Andreas Helgstrand krijgt waarschuwing en proeftijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Andreas Helgstrand krijgt waarschuwing en proeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 12:24

bokt.nl / www. st-georg.de

Afbeelding
Foto: Agnes Ten Wolde

De Deense dressuurruiter Andreas Helgstrand is in november 2014 vrijgesproken van dierenmishandeling. In april van dat jaar werd hij daarvan beschuldigd op basis van foto's en video's die genomen waren op een open dag van zijn stal in Denemarken. Op deze foto's was onder andere een blauwe tong te zien bij zijn paard Akeem Foldager. Ook zouden er plekken te zien zijn op de flank, veroorzaakt door het spoorgebruik van de ruiter.

De juridische commissie van de Deense hippische bond geeft Helgstrand nu een waarschuwing. Volgens de commissie heeft Helgstrand 'oneigenlijk gebruik gemaakt van het bit en de teugels'. De waarschuwing houdt in dat een dergelijk incident zich de komende jaar niet mag voordoen. Als dat wel het geval is, zal hem dat zwaar aangerekend worden.

Helgstrand kan wel weer uitkomen voor het Deense team, bijvoorbeeld op het EK in Aken, als hij voldoet aan de nodige kwalificatiecriteria.

Lees ook: [VN] Andreas Helgstrand vrijgesproken van dierenmishandeling

Selima

Re: Andreas Helgstrand krijgt waarschuwing en proeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:55

Jammer dat de rechtbank Helgstrand niet veroordeelde of dat niet kon vanwege gebrek aan bewijs.

Des te beter dat de Deense Bond haar eigen conclusies wèl heeft durven trekken en hem een waarschuwing en proeftijd geeft.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:57

Ik vind het wel knap dat hij er in 'april van dit jaar' van werd beschuldigd. Het is nog niet eens april :+

Wel goed dat hij een waarschuwing heeft gekregen

Edit; verkeerd gelezen, er staat wel dat

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:06

Foto's lijken mij toch hèt bewijs. Ik begreep in elk geval dat die er waren. En zeker als er ooggetuigen van zijn snap ik niet dat dergelijke acties niet erger bestraft worden. Bij alle ruiters die zich er aan schuldig maken hoor.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:02

En terecht dat hij erop word afgerekend, je moet eenmaal respectvol met je rijdier omgaan :j :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:07

Nee een waarschuwing, daar zal zo iemand van wakker liggen. Trekt thuis de teugels nog ff harder aan zodat ie dat op concours niet hoeft te doen :+

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:31

Kan iemand mij uitleggen wat er op die foto's nou precies gebeurt? Hoe krijg je het voor elkaar dat de tong van een paard zo blauw wordt zonder dat je de stangteugel er flink bij hebt? Hangt die stand uberhaupt te laag? Ik heb zelf geen ervaring met S&T-hoofdstellen... (dus is gewoon een informatieve vraag en geen ontkenning van hetgeen wat er gebeurt)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:59