Infectieziekte "Rotz" bij paard in Duitsland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Infectieziekte "Rotz" bij paard in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 15:06

www.animal-health-online.de/bokt.nl

Vorig jaar zou in de buurt van Osnabrück een sportpaard naar Amerika worden geëxporteerd. De benodigde onderzoeken deden echter vermoeden dat het paard aan de infectieziekte Rotz leed.

Rotz is een oude infectieziekte die veel overeenkomsten heeft met droes.In Belgie noemen ze het "Kwade droes". De luchtwegen worden door de bacterie Burkholderia Mallei aangetast. Onder de huid verschijnen bultjes die de indruk wekken dat er een parasiet onder de huid zit. Daarom wordt deze ziekte in Duitsland ook wel "Hautwurm" genoemd.

In de Eerste Wereldoorlog werd deze infectieziekte, die voornamelijk bij eenhoevigen voorkomt, ingezet als biologisch wapen. Besmette muildieren werden voor de Duitse vijand achtergelaten en infecteerden op hun beurt vele paarden in het leger. Deze infectieziekte kan voor zowel paardachtigen als mensen dodelijk zijn. Tot in de jaren 50 kwam deze ziekte nog voor in Europa. Nu vind je hem vooral nog in de Aziatische landen.

Na de eerste onderzoeken op het betreffende paard in Osnabrück werd de conclusie getrokken dat het paard toch niet aan Rotz zou leiden. Helaas bevestigde het Ministerie van Landbouw op 27 januari dat het na onderzoek op het geëuthanaseerd paard toch om Rotz bleek te gaan.

Voor meer informatie over Rotz of ook wel kwade droes genoemd klik hier

Oehlala

Re: Infectieziekte Rotz (geen droes) bij paard in Duitsland geco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:06

en wat is er nu met het paard gebeurd?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:08

Die zal wel naar de Duitse Rendac zijn gegaan...

Dinopino

Re: Infectieziekte Rotz (geen droes) bij paard in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 15:10

Nee het paard is vernietigd.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:16

Is dat niet hetzelfde dan :o ?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 15:20

Nou de Rendac hier haalt de kadavers bij meerdere bedrijven op. Dat paard is besmet dus die vrachtwagen wil je niet op je bedrijf hebben.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:25

dat is in het grote ganze wel hetzelfde, die trucks worden ook steeds weer gedesinfecteerd, en levend zal het dier niet van het erf gegaan zijn. (duitsers kennende). Bovendien zit de Rendac bij Osnabruck.

Dinopino

Re: Infectieziekte "Rotz" bij paard in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 17:59

Nou dan is in ieder geval in stukjes opgehaald. Ze hebben hem namelijk geeuthaniseerd om onder andere ook zijn longen te kunnen onderzoeken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:18

Ik vraag me wel af hoe zo'n oude ziekte ineens weer de kop op kan steken in een land waar het al tijden niet meer voor kwam. Was dit een geïmporteerd paard of heeft het bij geïmporteerde paarden gestaan? Is het in het buitenland geweest en dan nog een land waar het nog wel heerst? Heeft het nog andere paarden kunnen besmetten of is het bij dit ene paard gebleven? Ik vind het wel een spannend iets hoor.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:56

Is het overdraagbaar door mensen? Wie weet is er iemand uit een Aziatisch land bijgeweest?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 20:10

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 22:14

Dit is in het Duits, maar wel uitgebreide informatie: http://www.tiermedizinportal.de/tierkra ... erd/553455 .

Ik denk trouwens niet dat het door een mens is overgebracht, je leest overal dat het voor mensen een heel ernstig verloop heeft, dat zelfs kan leiden tot de dood...

In het Nederlands heet het overigens Kwade Droes. Daar had ik wel van gehoord, ook dat het hier al heel lang niet meer voorkomt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:38

Tja, met alle internationale betrekkingen en het vele vliegverkeer en het internationale vervoer van paarden was het een kwestie van tijd voor het zou gebeuren... Tenslotte is de ziekte buiten West Europa nooit helemaal weggeweest.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:49

Inderdaad, als je zo leest waar het nog voorkomt is het een wonder dat het niet eerder in West-Europa is opgedoken.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:37

Heftig! En paarden worden dus altijd geutaniseerd vanwege besmettingsgevaar op mensen.
Misschien te snel gelezen, maar kan je er tegen laten enten?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:02

Poe en wat gebeurt er met de andere paarden op het bedrijf? Ik vrees het ergste als het zo gevaarlijk is!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 17:05

Je kunt je er niet tegen laten inenten. De andere paarden zijn gedurende een periode driemaal getest. Gelukkig negatief.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:17

Jet schreef:
Ik vraag me wel af hoe zo'n oude ziekte ineens weer de kop op kan steken in een land waar het al tijden niet meer voor kwam. Was dit een geïmporteerd paard of heeft het bij geïmporteerde paarden gestaan? Is het in het buitenland geweest en dan nog een land waar het nog wel heerst? Heeft het nog andere paarden kunnen besmetten of is het bij dit ene paard gebleven? Ik vind het wel een spannend iets hoor.

ziektes kunnen heel lang 'verborgen' blijven en vanuit het niets weer opduiken.
antrax is daarvan een heel goed voorbeeld, dat kan wel eeuwen in de grond overleven, al zegt men dat de kans op besmetting na 70 jaar afneemt (voorbeelden in afrika na lange droogte gevolgd door overstromingen waardoor grond werd verspoeld spreken dat echter weer tegen).
Nog altijd zijn er in nederland 'pestbosjes' die men mijdt omdat er 'iets' in de grond zit..
soms ligt er vee met pest begraven, soms met miltvuur (antrax). maar de afspraak is om niet in die grond te roeren.. vaak ligt het ook ingesloten door slootjes en kinderen krijgen te horen dat er niet gespeeld mag worden..

meest recente voorbeelden van verdachte stukjes grond:
opgravingen bij lent/Nijmegen zijn er 3 'witte kuilen' gevonden met sporen van antrax januari 2014

en een verdacht bosje bij de aanbouw van de lus van Leeuwarden waar men dus 'omheen' gebouwd heeft.
Afbeelding

Nu weet ik niet hoe dit specifieke virus werkt en of het zich kan 'verbergen'. maar het is dus heel goed mogelijk dat het nooit weg is geweest..

kinderziektes komen ook uit het niets ineens weer opzetten en gaan weer.. Ebola komt en gaat ook.. Tussen uitbraken is, ligt het ergens te wachten/sluimeren of het verbergt zich in wilde dragers die niet ziek worden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:56

Het schijnt inderdaad wel een jaar of 10 te kunnen overleven in stallen, op voerbakken etc. Ook zijn er dragers van deze ziekte, die dus geen verschijnselen hebben. Maar dan had dat toch uit dat onderzoek van die andere paarden moeten komen lijkt me, als één van hen drager zou zijn. En als het al sinds de jaren '60 niet meer in Duitsland voorkwam, is het toch wel vreemd vind ik.

Ik denk dat het per land verschilt wat het beleid is m.b.t. stalgenoten van een paard dat ermee besmet is. In Duitsland zijn de paarden dus drie keer onderzocht, maar het kan best dat in Nederland de hele stal er aan moet geloven... Ik heb al gezocht of ik het protocol kon vinden hierover, maar tot nu toe niets gevonden.