Hebben peesblessures een genetische component?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Hebben peesblessures een genetische component?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 08:15

http://www.bokt.nl / http://www.equinews.com

Afbeelding
Bron: wikimedia commons

Blessures aan de oppervlakkige buigpees kunnen ontstaan bij een verkeerde stap in galop, uitglijden of wegzakken in zachte grond of bij te hard en te lang trainen. Herstel van een serieuze blessure heeft vaak maanden van rust nodig en sommige paarden herstellen nooit meer helemaal.

Nieuwe studies kunnen helpen bij het definiëren van de betekenis van genetische factoren bij een peesblessure. Sommige paarden lopen een peesblessure op terwijl zij zorgvuldig getraind zijn. Dit heeft ertoe geleid dat onderzoekers zich afvragen of er een andere risicofactor aanwezig is. Recent heeft Brits onderzoek naar peesblessures bij volbloed paarden gesuggereerd dat sommige paarden mogelijk een genetische aanleg hebben voor peesblessures.

Het onderzoeksteam vergeleek de genetische basis van 270 paarden met een ontsteking aan de oppervlakkige buigpees. De controle groep bestond uit 270 paarden die geen blessures hadden. De wetenschappers keken specifiek naar een mutatie die verantwoordelijk is voor de structuur, functie en herstel van de pezen. Ook keken ze naar de genen die overeenkwamen met de genen in mensen die verantwoordelijk zijn voor problemen met de achillespees.

De resultaten toonden mutaties in de genen TNC en COL5A1 die geassocieerd worden met verschillende vormen van peesproblemen bij renpaarden. Een mutatie in COL5A1 zorgt voor een significatie toename van peesontstekingen. Paarden die twee kopieën hebben van deze mutatie hebben drie keer zo grote kans op peesproblemen dan paarden met normale genen. Een mutatie in het TNC gen zorgt juist weer voor een significante vermindering van peesblessures. TNC is een belangrijk gen in de wederopbouw van pezen, die reageren op mechanisme belasting van de pees.

Blessures bij renpaarden hebben vaak meerdere oorzaken en een trainingsprogramma dat eindigt in een blessure bij het ene paard kan volkomen veilig zijn voor het andere paard. Meer studies kunnen hierin duidelijkheid geven en wanneer de factoren beter bekend zijn is het misschien mogelijk om te kunnen ontdekken welke paarden een verhoogd risico lopen. Een speciaal trainingsprogramma zou dan ontworpen kunnen worden om de kans op peesblessures te minimaliseren.

Ilsiie

Re: Hebben peesblessures een genetische component?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 09:25

Interessant onderzoek!
Alhoewel ik me direct wel afvraag wat hiervan wellicht - op den duur - de consequenties van gaan zijn. Hoe gaan fokkers en trainers hierop inspelen?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:03

Tjah ik blijf erbij dat peesblessures ontstaan door dat paarden gewoon niet goed op de voeten staan

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:26

Complex probleem altijd. Maar zeker interessant onderzoek. Sommige paarden zijn echte pechvogels met op en af peesproblemen. Sommige hebben nooit iets, terwijl er niet zuinig mee wordt omgegaan.
Ik heb ook wel gehoord, dat in de holistische geneeskunde de lever energie de soepelheid van pezen en spieren bepaalt. Veel factoren die van invloed kunnen zijn.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:39

Zo complex is t niet lijkt mij, eerder kwestie van logisch nadenken.
als je nagaat dat pezen en spieren tot bekant in de hoef zitten, dat veel paarden slecht op hun voeten staan en veel ook nog eens ijzers onder geslagen krijgen en ook nog eens veel op stal staan.
Dus t gehele hoefmechanise gaat slechter werken, waardoor de doorbloeding in t been ook verminderd.
Dus dat is gewoon alles bij elkaar optellen, dat dat eindigd in been en hoef problemen.

JaJa36

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:52

NathalietjeB, het lijkt mij wat kort door de bocht om alle pees problemen terug te voeren op de voeten.
Peesblessures kunnen vele oorzaken hebben of een combinatie daarvan. Mijn paard heeft een rare schuiver in de wei gemaakt, terwijl hij aangevallen werd door een ander paard. Kreeg een andere keer twee achterhoeven vol op zijn schouder, met alle gevolgen van dien. Het is een arme pechvogel, die elke keer gewoon het slachtoffer is. Die genetische component waardoor hij slecht herstelt zal hij ongetwijfeld hebben.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:47

NathalietjeB schreef:
Zo complex is t niet lijkt mij, eerder kwestie van logisch nadenken.
als je nagaat dat pezen en spieren tot bekant in de hoef zitten, dat veel paarden slecht op hun voeten staan en veel ook nog eens ijzers onder geslagen krijgen en ook nog eens veel op stal staan.
Dus t gehele hoefmechanise gaat slechter werken, waardoor de doorbloeding in t been ook verminderd.
Dus dat is gewoon alles bij elkaar optellen, dat dat eindigd in been en hoef problemen.

Heerlijk kort door de bocht. Hier nog nooit peesblessures gehad. En de paarden die in de wedstrijden worden gereden, staan in de zomer op ijzers. Heb hier zelf eentje staan die in de winter ook voor op ijzers blijft. Om haar hoefmechanisme juist goed te laten functioneren.

Spieren en pezen worden juist slapper, omdat men de paarden helemaal in de bescherming doet. En alleen nog maar op vlakke bodems rijdt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:08

Het is een interessant onderzoek, altijd goed dat wetenschappers blijven kijken naar mogelijke oorzaken. Natuurlijk kun je het in de hand werken met verkeerde training, verkeerde ondergronden en overmatige of juist te weinig "bescherming".

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:43

Ook het ruitergewicht is van invloed op de pezen :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:35

Ik kan me heel goed voorstellen dat er een genetische component is waardoor sommige paarden gevoeliger zijn voor het onstaan van peesblessures.

En dat zit hem denk ik(geen wetenschap...weet ik) dat het um dat vooral zit in de bouw en stand van het been en de aanhechtigting van de banden en pezen.

Een stijl achterbeen bijvoorbeeld heeft vaker last van peesblessures bijvoorbeeld.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:51

Anoli schreef:
Een speciaal trainingsprogramma zou dan ontworpen kunnen worden om de kans op peesblessures te minimaliseren.

Moet een paard niet altijd een trainingsschema krijgen dat de kans op blessures minimaliseert? >;) Ik vind het onderzoek op zich best interessant, maar vraag me af in hoeverre dit echt nuttig is voor de praktijk.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:57

Interessant :) dit lees ik later terug

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:06

NathalietjeB schreef:
Tjah ik blijf erbij dat peesblessures ontstaan door dat paarden gewoon niet goed op de voeten staan

Wat geweldig dat je zo stellig zegt dat dit de oorzaak is van alle peesblessures... :roll: .Beetje kort door de bocht..Nog nooit gehoord van "trauma's van buiten af" zeker. Mijn ene paard heeft toch echt zijn pees aan barrels gekregen doordat hij dwars door de planken van de bak heen trapte..( en ja, hij staat rondom op de ijzers.. )

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:30

Ilsiie schreef:
Interessant onderzoek!
Alhoewel ik me direct wel afvraag wat hiervan wellicht - op den duur - de consequenties van gaan zijn. Hoe gaan fokkers en trainers hierop inspelen?

All onderzoeken in de race-industrie zijn gericht op het selecteren van de beste paarden.
Het meest positieve zou zijn dat de verantwoordelijke genen eruit worden gefokt.
De praktijk zal denk ik zijn dat verdachte paarden bij een blessure de wei in gaan.
Als ze geluk hebben krijgen ze nog een 2é kans.