Twee paarden in Werchter overleden door verwaarlozing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Twee paarden in Werchter overleden door verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 19:54

www.hln.be

Afbeelding

In het Leybos in Werchter zijn twee paarden gestorven door mishandeling. De dieren stonden in een modderpoel waarop geen gras meer groeide. Ze konden amper bewegen en kregen ook geen voedsel. Een pony stierf gisteren, een ander paard werd in de stal teruggevonden. Het was al een week dood. Twee andere paarden zijn naar een opvangcentrum overgebracht.

Het waren enkele buren die aan de alarmbel trokken toen ze de verwaarloosde paarden zagen. "In augustus al heb ik klacht ingediend bij de politie, want die paarden kregen toen nauwelijks eten of drinken", zegt Carolien Van De Velde, die ook studeert voor dierenartsassistente. "Ze hebben mij toen verboden de dieren te voederen, maar ik deed dat om een drama als dit te vermijden." In oktober stapte Carolien dan maar naar FOD Volksgezondheid om de situatie aan te kaarten. "En ik heb onlangs ook nog eens de politie gecontacteerd. Toen zijn ze komen kijken en zeiden ze dat de dieren schraal waren en hooi moesten krijgen. Maar ze hadden veel sneller moeten ingrijpen."

Dat vindt ook Victor Nijs, die net zoals Carolien in het Leybos woont. "Ik ging de paarden ook vaak voederen, maar ik ben door de eigenaars op mijn vingers getikt", vertelt Victor. "Uiteindelijk gaven wij ze 's nachts af en toe toch nog wat te eten, omdat ze anders gewoon niks kregen."

De dierenbescherming werd dinsdagnamiddag opgeroepen voor een pony die in het slijk vast zat. "Ik ben onmiddellijk naar hier gereden toen, maar ik kon het arme dier er niet meer uit halen. Het is overleden", zegt Jean Puttenaers van de dierenbescherming. "Maar zelfs al hadden we de pony eruit gekregen, hadden we hem toch moeten laten inslapen. Hij had wit tandvlees, wat duidt op bloedarmoede en ondervoeding."

Toen de politie en de dierenbescherming in de wei (zonder gras) stonden, werd nog een tweede paard dood in de stal teruggevonden. De eigenares had dat onlangs als gestolen opgegeven. "Iemand uit de buurt had vorige week opgemerkt dat er slechts drie in plaats van vier paarden stonden", zegt Puttenaers. Het dier lag met andere woorden een hele week dood in de stal.

Daarop heeft de politie beslist om de twee overblijvende paarden in beslag te laten nemen door het opvangcentrum van Heusden-Zolder. "Daar heeft de politie goed werk geleverd", zegt Puttenaers. "Maar ondertussen was de eigenares er ook bij komen staan. Zij is erg kwaad geworden en riep dat iemand dat paard daar gelegd moest hebben, want dat het wel degelijk gestolen was. Maar als je paarden hebt, moet je ze ook verzorgen hé." Tegen de eigenares werd een proces-verbaal opgesteld voor dierenverwaarlozing.

Dinsdag raakte ook al bekend dat de Inspectie Dierenwelzijn 29 van de in totaal 64 schapen bij schaapherder Jan Bosmans uit Haacht had meegenomen wegens verwaarlozing. De herder moest eerder al eens verschijnen voor de rechtbank voor dierenverwaarlozing. De man ontkent nog altijd de feiten en beweert dat hij altijd goed voor zijn schapen gezorgd heeft.

BigOne

Re: Twee paarden in Werchter overleden door verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:00

Gevalletje van paard achter de wagen spannen, belachelijk dat er niet eerder is ingegrepen. Misschien een optie voor mensen die zoiets zien, foto's maken en op social media gooien, moet je eens kijken hoe snel er dan wat gebeurt door de verantwoordelijke instanties.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:05

Geen woorden voor.....
Sinds Augustus dus al niks gedaan met de meldingen..
Ik snap de wereld zo langzamerhand niet meer hoor.. :n

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:53

Wat een lijdensweg voor deze dieren en wat een vreselijke trage ambtelijke molen, je zou ook de
mensen in de ambtelijke molen eens zo moeten behandelen kijken of ze er van leren.....maar dat betwijfel ik ook nog.....
Laatst bijgewerkt door kally op 22-01-15 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:56

In- en intriest!

Arme dieren, geen woorden voor |(

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:57

Jeetje, dat is hier niet ver vandaan.
De arme dieren...
Toch nog eens duidelijk dat het systeem in België te wensen overlaat :=

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:01

En mensen, alsjeblieft...zie je iets dergelijks in je omgeving: BLIJF BELLEN, BLIJF DE INSTANTIES WAARSCHUWEN TOTDAT ER IETS WORDT GEDAAN!

PreciousVivaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:08

Schrijnend zoiets.. Ondanks zoveel meldingen. :n

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:18

op vlak van dierenwelzijn zit belgie echt achter :(
Hoe vaak de dierenbescherming er niet wordt bijgeroepen en ze gewoon niets doen,
wanneer gaan zijn hun fouten eindelijk eens inzien....

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 07:46

Heel verdrietig allemaal :(

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:02

Ik volg de stichting op Facebook die deze paardjes heeft opgevangen, wat zagen ze er schrijnend uit :(

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:03

jeetje ...kippenvel...hoe kun je zoiets toch zover laten komen he pfff

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:22

bigone schreef:
Gevalletje van paard achter de wagen spannen, belachelijk dat er niet eerder is ingegrepen. Misschien een optie voor mensen die zoiets zien, foto's maken en op social media gooien, moet je eens kijken hoe snel er dan wat gebeurt door de verantwoordelijke instanties.

Leuk media maar dan krijg je net zoals vorig jaar...
mensen die uit onwetendheid dingen gaan plaatsen waarvan punt 1 ze niet uitgezocht hebben hoe het zit en als de waarheid boven water komt bleek dat er niks aan de hand was.
Chauffeur moest nog een lading koeien halen, maar kon de straat/erf niet over met die lengte van de aanhanger.
Dus had hem netjes afgekoppeld om binnen een uur zeg maar weer terug te komen om ze op te halen.
Die vrouw die dat filmde deed alsof ze er al uren/dag stond en dat ze achtergelaten waren, ja omdat het niet anders kon.
Dat soort dingen krijg je ook, weet niet of dat zo'n goed idee is.

Maar in andere gevallen kan het goed uitpakken.
vind inderdaad (kan me er boos om maken) dat er veel te laat ingegrepen is.
arme beestjes !!!

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:23

helaas is het altijd verspilde tijd en energie om meldingen te doen van dierenmishandelingen.
ze doen 9.5 van de 10 x helemaal niks.
die dierenpolitie kunnen ze ook wel weer afschaffen.
het is er niets beter op geworden.
ze komen in actie als het voor heel veel dieren al te laat is.
ik vind het een schande, ze moeten zich doodschamen.
ze vallen mensen lastig die ze niet lastig moeten vallen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:28

Als mensen dan niet meteen de social media in willen schakelen kun je aan de telefoon ook nog zeggen dat je het naar persbureaus stuurt als ze niets ondernemen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:42

bigone schreef:

denk inderdaad dat dit beter werkt....te triest voor woorden dit |(

friezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:38

paddy schreef:
helaas is het altijd verspilde tijd en energie om meldingen te doen van dierenmishandelingen.
ze doen 9.5 van de 10 x helemaal niks.
die dierenpolitie kunnen ze ook wel weer afschaffen.
het is er niets beter op geworden.

Ik ben altijd erg benieuwd waar dit soort uitspraken op zijn gebaseerd...
Ik weet dat de dierenpolitie intussen veel en goed werk heeft gedaan.
En die 9 van de 10 keer (9,5 zelfs...?) dat ze niets doen?
Dat zou maar zo eens kunnen kloppen!
9 van de 10 keer worden ze namelijk gebeld, terwijl er niets aan de hand is!
"Er staan hier pony's die vréselijk worden verwaarloosd!" En dan komen ze en blijken er pony's te staan, die (weliswaar met een dikke wintervacht) keurig verzorgd, met voldoende water en voer in een weiland staan. Met misschien wel wat vieze hoeven van de modder....

Natuurlijk is het verschrikkelijk wat er met deze paarden is gebeurd.
Uit bovenstaande berichten begrijp ik dat er in België geen dierenpolitie is.
En natuurlijk kan de dierenpolitie niet alles oplossen, maar geloof me: dit zijn mensen die erg begaan zijn met dieren, die dit soort schrijnende gevallen zoveel mogelijk proberen te voorkomen.

Maar roepen vanaf de zijlijn is altijd makkelijk.

gerban

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:29

Typisch Belgie!
Hier moeten de paarden eerst dood zijn voor het FOD-"dierenwelzijn" ingrijpt!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:08

Schrijnend is dit... |( |(
Waarom wordt er in dit apenland toch zo weinig gedaan om zulk dierenleed te voorkomen 8)7
In augustus werden er al instanties verwittigd....te triest voor woorden...

gerban

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:58

Pandora, al eens de instanties verwittigd ivm verwaarlozing? Ik weet er spijtig genoeg alles van, van aangifte tot telefonische discussies met de grote chef! Ambtenaren he :Z
Laksheid troef hoor, heel jammer voor de mensen die hun best er voor gedaan hebben!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:40

Inderdaad haast onbegonnen werk Gerban :n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:45

gerban schreef:
Pandora, al eens de instanties verwittigd ivm verwaarlozing? Ik weet er spijtig genoeg alles van, van aangifte tot telefonische discussies met de grote chef! Ambtenaren he :Z
Laksheid troef hoor, heel jammer voor de mensen die hun best er voor gedaan hebben!

dan doen die gasten hun werk niet goed,en dan horen ze ontslagen te worden....net als iedereen die zijn werk niet goed doet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:46

Ambtenarij Geerke...die blijven daar liggen slapen tot hun pensioen...kan je echt niks mee ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:55

Wakker blijven bellen dan, desnoods tien keer per dag, maar niet rusten voordat er iets aan je melding gedaan is!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:39

En wat leren we hier van? Je kunt die beesten beter jatten en ergens anders onderbrengen waar ze wel te eten krijgen dan dat je je afhankelijk maakt van de bureaucratie.