Laatste boomsleper in Belgisch Limburg stopt *UPDATE*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Laatste boomsleper in Belgisch Limburg stopt *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 14:24

http://vygo.be / http://www.bokt.nl

“Tradities, zoals trekpaarden, moeten blijven!” een duidelijke titel, terug te vinden op de website van de gedeputeerde voor milieu & natuur Ludwig Vandenhove. Milieuvriendelijke trekpaarden slepen in de Vlaams Limburgse bossen al vele tientallen jaren omgehakte of dode boomstammen naar verzamelplaatsen. Ze manoeuvreren soepel en brengen niet of nauwelijks schade aan in het bos. Helaas verdwijnt de traditie dan toch. De laatste professionele boomsleper van Belgisch Limburg, Hugo Machiels, houdt ermee op omdat er geen werk meer voor hem is.

Volgens de aangeslagen Machiels vertelt Vandenhove veel op papier en in de pers, maar gebeurt er niets.
“Twee paarden moeten weg, de oudste blijft bij mij. Het is onmogelijk om deze traditie verder te zetten als er geen werk is. Afscheid nemen van paarden waarmee je lief en leed gedeeld hebt, is niet simpel. Wat ik zelf ga doen? Dat weet ik niet, ik ben vijftig jaar en heb hier en daar al wat letsels van mijn jaren in het bos. Daar zit niemand op te wachten.”

Volgens Machiels doet de provincie Belgisch Limburg zich voor als een groene provincie met oog voor duurzaamheid, klimaat neutraal en natuurvriendelijk, maar ondertussen wordt vijftien procent van de bomen gekapt en vernield om pistes voor machines aan te leggen en spuiten ze overal in de Limburgse bossen de chemische onkruidbestrijder "Roundup" om vogelkers tegen te gaan, terwijl dit met trekpaarden perfect opgelost kan worden.

"Onze buurlanden – Duitsland en Frankrijk – zetten, net als weleer, meer en meer in op trekpaarden, omdat ze ingezien hebben wat een impact de machines te weeg hebben gebracht eind jaren tachtig. Zij gaan terug voor een duurzame bosbouw. Zoals de bossen hier behandeld worden, getuigt van een korte termijn politiek en dus wordt er totaal niet nagedacht over komende generaties."

Vorig jaar publiceerde de redactie van Vygo nog een veel gelezen “open brief”, gericht aan de provincie Belgisch Limburg: “Breng de trekpaarden terug in onze Limburgse bossen” waarin hij de provincie probeert te overtuigen dat machines de bossen verwoesten en trekpaarden een milieu én economisch sociaal vriendelijk alternatief zijn.
Op Vygo is ook het antwoord van de provincie Limburg te lezen waarin zij aangeeft graag de dialoog aan te gaan opdat deze traditie van boomslepen niet verloren gaat, maar waarin de provincie ook stelt dat zij niet degene is die de regelgeving rond bos en bosbeheer opmaakt, noch degene is die de beheerkeuzes kan maken rond hoe het beheer nu uiteindelijk uitgevoerd wordt.

PaysBas

Re: Laatste boomsleper in Belgisch Limburg houdt ermee op

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:47

CaPrIoLe`79

Re: Laatste boomsleper in Belgisch Limburg houdt ermee op

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:29

Hopelijk komen ze er snel achter dat ze helemaal verkeerd bezig zijn, maar ik vrees dat ze voor de op korte termijn goedkoopste oplossing kiezen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 11:02

*UPDATE*

http://www.hln.be

Boomsleper boos om subsidies 'Groenjobs'

De laatste boomsleper van Limburg, Hugo Machiels, kan er niet mee lachen dat een gesubsidieerd sociaal tewerkstellingsproject met zijn job gaat lopen. Vrijdag werd 'Groenjobs' voorgesteld. Zeven arbeiders in drie gemeenten van Bosland zullen met trekpaarden instaan voor het beheer van de bossen.

De komende drie jaar staan zeven doelgroeparbeiders van de sociale economieonderneming "De Winning" in voor het duurzame beheer van de bossen in de gemeenten Lommel, Neerpelt en Hechtel-Eksel. De arbeiders zullen onder andere trekpaarden gebruiken. Voor dit project trekt de overheid 458.500 euro uit, waarvan 57 procent door Vlaanderen gesubsidieerd wordt. De rest van het bedrag wordt door de drie gemeenten van Bosland betaald. Een serieuze doorn in het oog van zelfstandig boomsleper Hugo Machiels uit Nieuwerkerken die noodgedwongen stopt als boomsleper omdat hij geen contracten meer krijgt.

Machiels: "Voor dat sociale tewerkstellingsproject kunnen ze wel subsidies uittrekken, maar voor mij kan dat niet? Dit komt heel erg hard aan, het lijkt wel of ze mij niet willen helpen en de traditie van het boomslepen laten kapotgaan. Als je ziet wat voor belachelijk lage lonen ze mij soms voorstellen, val je achterover. Sommige boseigenaars boden me 80 euro voor een hele dag werk. Met dat bedrag kan ik heus niet voor mezelf en mijn drie paarden zorgen."
Hij moest al concurreren met de grote bedrijven die met hun machines bomen slepen en daarvoor amper een fractie van de boomsleepkosten van Machiels vragen. Nu komt daar ook het tewerkstellingsproject in Bosland nog eens bij.

Volgens gedeputeerde voor Leefmilieu Ludwig Vandenhove is de situatie van het sociale tewerkstellingsproject Groenjobs niet te vergelijken met die van Machiels: "Voor boswerk wordt er nog altijd met openbare aanbestedingen gewerkt. De goedkopere machines concurreren de ambachtelijke arbeid van een traditionele boomsleper uit de markt. Bij het project van Groenjobs is dit niet het geval omdat het niet als een openbare aanbesteding is uitgeschreven. Natuurlijk neemt dat niet weg dat de traditie van de trekpaarden in gevaar is en dat we daar op Vlaams niveau dringend maatregelen voor moeten nemen."

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:26

wat zonde voor zo een man dat zijn hele levenswerk gewoon kapot word gemaakt, en hij zijn geliefde dieren noodgedwongen moet verkopen ,
hoop voor hem en de paarden dat er alsnog een oplossing komt, lijkt mij toch veel goedkoper,en mileubewuster om het met paarden voor elkaar te krijgen dan met allesverwoestende machines?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:33

Begrijp ik goed dat mensen van een 'sociale werkplaats' dit werk gaan overnemen :?

LadyKantje

Re: Laatste boomsleper in Belgisch Limburg stopt *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:12

Roundup is voor zover ik weet een verboden middel geworden. Dus dat ze dat willen gebruiken kan ik me niet voorstellen. Daarnaast vind ik het erg zonde. Er is een reden dat men dit doet met paarden, die slopen de boel minder dan machines en daarnaast hebben ze weinig geluid dus jagen ze minder wild weg als ze aan het werk zijn.
Zo jammer dit.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:13

Dit is pure schande.

Heel normaal dat hij aangeslagen is.
Mensen zoals hij, hebben veel ervaring in het hebben en houden en omgaan van/met trekpaarden.
Die weten van aanpakken.

Nu gaan ze 'gewone' mensen zonder enige ervaring achter een 1ton wegend paard zetten en hopen dat het goed komt?
Hier komen nog ongelukken van.

Hoop voor Machiels dat hij toch zijn paarden en werk kan houden.
Maar dit is verder gewoon pure schande.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:59

RoundUp wordt nog steeds verkocht hier in NL (ik heb namelijk gisteren nog een fles gekocht) maar het is niet langer hetzelfde spul als vroeger.

Laat die Machiels leermeester worden voor het leerproject. Hij lekker aan het werk en kan nieuwe mensen een "oud" maar waardevol beroep leren.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:07

chamion schreef:
RoundUp wordt nog steeds verkocht hier in NL (ik heb namelijk gisteren nog een fles gekocht) maar het is niet langer hetzelfde spul als vroeger.

Laat die Machiels leermeester worden voor het leerproject. Hij lekker aan het werk en kan nieuwe mensen een "oud" maar waardevol beroep leren.

Goed plan! Heel erg sneu voor meneer.

jwvdst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:52

LadyKantje schreef:
Roundup is voor zover ik weet een verboden middel geworden. Dus dat ze dat willen gebruiken kan ik me niet voorstellen. Daarnaast vind ik het erg zonde. Er is een reden dat men dit doet met paarden, die slopen de boel minder dan machines en daarnaast hebben ze weinig geluid dus jagen ze minder wild weg als ze aan het werk zijn.
Zo jammer dit.

roundup is voor de particulier verboden
voor agrarische toepassingen is het nog gewoon verkrijgbaar

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:57

.
Laatst bijgewerkt door nathalie_v op 07-04-22 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ben10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:37

zijn paarden staan idd ondertussen te koop, jammer dat dit prachtig beroep dreigt te verdwijnen.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:08

jwvdst schreef:
LadyKantje schreef:
Zo jammer dit.

roundup is voor de particulier verboden
voor agrarische toepassingen is het nog gewoon verkrijgbaar

Oh kijk, vandaar! Je leert nog best veel zo op Bokt. :D