Wachtlijst De Paardenkamp in Soest wordt weer gesloten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Wachtlijst De Paardenkamp in Soest wordt weer gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 18:35

http://www.bokt.nl / http://www.ad.nl

Het loopt storm bij De Paardenkamp in Soest. In ongeveer twee weken tijd zijn vijfhonderd paarden en pony's aangemeld voor een plekje op de wachtlijst. Sinds het rusthuis voor oude paarden begin deze maand de wachtlijst openstelde, staat de telefoon roodgloeiend.

De belangstelling is zo groot dat per 1 februari 2015 de wachtlijst alweer sluit. "We hebben er bijna een dagtaak aan om alle aanmeldingen te verwerken. Inmiddels is onze lijst weer gegroeid tot zevenhonderd paarden", zegt medewerkster Ineke Kok van De Paardenkamp.

De Paardenkamp heeft voor het eerst in vijf jaar weer plek. Hoewel paarden pas vanaf een leeftijd van twintig jaar worden toegelaten, mogen ook veulens worden aangemeld. Dat de belangstelling zó groot is wijdt Kok aan het bestaan van sociale media. "Het nieuws wordt supersnel verspreid."

Gerelateerd nieuws:
[VN] Wachtlijst De Paardenkamp in Soest na 5 jaar weer geopend

Destination

Re: Wachtlijst De Paardenkamp in Soest wordt weer gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:47

Nu alvast je veulen opgeven zodat hij er over 20 jaar heen kan, zoiets? :))

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:49

Maar... Waarom geeft men zijn of haar veulen nu al op?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:56

Omdat het goedkoper is om 20 jaar lang 15 euro per jaar te betalen aan lidmaatschap en daarna je paard met pensioen te sturen op die leeftijd dan op dat moment nog volle bak stalling te betalen

Ik vraag me af hoe dat precies zit want bijna niemand heeft een paard zolang in bezit, of zou het gewoon op aantal jaren donateursschap gaan icm leeftijd?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:58

tja het is een populair rusthuis. Een vriendin van mij had haar paard 15 jaar geleden ook al jaren ingeschreven staan. Haar paard was toen 19 en stond al sinds zijn 9de ingeschreven. En was nog bij lange na niet boven aan de lijst. En dat was 15 jaar geleden, langer zelfs bedenk ik me nu; zal eerder 17 jaar geleden zijn alweer.

Kun je nagaan hoe lang de wachttijden nu zullen zijn. Als je wacht tot die 12 jaar is, dan ben je eigenlijk al te laat. Dus zullen er mensen zijn die het zekere voor het onzekere nemen en hun paard al opgeven als die nog veulen is.

Hoe populair het is geeft bovenstaand bericht ook wel heel goed weer; in nog geen maand tijd 700 aanmeldingen erbij.....zegt genoeg denk ik.

o wacht dat lees ik verkeerd; totale lijst is nu weer op 700.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:01

Als er iemand nog een baan zoekt... :')

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:04

ik vind het ook heel logies dat het een populaire plek is.
heb de paarden van de paarden kamp in de wei zien staan en zien er echt heel goed uit voor oudjes en voelen zich duidlijk op hun gemak daar en kunnen rustig paard zijn en bijna alles doen wat ze maar willen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:08

Paardenkamp is een absolute aanrader. Eens per week kom ik erlangs op de scooter en soms rijd ik wel eens aan. Even kijken, paardje aaien... Het ziet er allemaal goed en verzorgd uit. Paard kan er idd zorgeloos oud worden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:09

Caesar schreef:
Omdat het goedkoper is om 20 jaar lang 15 euro per jaar te betalen aan lidmaatschap en daarna je paard met pensioen te sturen op die leeftijd dan op dat moment nog volle bak stalling te betalen

Ik vraag me af hoe dat precies zit want bijna niemand heeft een paard zolang in bezit, of zou het gewoon op aantal jaren donateursschap gaan icm leeftijd?

Misschien is er de mogelijkheid om dat als het ware mee te 'verkopen' als je het paard idd niet houd. In de zin van; koper wil graag dat paard daar heen zou kunnen als die oud is en is dus heel blij dat paard al ingeschreven staat..en betaalt vanaf dan dat donateursschaps bedrag zodat paard ingeschreven kan blijven staan. En donateursschap komt dan op naam van de nieuwe eigenaar te staan.
Stel je koopt een paard van de fokker als die 9 is (en fokker had paard bij geboorte al opgegeven); heb je al weer mooi 9 jaar wachttijd erop zitten.

Ik neem tenminste aan dat een 20 jarige die al 15 jaar ingeschreven staat toegelaten wordt ten nadele van die andere 20 jarige die bij wijze van spreken pas 8 jaar ingeschreven staat? Want is niet alleen leeftijd toch; waar naar gekeken wordt? Aantal jaren van opgave telt ook mee dacht ik?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:15

Ik blijf het raar vinden ;) Maarja... Vanuit mijn oogpunt moeten ze vooral manegepony's voorrang geven etc. Pony's en paarden die met een economisch doel gehouden worden en het werk niet meer aankunnen. Want deze pony's krijgen vaak geen fijn pensioen. Maar nu zijn het ook particulieren die ervan profiteren (in mijn ogen is het profiteren, iemand die graag een pony wil en hem vervolgens heel makkelijk kan "dumpen" als ie oud is..)

Snap ook dat mensen daar hun pony willen hebben staan als ie met pensioen is, kennis, zorgen etc, alles is er super geregeld. Maar ik zie er liever manegepaarden hun oude dag vieren...

(Dit + afstand is ook de reden dat mijn paard er nooit zal komen te staan. De pony heeft dan jaren zijn best voor me gedaan, dus hij blijft gewoon lekker op de pensionstal staan...)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:18

Caesar schreef:

Ik weet ook niet hoe de plaatsingseisen zijn maar ik heb mijn paard gekocht toen ze 3 was en ze wordt komend jaar 22 dus er zijn wel degelijk mensen die hun paard al langer hebben.

Ze staat nu 5 jaar ingeschreven en sta nu op plek 290 of zoiets sinds de vorige opening vd wachtlijst. Heb haar indertijd gauw ingeschreven want de wachtlijst gaat niet zo vaak open.
Ik neem aan dat het gaat op volgorde van binnenkomst want je kunt niet een paard voor laten gaan die net nu ingeschreven is op zn 25e boven eentje die nu 21 is maar al 10 jaar staat ingeschreven. Leeftijd zegt ook niks want ik ken 12 jarigen die op zijn en de mijne is met dr 22e nog hartstikke vitaal.
Misschien zijn er ook wel mensen die hun plekje opgeven voor de volgende omdat het paard nog niet toe is aan pensioen. Wat er dan gebeurd met je plek op de wachtlijst weet ik ook niet.
Is er hier iemand die weet hoe het zit?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:19

Eigenlijk zou er bij je verzekering ook een stukje "pensioenfonds" voor je paard moeten zitten. Zou een hoop ellende mee bespaard kunnen worden.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:37

Heb stage gelopen daar en ken ook iemand waarvan de pony daar stond.

Volgensmij is het: er is weer een plekje. Eerst volgende paard van min 20 wordt gebelt. Stel die is nog heel vitaal en blijft nog bij eigenaar dan wordt de volgende gebelt.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:13

Euh, wat is dat?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:34

Lianne 86: ook ik vind dat manege paarden een goede oude dag verdienen, er is ook een stichting die zich daar op richt.

Maar als particulier vind ik het toch wel een enorme geruststelling, dat mijn paarden staan ingeschreven in Soest. Ik heb ze aan huis, pension / pensioen stalling zou te duur worden voor twee stuks, helemaal als ik zelf ook met pensioen ga.

Zolang ik in staat ben voor ze te zorgen, blijven ze gewoon thuis, maar als dat om welke reden dan ook, niet meer mogelijk is, komen ze tenminste goed terecht.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:45

Ze zullen de leeftijd moeten bijstellen naar 25. Vroeger gingen paarden eerder naar de slager en was de paardenkamp voor bijzondere paarden die veel mensen kenden ofzo. Manegepaard of paard van de laatste schillenboer. Tegenwoordig zijn de paardeneigenaren veel sentimenteler en moet kennelijk elk oud paard blijven leven tot hij uit zichzelf sterft. Is het daar goedkoper dan een gewone stal ?want anders kun je hem toch ook gewoon bij een particulier of een pension stallen. Ik heb ook wel een goed plekje met stal en weidegang voor een oudje bijvoorbeeld.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:27

Een verzorgpaard van mij (Gouverneur) kon er 4 jaar geleden binnen een paar maanden terecht na aanmelding op de wachtlijst. Ik vraag me dan af hoe dat zo snel kon gaan met zulke wachtlijsten?

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:56

Caesar schreef:

nou dan vergis je je , ken er genoeg , inclusief ik zelf ik kocht sparky toen hij 3 maandjes jong was, inmiddels word hij dit jaar 18 en blijft bij me, ook als hij oud word laat ik hem staan waar die nu staat, maakt me niet uit dat ik dan gewoon de volle mep pension geld betaal , hij voelt zich hier prima op zijn plek, en heeft zijn dagelijkse dingen er prima in zitten smorgens naar de wei ik kom rijden, en en in de avond gaan ze op stal , stabiele groepen, en dagelijkse handelingen hij vind het prachtig en ik ook , nu is hij nog een jonge god haha dat wel maar nee hij blijft lekker bij me , ik ben wel een paar keer in soest geweest prachtig en goede verzorging van de oudjes :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:12

Chiave schreef:
Maar... Waarom geeft men zijn of haar veulen nu al op?

Als je onderaan de lijst staat (bv nr 501) moeten er eerst 500 paarden overlijden voor jou paard aan de beurt is. Als je dan zegt ik wil hem nog niet met pensioen doen, kun je beurt overslaan maar blijf je volgens mij wel bovenaan staan.
Als je hem met z'n 20e pas aanmeld is er goede kans dat je paard mss eerder overlijdt dan dat zij plek hebben (omdat je dan dus helemaal onderaan staat weer).