Ski-superster Bode Miller wil carrière in hippische wereld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Ski-superster Bode Miller wil carrière in hippische wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 11:30

Telegraaf / http://www.bokt.nl

De 37-jarige succesvolle ski-superster Bode Miller wil een tweede carrière opbouwen in de renpaardensport en daarin de absolute top bereiken. De Amerikaan denkt zijn ervaringen uit de skisport, die mede door zijn toedoen in de laatste jaren veranderd is, te kunnen gebruiken in het fokken en trainen van renpaarden.
Miller: "Het is een mooie uitdaging en een fraaie nalatenschap vanuit de skisport. Het gaat om hard werken, discipline, focus, details. Eigenzinnig je eigen weg vinden met wetenschappelijke kennis. Het is net als in het skiën; ik kan er al mijn energie in stoppen en details toevoegen die beslissen over winst en verlies."

Miller is van plan in het Amerikaanse paardenmekka Lexington (in de staat Kentucky) een grote stal op te richten met moderne technologie, waarbij een "prestatielaboratorium" gebouwd gaat worden om de paarden sneller te laten worden:
"Het is intrigerend te zien hoe een paard leert. Ik heb het zelf meegemaakt. Het is veelzeggend dat de dieren de laatste vijftig jaar niet sneller zijn geworden omdat de paardenwereld vastgeroest zit in tradities. Ik ga de trainingsmethodes vernieuwen."

Samen met zakenpartner Leonie Seesing, ook eigenaresse van een trainingsstal en met hulp van drievoudig Kentucky-derby winnaar Bob Baffert, is hij al begonnen met tien eigen paarden en gelooft hij in de wetenschappelijke benadering van trainingen, waarbij zeer hoge doelen gesteld worden: "Ik denk dat ik de Triple Crown (het winnen door één paard van drie races, de Kentucky Derby, de Preakness Stakes en de Belmont Stakes voor driejarige volbloeden, red.) kan winnen. Dat is niemand meer gelukt sinds 1978", zegt hij met veel bravoure en zelfvertrouwen.

BigOne

Re: Ski-superster Bode Miller wil carrière in hippische wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:41

Tja, had dit al in de krant gelezen, helaas voor hem vergeet hij één ding, je hebt met levend materiaal te maken en niet een paar ski 's die je kunt prepareren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:42

Op het moment denk ik dat hij maar weinig kan doen, na z'n crash.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:48

Jeah, right. Je wordt met 1.88 meter ook zo even jockey. :')

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:54

Moet je het bericht even lezen, dat is hij ook niet van plan ;)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:59

WendyBZ schreef:
Moet je het bericht even lezen, dat is hij ook niet van plan ;)

Citaat:
"Ik denk dat ik de Triple Crown (het winnen door één paard van drie races, de Kentucky Derby, de Preakness Stakes en de Belmont Stakes voor driejarige volbloeden, red.) kan winnen.

Hij wil toch die wedstrijd winnen? 'Fokken en trainen van renpaarden' staat iets hoger in de tekst. Is het dan de bedoeling dat hij alleen langs de zijlijn staat en anderen het 'vuile' werk op laat knappen? Mij is het niet helemaal duidelijk wat hij wil. Ik kan me ook niet voorstellen dat een topsportman stil gaat zitten bij een fokkerij.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:15

Hmmm, ik zie geen vergelijking tussen de skisport en renpaardensport, zal wel aan mij liggen. Tenzij hij de bookmakers bedoelt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:38

Hij denkt door zijn topsportervaring dat hij ook dit zo kan realiseren. Dus winnaars fokken, maar bij paarden is, hoe goed de afstamming ook, fokken altijd gokken. Je kunt nooit van te voren stellen dat je een winnaar fokt.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:09

Wel bijzonder om hierin zo te beginnen zonder kennis van paarden. Maar goed, als hij een oneindige toevoer van geld heeft, dan geef ik hem nog een kans :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:26

Als ik hem was zou ik pas gaan opscheppen nadat ik die "zeer hoge" doelen had bereikt.
Tot dan is dit gebakken lucht, bescheidenheid siert de mens en zo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:29

Nouja, toch leuk dat hij het wil proberen. Misschien dat een frisse kijk op de zaken wel tot verbazingwekkende resultaten kan lijden en hij het voor elkaar krijgt om zijn paarden zo'n overwinning te laten behalen.

Hopelijk wordt het dierenwelzijn er niet onderschikt aan.....

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:32

pmarena schreef:
Nouja, toch leuk dat hij het wil proberen. Misschien dat een frisse kijk op de zaken wel tot verbazingwekkende resultaten kan lijden en hij het voor elkaar krijgt om zijn paarden zo'n overwinning te laten behalen.

Dat was precies wat ik dacht....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:32

pmarena schreef:

Wat denk je, hij praat (bralt) alleen over de top prestaties die hij (nou ja, de paarden dus) gaat leveren, winnen, winnen winnen.....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:43

Daarom vrees ik er ook een beetje voor....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:46

Bron is Telegraaf, daarvan neem ik niks serieus. Sensatiekrant. Zal wel een hoop opgeblazen zijn.

Zo te lezen doet hij het niet in zijn eentje, ik snap de negativiteit hier niet zo. Lijkt me logisch dat hij niet zelf gaat rijden, het is toch heel normaal om jocky's in te huren? Die eigenaren rijden zelf haast nooit. Ik kan me best voorstellen dat hij de punten die hij aanhaalt vanuit de skisport ook kan gebruiken voor de rensport en toch rekening kan houden met het feit dat het levende dieren zijn.

Edit: hele suffe typo :')
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 07-02-15 14:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:50

De arrogantie druipt er vanaf in elk geval :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:59

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 16:22

Ik snap de reacties hier ook niet zo. Deze man heeft ervaring in het wereldje van de topsport en de mensen die zich daarin bewegen. Hij werkt samen met mensen die juist ervaring hebben met paarden en hij wil gaan werken vanuit een wetenschappelijk oogpunt. Dat laatste is al jaren aan de gang met onderzoek op verschillende gebieden in zowel de fok als de sport.

Citaat:
"Twenty-five years ago, ski racing equipment was archaic. I came in and said, 'Let's build shape skis' and a bunch of other changes, and the sport changed really dramatically and allowed me to be on the front end of it for a long time," he says.

"Twenty years ago horse racing was the same, but now it's in a perfect place where sport and technology can be put together. It's all invented already, but you just have to apply it in the right way."

Daarin geeft hij toch aan dat technieken die gebruikt worden in zijn sport op het gebied van snelheid en aerodynamica (in aangepaste vorm) ook toepasbaar kunnen zijn op het racen. En natuurlijk moet je een beetje blazen om je plekje te krijgen in dat wereldje. Je wilt jezelf op de kaart zetten als naam natuurlijk.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:23

zo te lezen in het engelse artikel (nu ja; engelstalig in ieder geval) heeft de man zich aardig goed ingelezen over de racesport de afgelopen jaren. En is hij al 10 jaar medebezitter van een renpaard.
Hij pakt het zo te lezen goed aan en omringt zich met mensen die verstand van de rensport hebben.

Hij heeft al een trainer te pakken die 3 Kentucky derby winnaars heeft afgeleverd.

+ als ik het zo lees is beseft hij maar al te goed dat hij geen hele secondes meer snelheid uit die paarden gaat persen. Maar eerder honderste van seconden door middel van betere airodynamica via bv kleding van de jockey, houding, misschien zelfs ander materiaal voor het tuig. Om op die manier net die honderste van een seconde sneller eruit te krijgen die het verschil kan maken tussen nummer 1 of nummer 2.
Dus met de welzijn van de paarden zal het wel los lopen.

En tja dat hij gedreven is; uh ja wel logisch; hoe denk je dat die man anders de top heeft kunnen bereiken? Met talent alleen red je het niet. Zonder drive geen topsport.

Eva1521

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:26

je hebt met levend materiaal te maken en niet een paar ski 's

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:30

Wat zitten er toch een stelletje zeikerds op bokt. Er staat een vent op, die met veel enthousiasme en misschien nuttige ervaring in de topsport, iets moois wil gaan beginnen. Hij werkt samen met mensen uit de sport. Wie weet lukt het hem, wie weet niet. Maar waarom altijd meteen dat negatieve.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:36

Anoeska schreef:
Wat zitten er toch een stelletje zeikerds op bokt. Er staat een vent op, die met veel enthousiasme en misschien nuttige ervaring in de topsport, iets moois wil gaan beginnen. Hij werkt samen met mensen uit de sport. Wie weet lukt het hem, wie weet niet. Maar waarom altijd meteen dat negatieve.

Dat dus. Ik ben juist heel benieuwd hoe zo'n verfrissende kijk kan gaan werken in het toch wel vastgeroeste paardenwereldje :j

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:39

nou ik moet zeggen dat ik bij het stuk waaruit de op bestaat ook zeer mijn vraagtekens had.
Maar het engelstalige artikel die hier ook gelinkt wordt, is een stuk uitgebreider. Hierin geeft de man zelf ook beter uitleg over hoe hij het ziet. Maakt de plannen van de beste man een stuk duidelijker....en realistischer.

Ik denk dat de meesten hier die zo negatief zijn vooral vallen over de term prestatielaberatoria en daaruit concluderen dat de man iets aan de paarden zelf wil doen om ze nog sneller te laten lopen. Sneller dan hun lichamen misschien wel aankunnen. Maar dat is dus niet zo.
Ik raad die mensen dan ook aan het engelstalige artikel te lezen die iemand gelinkt heeft. Is een veel duidelijker en beter verhaal.

het stuk uit de op is duidelijk de telegraaf die sensatie zoekt waar het niet is namelijk.