet belastend voor zijn schouder, helaas wisten we dit niet en kwamen we er pas achteraf achter toen hij kreupel raakte..........Heel verdrietig voor ons allen.

Door de afwijking in de schouder zijn bepaalde moeilijke zware dressuuroefeningen te veel geworden.

Dat is aan het licht gekomen in de Lingehoeve, is door een MRI Scan gegaan en noem maar op.

We hebben altijd gedacht, dat hij een ietsje te korte hals had als veulen en dat hij daarom zichzelf had aangeleerd op het ene voet altijd naar voren te grazen en de andere naar achteren, zodat hij goed bij het gras kon om te grazen en dat het met de jaren een gewoonte is geworden.........dus die grasvoet...........

Hij was direct vanaf zijn geboorte goed bijgehouden door de zeer goede hoefsmid, maar die blessure in zijn schouder heeft helaas ervoor gezorgd dat een goede hoefsmid niks meer kon doen, want hij belaste de andere kant enorm om zijn schouder te ontzien........niks kon het meer voorkomen en corrigeren........

Jij hebt dus geluk dat jouw paard geen schouderblessure heeft ofzo en kan je paard nog heel lang gezond blijven.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 11-02-15 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:51

helaas wist ik dit niet voordat ik mijn merrie kocht, maar heb het wel ervaren. Voor mij geen paard meer met ongelijke voeten...

teunis7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:01

Ga jij maar eens een paard zoeken met gelijke voeten. Veel succes!
Inderdaad Stichting open deur...

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:35

teunis7 schreef:
Ga jij maar eens een paard zoeken met gelijke voeten. Veel succes!
Inderdaad Stichting open deur...

Indd zijn er maar heel weinig met echt gelijke hoeven

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:39

Het komt uiteraard niet op een millimeter aan.
En het gaat om 1 stijl en 1 plat waarbij dat gewoon kan zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:39

Er zit natuurlijk een groot verschil tussen aan afwijking van 3mm of een flinke afwijking.

Een van mijn eisen was inderdaad gelijke goede sterke voeten, daar heb ik bij de keuring extra naar laten kijken.

En dan heb ik heb niet over een hele kleine afwijking maar over een normale voet + een bokvoet ( https://lh4.googleusercontent.com/-Ww4V ... G_4226.jpg ) wat zoveel blessures en ellende opleverde dat ik het paard op zeer jonge leeftijd heb laten inslapen.

Mijn huidige paard heeft gelijke voeten en geen afwijking, smid zei zelden een paard met zulke mooie goede sterke voeten te zien. En dat was ook één van mijn vereisten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:08

Mijn merrie had een bok/graasvoetje (was nog redelijk te corrigeren ls ze op ijzers stond, maar als je teveel van de verzenen haalde werd ze kreupel en de platte voet kreeg je niet echt minder plat)

Met deze voeten zou ze niet door de stamboekkeuring zijn gekomen hoorde ik van een fokker, dus dat geeft wel een indicatie. Exterieurmatig zou ik dan minimaal voor een correct gebouwde stamboek(waardige)merrie moeten gaan. Hier ook op relatief jonge leeftijd problemen met losse wanden (meer druk op wanden ivm steile voet) ijzers aftrappen aan de andere "ondergeschoven" kant, en kreupelheidsproblemen al op jonge leeftijd. Ijzers lv-rv scheelden 1 maat overigens...

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:26

NatasjavE schreef:
Mooi dat bevestigd is dat wat in de fokkerij al langer gezegt wordt. Ongelijke voeten zijn ongewenst.

Maar een ding snap ik dan niet... Ongelijke voeten zijn niet zozeer erfelijk, en worden indirect door te lage benen en een te korte hals veroorzaakt. Dus eigenlijk houdt de fokkerij het toch zelf in de hand?

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:31

De röntgenfoto's van aristo zijn zelfs als 9 jarige beter als die van toen hij 3 jaar was. Tijdens zijn verkoopsperiode, waren het vooral de geïnteresseerden van grotere stallen die zich van zijn stijler voetje niks aantrokken. Bij de particulieren had ik een "idioot" die zijn dochter er zelfs niet op liet wegens zijn voetje.
Hij loopt PSG, dus belasting is navenant.

Er lopen momenteel verschillende paarden op GP niveau die twee ongelijke voeten hebben. En die hebben er ook geen last van. Ik denk echt dat het van de hoefsmid af hangt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:36

Equipro schreef:
NatasjavE schreef:

Maar een ding snap ik dan niet... Ongelijke voeten zijn niet zozeer erfelijk, en worden indirect door te lage benen en een te korte hals veroorzaakt. Dus eigenlijk houdt de fokkerij het toch zelf in de hand?

Mijn ervaring is dat het weldegelijk erfelijk is.

Vaak genoeg een merrie gezien met dit probleem en vervolgens het veulen ook.
En nee dat ging niet altijd om een paard met lange benen en een korte hals.

Oorzaak kan ook liggen in problemen in het hoekatrol gebied. Het gaat niet altij om een grasvoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:47

webster543 schreef:
De röntgenfoto's van aristo zijn zelfs als 9 jarige beter als die van toen hij 3 jaar was. Tijdens zijn verkoopsperiode, waren het vooral de geïnteresseerden van grotere stallen die zich van zijn stijler voetje niks aantrokken. Bij de particulieren had ik een "idioot" die zijn dochter er zelfs niet op liet wegens zijn voetje.
Hij loopt PSG, dus belasting is navenant.

Er lopen momenteel verschillende paarden op GP niveau die twee ongelijke voeten hebben. En die hebben er ook geen last van. Ik denk echt dat het van de hoefsmid af hangt.

Nou nee hoor... het hangt af van ten eerste de erfelijke aanleg, de ernst van afwijking en dan nog hoe blessuregevoelig het is... Uiteraard speelt de smid ook een rol maar die heeft echt niet alles in handen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 14:49

Een goede smid houd het probleem binnen de perken, een slechte is in staat het probleem te verergeren.
Ik heb er een gezien die ze standaard " gelijk " zetten.
Ja,...dat was vragen om problemen uiteraard.