Belgische tweespanmenner alsnog reservekampioen 2014

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Belgische tweespanmenner alsnog reservekampioen 2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 12:47

www.mensport.nl

De Belgische tweespanmenner Wim Heylen, die vierde werd in de oorspronkelijke uitslag van het Belgisch kampioenschap 2014 voor tweespannen met paarden in Booischot in augustus, heeft volgens een beslissing van de KBRSF Disciplinaire Commissie recht op de zilveren medaille. Hij is dus nu officieel reservekampioen 2014. De kampioenstitel ging naar Sven Stuyck en blijft ongewijzigd.

In het document, waarin de beslissing van de KBRSF Disciplinaire Commissie wordt toegelicht, staat dat een collega menner vijftien minuten na de bekendmaking van de eindrangschikking een klacht had ingediend. Heylen zou in een hindernis strafpunten hebben gereden. De klacht is vrijwel direct gehonoreerd waardoor Heylen op een vierde plaats kwam te staan. Heylen tekende bezwaar aan en werd tijdens de zitting door vier getuigen in zijn beweringen ondersteund. Ook op de groene kaart zouden geen opmerkingen van tijdopnemers of juryleden hebben gestaan.
Normaliter zou een bezwaar tegen een (vermeend) foutieve uitslag bij een Beroepsjury moeten worden ingediend maar die was er niet in Booischot. Alternatief is dan een beroep bij de Disciplinaire Commissie. De KBRSF Disciplinaire Commissie vroeg zich in de verklaring wel af of een Belgisch kampioenschap zonder een Beroepsjury kan functioneren.

De zilveren medaille is tijdens de receptie van de Kempische Marathon Menners (KMM) afgelopen zaterdag 17 januari aan Wim Heylen uitgereikt. Filip Kindt, die direct na het kampioenschap als tweede werd gehuldigd, krijgt nu een bronzen medaille. Eric Van Praet wordt vierde en grijpt net naast de titels.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:19

Gem schreef:
www.mensport.nl
Ook op de groene kaart zouden geen opmerkingen van tijdopnemers of juryleden hebben gestaan.

tja, geen beroepsjury bij een kampioenschap lijkt mij slordig.

Dat men het protest van een andere menner zonder de kaart te bekijken toekent vind ik ongelooflijk stom en amateuristisch. volgend jaar een andere jury????????

horseyfries

Re: Belgische tweespanmenner alsnog reservekampioen 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:40

Ja, vooral als die andere menner er direct belang bij heeft!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:59

horseyfries schreef:
Ja, vooral als die andere menner er direct belang bij heeft!

Dat heb ik ook gedacht, maar dat zie ik niet echt als een probleem.

Het is in mijn ogen de taak van de jury en organiserend comité om een klacht te testen op de eigen waarnemingen van met name de jury. Als een klacht zo makkelijk wordt toegekend is er iets fundamenteels fout, dat vind ik veel erger dan onsportief gedrag. En misschien heeft hij/zij in de hoop ook wel iets gezien, dat mag je inbrengen, siert hem/haar niet maar het is wel je recht.

horseyfries

Re: Belgische tweespanmenner alsnog reservekampioen 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:46

Klopt, maar dan kun je dat volgens mij nooit eerder toekennen dan dat er een onafhankelijk persoon de vaststelling gedaan heeft. Sowieso al in geval van een klacht, maar helemaal als de klacht komt van iemand die er belang bij heeft.