Sportpaarden met een groter hart: wat betekent dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Sportpaarden met een groter hart: wat betekent dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 12:40

bokt.nl / www.equinews.com

Afbeelding
Foto: Flickr/ Nonoq8

Een studie, gepubliceerd in het American Journal of Veterinary Research, heeft aangetoond dat Arabische endurancepaarden van topniveau een groter hart hebben dan de paarden die op een lager niveau presteren. Men onderzocht 34 Arabische paarden, die endurancewedstrijden lopen. Alle paarden ondergingen een echocardiografie (een techniek waarmee live bewegende beelden van het hart kunnen gemaakt worden), om de afmetingen van hun hart te bepalen. 23 paarden, die op topniveau presteerden, hadden een groter linkerventrikel (de hartkamer die het bloed naar de spieren pompt), die dus in staat was om meer zuurstof te laten circuleren.

Het hart bestaat uit spiermassa en wordt, net als andere spieren, sterker door training. De onderzoekers die deze studie uitvoerden, geven toe dat het oorzaak-gevolg aspect van het onderzoek niet duidelijk is. Het kan dat de paarden die op topniveau presteren geboren zijn met grotere harten. Dat zou hen een voordeel geven, waardoor ze topatleten worden. Het zou ook kunnen dat de harten van die paarden initieel ook van gemiddelde grootte waren, maar dat ze groter werden naarmate de dieren intensiever getraind werden.

Prestaties zijn de som van verschillende factoren, bijvoorbeeld voeding, gezondheidsstatus, geslacht, de vaardigheid van de ruiter, de grootte, leeftijd en het karakter van het paard, in combinatie met de genetische bepalingen en de trainingsmethodes. Een groter hart kan een voordeel zijn, maar dat ene kenmerk garandeert niet dat een bepaald paard topprestaties zal leveren in een bepaalde discipline.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:43

mensen kunnen dat ook krijgen, door veel en intensief trainen.
Volgens mij is dit niet altijd positief!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:45

Nee inderdaad niet altijd positief. Zo kunnen mensen plotseling overlijden aan de gevolgen van een zogenaamd sporthart. Maar ja, iedereen weet wel dat topsport voor niemand goed is.

Anoniem

Re: Sportpaarden met een groter hart: wat betekent dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:51

Topsport is eigenlijk voor zowel mens als dier niet gezond. Een goede afbouw is funest bij een sporthart. Anders zijn de gevolgen algemeen bekend lijkt me.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:15

@Joman, ik denk niet dat je 'funest' bedoelt, maar 'essentieel', of gewoon 'noodzakelijk'.
Funest betekent 'rampzalig'. ;)

Een goede afbouw na topsport is voor mens en dier inderdaad zeer belangrijk. Daarom zie je ook meestal dat gepensioneerde paarden nog vrij lang thuis doorgetraind worden.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:18

Ik heb een sporthart maar ik ben echt nooit gewaarschuwd voor gevaren.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:21

Maar het was toch al bekend dat die racepaarden ook een veel groter hart en longen hebben als de 'gewone' paarden..

Is ook logisch wat deze paarden en de racepaarden hebben ook meer zuurstof nog bij dat soort inspanningen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:24

femo schreef:

Ben er nu wat over aan het zoeken op internet en een sporthart schijnt inderdaad niet zo gevaarlijk te zijn.
Bij paarden komt ook vaak een hartruis voor, een van de kleppen sluit dan niet goed, soms wordt dat wel eens verward met een sporthart.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:25

Bij renpaarden/engelse volbloeden waren ook enkele bekend die een groter hart hadden; Phar Lap en Secretariat zijn daar twee voorbeelden van.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:28

Schoentje schreef:
femo schreef:

Ben er nu wat over aan het zoeken op internet en een sporthart schijnt inderdaad niet zo gevaarlijk te zijn.
Bij paarden komt ook vaak een hartruis voor, een van de kleppen sluit dan niet goed, soms wordt dat wel eens verward met een sporthart.

gelukkig! *\o/* haha

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:35

dorientjuh schreef:
Nee inderdaad niet altijd positief. Zo kunnen mensen plotseling overlijden aan de gevolgen van een zogenaamd sporthart. Maar ja, iedereen weet wel dat topsport voor niemand goed is.

Ook bij sportpaarden komt hartfalen regelmatig voor, dit in verschillende disciplines.

Het feit dat kampioenen vaak een groter hart hebben is niet echt groot nieuws.
Van diverse legendarische race paarden zoals Phar Lap, Secretariat, is de omvang van het hart als 2x zo groot gemeten/omschreven.

Een groter hart betekend heel simpel een grotere brandstofpomp om de spieren van zuurstof te voorzien. Een groot hart is deels erfelijk, een ander deel is training. Ook in het trainbare deel spelen erfelijke factoren een rol (spieren) en longen.

Van Arabieren is bekend dat ze grotere longen hebben vergeleken met andere paardenrassen.
Quarters hebben meer spieren dan gemiddeld, een Engels Volbloed heeft de hoogste snelheid, maar is te groot en te zwaar voor het echte lange werk (endurance).

een sportpaard met een groot hard kan dus net iets meer, een zware piaf, een zwaardere sprong, iets sneller. Sportpaarden zijn sportpaarden doordat ze beter gespierd en een groot hart en longen hebben;

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:02

Ja ik bedoelde inderdaad niet alleen mensen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:47

Via Pocahontas, een merrie die in 1837 werd geboren, wordt er een gen voor een groot hart in de Engelse Volbloed doorgegeven. Dit gebeurt via het X chromosoom. Ik heb weinig tijd dit weekend maar het is leuk om na te pluizen in de stamboom van paarden als Secretariat en Phar Lap.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:20

zie hieronder
Laatst bijgewerkt door BMHP op 16-01-15 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:58

Pocahontas vind je terug in Secretariat.
uit haar bloedlijn vind je ook Bold Ruler, Fairplay, Man O war, Spectacular Bid, Kelso, Count Fleet, Dr. Fager, Native Dancer, Forego, Seatle Slew, Affirmed, War Admiral, Buckpasser, Damascus, Cigar, Swaps, John Henry,Nashua, Sea Biscuit, Colin, Citation, Tom Fool en Equipose.
Verassend genoeg heeft ook Phar Lap Pocahontas bloed
Volgens mij is dat een 100% score uit een lijst van:

25 Greatest American Race Horses:
https://www.youtube.com/watch?v=eq7_nFD4OF0

voor wat het waard is natuurlijk, ik heb hier ook een paard met Pocahontas bloed of eigenlijk twee.
na al die jaren zijn er miljoenen.

ook Arlando van Diderik van Silfhout heeft Pocahontas bloed
http://www.allbreedpedigree.com/arlando6