Amerikaans bedrijf ontwikkelt thermografie-app

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Amerikaans bedrijf ontwikkelt thermografie-app

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 08:47

* www.bokt.nl

Afbeelding
Foto: Thermscan Diagnostics

Een Amerikaans bedrijf genaamd Thermscan Diagnostics heeft een telefoonapplicatie ontwikkeld die gebruikt kan worden als thermografie bij paarden. Hierbij worden er foto's van het paard genomen met de telefoon, voorzien van een extra voorzetcamera, en kan de oppervlaktetemperatuur van het paard afgelezen worden.

Volgens het bedrijf is de applicatie betrouwbaar genoeg om conclusies uit te kunnen trekken. Zij adviseren het gebruik van de app om te controleren of het zadel nog goed ligt, om de oorzaak van kreupelheden te achterhalen of om problemen tijdig op te sporen wanneer het paard vaker gecontroleerd wordt.

Of de app daadwerkelijk betrouwbaar genoeg is om problemen te diagnosticeren, is niet bekend. Uit eerder onderzoek bleek al dat thermografie van vele factoren afhankelijk was, waaronder van wind in de stallen. Hierdoor zijn de beelden die verkregen worden niet altijd gelijk en daardoor lastig te interpreteren.

De telefoonapplicatie kost $4,99 en de voorzetlens $265,-.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 08:56

Super interessant. Zeker als je een paard hebt dat wat wisselend in de prestaties is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:00

Vraag me af hoeveel zeggend het is. Een thermografie camera kost volgens mij al snel meer dan 10.000 en dan moet je hem nog goed uit kunnen lezen ook.

Uiteraard leuke app, maar of je er echt iets aan hebt?

webster543

Re: Amerikaans bedrijf ontwikkelt thermografie-app

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:16

Creëert volgens mij alleen nog meer wannabee dierenartsen die bij elke rode vlek gaan paniekeren...

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:20

Interessant!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:23

Geen linkje?

Thermografie kun je niet zomaar aflezen want dat ergens een warme plek zit betekent niet dat daar het probleem zit. Het kan ook overbelasting zijn omdat het paard iets anders ontlast.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:24

webster543 schreef:
Creëert volgens mij alleen nog meer wannabee dierenartsen die bij elke rode vlek gaan paniekeren...

Inderdaad. Komen er hier nog meer topics op bokt, omdat ze deze app gebruiken. En in paniek raken.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:27

Collie2008 schreef:
Vraag me af hoeveel zeggend het is. Een thermografie camera kost volgens mij al snel meer dan 10.000 en dan moet je hem nog goed uit kunnen lezen ook.

Uiteraard leuke app, maar of je er echt iets aan hebt?

Het is een grappige app..maar absoluut niet betrouwbaar. Net wat je zegt, mijn camera kostte ver over de € 10.000...met een fikse opleiding die eraan vasthangt, juist om het betrouwbaar te kunnen beoordelen en de omgevingsfactoren te begrijpen. Die 2 factoren heb je écht nodig in je kennis en die heb je niet in een paar dagen tot je genomen..het is oefenen, oefenen en oefenen.

Als je geld teveel hebt, is zo'n app natuurlijk grappig. Een cursus erbij is dan ook wel zo slim..anders belanden er heel wat paarden bij de slacht bijwijze van ;) ...hoewelm bied wel weer meer werk voor oteopaten, dierenartsen etc. Die branche zal met de komst van deze app vast meer gaan verdienen :P

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:33

Wat een bullshit, snap niet dat ze dit aan leken over gaan laten. Zadel niet goed passen!!! Ga eens rijden en maak een thermofoto, gloeiend rood onder het zadel. Ik vind dit vallen onder volksverlakkerrij want er spelen zoveel omgevingsfactoren mee om een goede thermo opname te maken dat dit echt niet serieus genomen kan worden.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:08

FriesWytske schreef:
webster543 schreef:

Inderdaad. Komen er hier nog meer topics op bokt, omdat ze deze app gebruiken. En in paniek raken.

Je hebt niet alleen de app nodig maar ook de voorzetlens dus totaal $270,-. Denk niet dat er veel mensen zijn die dit even gaan betalen. Wat de camera en opleiding in ned kost wil ook niet zo veel zeggen. Als er veel vraag is en weinig aanbod kun je de prijs vanzelf hoog maken. Het zou zo maar kunnen zijn dat die dingen in Nederland gewoon ook goedkoper kunnen.

En een probleem hoeft zich niet alleen als warme plek af te tekenen. Een slechte doorbloeding kan ook problemen opleveren en als je die dmv de app en lens kunt zien dan is dat mooi meegenomen en weet je een richting waar een probleem te zoeken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:59

janderegelaa schreef:
Geen linkje?

Thermografie kun je niet zomaar aflezen want dat ergens een warme plek zit betekent niet dat daar het probleem zit. Het kan ook overbelasting zijn omdat het paard iets anders ontlast.

Klopt. Maar...als je elke dag een foto maakt voor en na het rijden. Krijg je denk ik toch een mooi inzicht.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:13

Thermografie.. leuk om eens te zien, maar imo waardeloos qua functie.. en zo'n app al helemaal.. :x

Heb bij mijn paard echt thermografie laten doen, omdat alle onderzoeken vast liepen.
Het enige wat hierop te zien was, is dat het rechter voorbeen veel kouder was.. leuk om te weten, maar wat was nu het probleem??
Mijn paard bleek een gescheurde nekband te hebben en waarschijnlijk heeft er een zenuw klem gezeten.

Dus ook al zie je warmte verschillen, dan nog wil dat niet zeggen dat daar een probleem zit..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:15

Jennyj01 schreef:
janderegelaa schreef:
Geen linkje?

Klopt. Maar...als je elke dag een foto maakt voor en na het rijden. Krijg je denk ik toch een mooi inzicht.

Nee, niet dus want de externe omstandigheden zijn niet elke dag gelijk, denk aan temperatuur, wind,zon, bewolking enzenz. Tocht op stal , koude ondergrond, paard heeft een deken een kwartier of een half uur af. En dat maakt het verschil tussen proff's en amateurs, ook tussen de huidige thermografisten.
Leuk speeltje voor mensen die alle nieuwe dingetjes willen hebben maar geen enkele medische toevoeging.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:41

Jennyj01 schreef:
janderegelaa schreef:
Geen linkje?

Zo makkelijk is het helaas niet.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:19

Thermografie is alleen goed voor degene die het uitvoert in mijn ogen en zijn portemonnee. Ik vind het de klant onnodig op kosten jagen omdat de dierenarts zelf niet in staat is te zien waar de ontsteking zit. Sowieso betaal je bij een dierenarts de onderzoekskosten omdat hij zelf het hele stapeltje dure apparatuur moet aflopen. En natuurlijk wil die in de ogen van de klant alles uitsluiten en om zeker te zijn kun je dan beter.......
Zie me al naar de dierenarts gaan met mijn voorzetlens en appje. Dan zegt ie waarschijnlijk dat ie daarmee niet kan werken. Neem je eigen apparaatje mee naar de dierenarts en laat hem zijn diagnose stellen. Lijkt me wel wat ;-)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:41

Dinopino schreef:
Thermografie is alleen goed voor degene die het uitvoert in mijn ogen en zijn portemonnee. Ik vind het de klant onnodig op kosten jagen omdat de dierenarts zelf niet in staat is te zien waar de ontsteking zit. Sowieso betaal je bij een dierenarts de onderzoekskosten omdat hij zelf het hele stapeltje dure apparatuur moet aflopen. En natuurlijk wil die in de ogen van de klant alles uitsluiten en om zeker te zijn kun je dan beter.......
Zie me al naar de dierenarts gaan met mijn voorzetlens en appje. Dan zegt ie waarschijnlijk dat ie daarmee niet kan werken. Neem je eigen apparaatje mee naar de dierenarts en laat hem zijn diagnose stellen. Lijkt me wel wat ;-)

Dat vind ik niet. Ik heb jaren geleden al meegemaakt dat een probleem bij een paard echt op een hele andere plek zat dan verwacht en dat was met thermografie binnen een minuut duidelijk.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:39

janderegelaa schreef:
Geen linkje?

Ze hebben een eigen facebook pagina dus als je op hun naam daar zoekt zou je het wel moeten kunnen vinden.
Zag het een paar dagen terug al voorbij komen namelijk...

En @hierboven op hun facebook staat een foto van de binnenkant van een zadel nadat deze van een paard af is gehaald. Het idee is dus niet het paard zijn rug te fotograferen maar de binnenkant van het zadel.
Natuurlijk moet je dat dan doen in een afgesloten ruimte ed om wind zo weinig mogelijk kans te geven en sowieso gelijk nadat je hem er af haalt maar dan zou je dus altijd zonder of met hetzelfde dunne dek moeten rijden en idd rekening houden met externe factoren ed. Maar zou me wel voor kunnen stellen dat als je een redelijk gelijkmatig patroon krijgt (en dus niet vasthoudt aan dezelfde temperatuur de hele tijd) je er wel iets over zou kunnen zeggen...

Overigens bieden ze ook een cursus thermografie aan, die niet goedkoop is, en waarbij ze zelf ook al zeggen dat dat meer iets is voor mensen die er serieus en evt beroepsmatig mee verder zouden willen.
Maar mag wel hopen dat dat niet alleen icm telefoon is maar ook echte camera..
Maar ik vraag me idd ook wel af tot in hoeverre deze app echt betrouwbaar en vooral handig (ivm iedereen voor dierenarts spelen) is...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:37

lijkt handig.
Maar volgens mij werkt het echt alleen als je de voorzetlens ook hebt. en deze kost me iets te veel geld hoor.
Daarnaast vind ik het ook raar, hoe past een lens op decamera van je ik noem maar wat: I-phone

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:07

Klinkt wel interessant, maar volgens mij is het iets te goedkoop om goed te zijn. Maar mocht het in Be. of Nl. op de markt komen, zou ik het wel willen uittesten denk ik.

Stel dat je iedere dag zo'n foto neemt van je paard, dan kan je wel problemen voor zijn denk ik, maar het mag idd niet leiden tot paniekvoetbal.