Jet schreef:Ik vraag me wel af hoe zo'n oude ziekte ineens weer de kop op kan steken in een land waar het al tijden niet meer voor kwam. Was dit een geïmporteerd paard of heeft het bij geïmporteerde paarden gestaan? Is het in het buitenland geweest en dan nog een land waar het nog wel heerst? Heeft het nog andere paarden kunnen besmetten of is het bij dit ene paard gebleven? Ik vind het wel een spannend iets hoor.
ziektes kunnen heel lang 'verborgen' blijven en vanuit het niets weer opduiken.
antrax is daarvan een heel goed voorbeeld, dat kan wel eeuwen in de grond overleven, al zegt men dat de kans op besmetting na 70 jaar afneemt (voorbeelden in afrika na lange droogte gevolgd door overstromingen waardoor grond werd verspoeld spreken dat echter weer tegen).
Nog altijd zijn er in nederland 'pestbosjes' die men mijdt omdat er 'iets' in de grond zit..
soms ligt er vee met pest begraven, soms met miltvuur (antrax). maar de afspraak is om niet in die grond te roeren.. vaak ligt het ook ingesloten door slootjes en kinderen krijgen te horen dat er niet gespeeld mag worden..
meest recente voorbeelden van verdachte stukjes grond:
opgravingen bij lent/Nijmegen zijn er 3 'witte kuilen' gevonden met sporen van antrax januari 2014
en een verdacht bosje bij de aanbouw van de lus van Leeuwarden waar men dus 'omheen' gebouwd heeft.

Nu weet ik niet hoe dit specifieke virus werkt en of het zich kan 'verbergen'. maar het is dus heel goed mogelijk dat het nooit weg is geweest..
kinderziektes komen ook uit het niets ineens weer opzetten en gaan weer.. Ebola komt en gaat ook.. Tussen uitbraken is, ligt het ergens te wachten/sluimeren of het verbergt zich in wilde dragers die niet ziek worden.