Ierse jockey Tony McCoy kondigt pensioen aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Ierse jockey Tony McCoy kondigt pensioen aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 18:29

http://www.bokt.nl / http://www.bbc.com

Afbeelding
Tony McCoy met JP McManus, bron: wikimedia commons

De 40 jarige jockey Tony McCoy heeft zijn pensioen aangekondigd. Hij heeft besloten dat het genoeg is geweest en wil stoppen nu hij nog meedraait aan de top.

McCoy begon zijn carrière in 1996 als professioneel jockey en heeft ondertussen 4.322 overwinningen op zijn naam staan. Negentien keer wist de Ier kampioen te worden. “het is zonder twijfel de moeilijkste beslissing die ik ooit heb gemaakt”, aldus McCoy. De jockey kwam tot deze beslissing na een gesprek met zijn manager Dave Robert, wie tevens de eigenaar is van JP McManus, het paard waar McCoy de laatste tien jaar op gereden heeft.

“Ondanks de twijfel weet ik dat dit het juiste moment is om mijn carrière te beëindigen . Na valpartijen en verwondingen wilde ik altijd zeer graag terug in het zadel om mijn doelen te bereiken en de droom die ik als klein kind had te verwezenlijken. Nu ben ik er klaar voor om met pensioen te gaan”, vertelt McCoy. Hij wil zijn carrière eindigen als een kampioen en zijn laatste race winnen. Wel geeft hij aan niet precies te weten wanneer dit zal zijn, maar twintig kampioenstitels zouden een mooi rond getal zijn.

“Hij is een legende, maar je kan niet eeuwig doorgaan. Hij rijdt nog steeds zo goed als in zijn jongere jaren, dus dit is vermoedelijk de juiste tijd om te stoppen. Hij is een fantastische ambassadeur voor de sport. Iedereen zal hem missen”, vertelt trainer Paul Nicholls. Collega jockey Richard Johnson voegt daar aan toe “Er zullen meer kansen komen voor anderen maar ondanks dat zal het een groot gemis zijn om hem niet meer te zien in de weegkamer. Ondanks dat we allemaal weten dat we ooit voor deze beslissing komen te staan blijft het een shock om te horen. Hij is fantastisch en de herinneringen aan hem zullen voort blijven bestaan”.

McCoy was in oktober 2006 de eerste jockey die 2500 overwinningen op zijn naam schreef. Daarnaast won hij als eerste jockey de BBC Sports Personality of the Year in december 2010.

“Hij heeft de beslissing twee weken geleden gemaakt. Sommige dagen heeft hij er vrede mee en andere dagen is hij er verdrietig om. Hopelijk wint hij dit jaar zijn twintigste kampioenschap en stopt hij op een hoogtepunt”, aldus Chanelle, McCoy’s vrouw.

Joscaa

Re: Ierse jockey Tony McCoy kondigt pensioen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:38

Ik gun hem van harte zijn twintigste kampioenschap. Mooier punt om te stoppen is er niet!

jansje73

Re: Ierse jockey Tony McCoy kondigt pensioen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 09:19

Wat zal het mooi zijn als hij zijn carrière afsluit met het winnen van zijn 20ste kampioenstitel . *\o/*

JaJa36

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:48

Correctie: JP Mc Manus was niet het paard maar de Eigenaar

waar hij de laatste 10 jaar voor gereden heeft. Kan dus ook niet het eigendom zijn van Dave Robert.......