Afgelopen weekend heeft paralympisch goud-winnaar Frank Hosmar in Raalte zijn debuut in de reguliere sport op Lichte Tour - niveau met Alphaville NOP (v. Sandreo) winnend afgesloten. Daarmee is zijn doel voor dit jaar, winnen in de Lichte Tour, al bereikt. Op zijn facebook-pagina was te lezen: "Wat een droomdebuut!!! Heel trots op Alphaville NOP!!!" . Het duo scoorde bijna 67%.
Aan de redactie van de Hoefslag vertelt hij: "Tijdens de proef ging het lekker; Alphaville liep mooi ontspannen en dan lijkt het alsof het vanzelf gaat. Ik moet dan oppassen dat ik er wel aan blijf rijden en scherp blijf. Dat lukte goed. Met de oefeningen heeft Alphaville totaal geen moeite, hij doet het zó makkelijk. Het is zo’n fijn paard! Hij wil altijd zijn best voor me doen."
Hosmar's trainster, Adelinde Cornelissen, vond na zijn laatste training bij haar dat hij er klaar voor was om zijn debuut te maken. "In de les besteedt Adelinde nauwelijks aandacht aan het rijden van oefeningen. De nadruk ligt op het schakelen, overgangen rijden, scherp houden. Als dat voor elkaar is, gaan de oefeningen ook goed, is haar motto. Het is een kwestie van de basis voor elkaar hebben. Zelf rijd ik ook eigenlijk nooit echt onderdelen uit de proef. Ik zorg ervoor dat Alphaville fris en blij is. We gaan bijvoorbeeld ook veel het bos in. Op lange zandwegen kun je ook lekker schakelen, een paar wisseltjes rijden, appuyeren.
In de Lichte Tour kan Hosmar werken aan de moeilijkere onderdelen, zoals de series: "In Grade IV moet je ook series rijden en die gingen bij mij vaak mis. Alphaville moet sterker worden, dan lukt dat soort dingen ook goed. Die bevestiging van de moeilijkere onderdelen heb ik nodig, want in Rio wil ik maar één ding: goud!"
Knappe prestatie! Fijn dat het geluk hem toelacht. Ik vind het bijzonder knap als je met een beperking toch op die manier kunt meekomen in de reguliere sport!