Omega-3 vetzuren mogelijk antwoord op zomereczeem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Omega-3 vetzuren mogelijk antwoord op zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 08:49

http://www.bokt.nl / http://www.equinews.com

Afbeelding
Foto: Eline

Wetenschappers van de Guelph University in Canada hebben aangetoond dat het voeren van lijnzaad, een bron van omega-3 vetzuren, helpt bij de gevolgen van knutten (Culicoides midges).

Er leven meer dan vijftig soorten van deze kleine insecten in Noord Amerika en vele andere landen. Sommige van deze soorten staan er om bekend dat zij het arbovirus overbrengen van dier op mens. Bij paarden zorgt de beet van de knut voor een intense jeuk die bekend staat als zomereczeem. De jeukende plekken ontstaan vooral bij de staart en manen, maar ook de buik en rug zijn plekken waar de jeuk ontstaat. Behandeling bestaat voornamelijk uit speciale dekens en soms kan behandeling met steroïden helpen. Een speciaal dieet kan ook voor verlichting zorgen.

In de Canadese studie kregen paarden dagelijks 500 gram lijnzaad gevoerd voor een periode van zes weken. Sommige paarden werden aan het begin van de studie, op de derde week en aan het einde van de studie geïnjecteerd met Culicoides extract. De andere paarden werden geïnjecteerd met saline als controle. De paarden die gevoerd werden met lijnzaad en geïnjecteerd waren met de Culicoides extracten hadden significant minder allergische huidreacties.

Voedsel wat omega-3 vetzuren bevat staat er om bekend om het immuunsysteem te ondersteunen en ontstekingsreacties te verminderen.

Mariska_28

Re: Omega-3 vetzuren mogelijk antwoord op zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:05

Ik ga gauw aandelen in lijnzaad kopen. Ik weet wat alle mensen met een ZE gaan kopen deze zomer. :D

Zou wel geweldig zijn als het helpt!

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:39

Waar kan je lijnzaad kopen zou super zijn als het helpt

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:47

Ik zou er een beetje mee uitkijken, uit rauw lijnzaad kan blauwzuurgas ontstaan in de maag/darmen en dat is nogal dodelijk.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:52

Er staat ook nergens dat je het rauw moet voeren he. Je kunt het ook gewoon koken of in brokvorm geven

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:59

Klopt, in het engelse artikel staat dat er lijnzaad meel (gemalen dus, en waarschijnlijk ook verhit) is gebruikt. Als ik de bokt-vertaling hier lees dan zou een halve kilo lijnzaad per dag helpen. En als iemand dan niet verder kijkt dan wat er hier staat.... vandaar mijn aanvulling.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:02

In het artikel staat dat ze lijnzaadmeel kregen, dus gemalen lijnzaad, zeker dat soort hoeveelheden mogen niet onbewerkt gegeven worden maar gemalen, geplet of gekookt!
Is verkrijgbaar bij een goede foerage handel, maar brok is wel zo makkelijk te voeren, het koken vind ik altijd een heel gedoe ;)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:03

Interessant! Maar zouden er dan ook richtlijnen komen hoeveel te voeren? Want ik neem aan dat je een Shetlander geen 500g per dag gaat voeren...

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:05

Ik voer sinds afgelopen jaar linamix, en deze zomer geen schuren bij mijn pony met licht zomereczeem. Toeval of toch niet?

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:37

Dit is zeker de moeite om eens te proberen. Bij de fourage handel maar eens vragen of die het in brok vorm hebben,scheelt veel tijd voor ons hi hi

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:07

amie1965 schreef:
Ik zou er een beetje mee uitkijken, uit rauw lijnzaad kan blauwzuurgas ontstaan in de maag/darmen en dat is nogal dodelijk.

Nee, dan moet je wel heel erg veel rauw lijnzaad geven. Het is een urban myth en je kunt je paard gerust ongekookt lijnzaad geven.
Ik geef het al jaren, koop gewoon lijnzaad, maal dat in een koffiemolentje ( gewoon zo'n goedkoop ding van de blokker) en geef dat dagelijks.
Uit eigen ervaring weet ik dat het inderdaad helpt bij ZE - ik heb o.a. een Fries staan die licht ZE heeft en het helpt haar goed de mugjesperiode door.

Je kunt ook proberen om geel lijnzaad te krijgen als je het niet aandurft om bruin zaad te gebruiken maar dat is lastig te krijgen. Ik weet alleen dat Marstall een product had dat voldoet: Sonnenlein. Dat is gemalen geel lijnzaad. Wel veel duurder dan 'gewoon' lijnzaad.

Overigens: je moet het zaad ( bruin of geel) altijd vermalen anders wordt het overgrote deel weer uitgepoept - de schilletjes zijn erg hard en verteren anders niet.

Er zijn ook wel lijnzaadbrokken maar het nadeel daarvan is dat het ook andere stoffen bevat die sommige paarden niet mogen hebben ( graan bv) en.. belangrijker nog: Omega 3 vervliegt bij bewerking ( verhitting) heel snel en je lijnzaad heeft geen effect meer. Koud-geperste lijnzaadolie kan wel als je het niet te lang hebt staan, maar om voldoende effect bij ZE te hebben moet je wel erg veel olie geven en dat is voor de meeste paarden niet goed ( te veel energie, dik worden - je paard moet dan echt een sport-topper zijn wil je dat kunnen laten wegwerken)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:07

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:06

Ik gebruik Effektri voor mijn oudere fokmerrie, meer om haar wat fitter te houden maar hier zit ook veel omega 3 in. Er is ook een hondenvariant en daar heeft een van onze Berner Senners veel baat bij gehad om haar van huidproblemen af te helpen, meer info op www.effektri.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:09

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:16

Mist, daar zitten weer toevoegingen bij die je liever niet hebt. Dit is ook nog wel interessant, m.n. het feit dat 100 g. lijnzaad volgens hun gelijk staat aan 35 ml. lijnzaadolie: http://www.heliqs.nl/het-hooiseizoen-is ... ega-3-aan/ .
Ook het vitamine E is belangrijk en daar hebben paarden in de wintertijd ook vaak gebrek aan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:14

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:18

ElCid schreef:
In het artikel staat dat ze lijnzaadmeel kregen, dus gemalen lijnzaad, zeker dat soort hoeveelheden mogen niet onbewerkt gegeven worden maar gemalen, geplet of gekookt!
Is verkrijgbaar bij een goede foerage handel, maar brok is wel zo makkelijk te voeren, het koken vind ik altijd een heel gedoe ;)

Tip; koop een plastic maatkom. Gooi daar je lijnzaad in, heet water erbij en in de magnetron, 3-4 minuten.
Klaar is je lijnzaad(snot). Ze vinden het heerlijk!!!!
Is 500 gram niet erg veel? Of zou het niet gelden voor puur lijnzaad???

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:22

Hmm interessant. Maar waar kan je het kopen voor een normale prijs? en dan wil ik het zeker wel gaan proberen voor mijn paard met ZE

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:10

Interessant! Ik voer mijn paarden nu ook al iedere avond gekookt lijnzaad met zemelen. Maar 500 gram lijkt mij wel erg veel?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:25

Wij hebben hier meerdere paarden gehad met zomer eczeem..
En voeren elke dag lijnzaad!..
Ik hoop voor veel mensen dat het helpt.
maar hier helaas niet. -O-

Talithaa: Welkoop heeft het wel, kost 15 euro en dan heb je een grote zak wat je nog koken moet.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:32

Je kunt beter pure omega 3 olie bijvoeren met EPA en DHA ipv. lijnzaad(olie). De omzetting van de vetzuren uit lijnzaad naar de gunstige omega 3 vetzuren (voornamelijk EPA en DHA) waar het in dit artikel over gaat verloopt niet zo efficiënt. Namelijk ongeveer 12%, pure omega 3 olie met EPA en DHA is veel efficiënter.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:38

Het werkt overigens positief op de onsteking in de cel (in bijvoorbeeld de huid) omdat het effect heeft op de ratio omega3:omega6 in het lichaam. Omega 6 gehalte is vaak te hoog en omega 3 te laag (scheve ratio). Een scheve ratio en een hoog gehalte omega 6 werkt ontstekinsbevorderend, wanneer je meer omega3 binnenkrijgt verbeterd het ratio, omega 3 vetzuren werken op die manier ontstekingsremmend.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:44

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:49

De kans op atopische allergie (hooikoorts, astma, eczeem) neemt toe bij een hoge ratio tussen omega-6-vetzuren en omega-3- vetzuren in de voeding, waardoor de PGE2- productie toeneemt. PGE2 stimuleert het immuunsysteem in de richting van een allergische immuunrespons die wordt gedomineerd door type 2 T-helpercellen (Th2-cellen) doordat PGE2 de activiteit van type 1 T-helpercellen onderdrukt en de balans tussen Th2- en Th1-cellen verstoort. Voldoende inname van omega-3-vetzuren kan de PGE2-productie onderdrukken; mogelijk wordt de allergische immuunrespons ook voorkomen of afgezwakt door beïnvloeding van de signaaloverdracht en genexpressie in de cel.

Belangrijk in het ontstekingsproces is het vrijkomen van het meervoudig onverzadigde vetzuur arachidonzuur uit het celmembraan; dit vrije arachidonzuur wordt in een keten van reacties omgezet tot zogenaamde eicosanoïden type 2 (prostaglandines) en type 4 (leukotriënen), die een (sterk) ontstekingsbevorderend effect hebben. Twee enzymen spelen bij het ontstaan van deze verbindingen een cruciale rol: 5-lipoxygenase (5-LOX) en cyclooxygenase-2.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:58

Ik geloof maar zo dat, als ze lijnzaad onderzocht hebben dat best goed zal zijn en dat een erg overprijsde visolie niet nodig zou moeten zijn. Sinds wanneer eten paarden vis trouwens?