Zebra koelt af dankzij zijn strepen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Zebra koelt af dankzij zijn strepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 17:56

* http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Foto: Wikimedia Commons

Nieuw onderzoek wijst uit dat het strepenpatroon van zebra's een middel zijn om af te koelen. Eerder was al bekend dat de strepen mogelijk ook een rol spelen in het weren van bijtende insecten.

Zebra's in warmere regionen hebben meer strepen dan zebra's die in koelere gebieden van Afrika leven. Er bestonden eerder vijf theorieën over het nut achter het strepenpatroon: het weren van insecten, afleiding bij een aanval van roofdieren, camouflage, afkoelen van lichaamstemperatuur en hulp bij sociale cohesie.

Het nieuwe onderzoek wijst niet uit welke van de theorieën de allerbeste is, maar het toont wel dat de theorie over de temperatuurcontrole het sterkst gelinkt is aan de strepen. Hoe warmer het klimaat, hoe meer strepen een zebra heeft, aldus het onderzoek. Er werd geen verband gevonden met de hoeveelheid roofdieren en tsetse vliegen in het gebied waar de zebra's leefden.

Het afkoelen door het strepenpatroon ontstaat doordat de witte en zwarte vacht anders opwarmt. Hierdoor ontstaan er verschillende luchtstromen boven de zwarte en witte strepen die een afkoelend effect hebben. Dit effect werkt het beste bij grote streeppatronen met veel contrast.

Met een digitale infrarood thermometer kon de temperatuur van het lichaamsoppervlak van verschillende dieren op de savanne gemeten worden. Hieruit bleek dat zebra's een significant lagere oppervlaktetemperatuur hebben in vergelijking met andere herbivoren die in hetzelfde gebied leefden en die van dezelfde grootte waren. Het scheelde gemiddeld drie graden.

De mogelijkheid dat de strepen als insectenprotectie fungeren komt uit onderzoek waarbij tsetse- en dazen een strepenpatroon weerden. Er kon echter geen verband gevonden worden tussen het strepenpatroon en de hoeveelheid tsetsevliegen in de omgeving. Hieruit concluderen de onderzoekers dat de strepen meer zijn dan alleen insectenwering.

Nhmeisje

Re: Zebra koelt af dankzij zijn strepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:03

Wat interessant en leuk om dit te weten :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:45

Interessant!

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:30

Ik dacht altijd dat het met afleiding van roofdieren te maken had, erg leuk om andere theorieën te horen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:55

Maar in hoeverre werkt een temperatuurverschil van 3 graden door in de natuurlijke selectie?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:11

Focussed schreef:
*
Nieuw onderzoek wijst uit dat het strepenpatroon van zebra's een middel zijn om af te koelen.

Dit verklaard na al die jaren waarom ik zo heet ben.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:42

Loolotte schreef:
Ik dacht altijd dat het met afleiding van roofdieren te maken had, erg leuk om andere theorieën te horen!

Dat klopt ook ! :j
Of nouja, het is voor het roofdier dan moeilijker om 1 zebra uit te kiezen, omdat ie in de war raakt van al die strepen :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 02:37

Bizzybijtje schreef:
Maar in hoeverre werkt een temperatuurverschil van 3 graden door in de natuurlijke selectie?

Minder snel last van oververhitting, zowel gewoon door de temperatuur als door inspanning (vluchten).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:03

Dan zou een onderzoek naar of een gestreepte deken hetzelfde resultaat heeft wel interessant zijn. Die zou immer op de vacht liggen (voegt warmte toe zou je denken), en er geen onderdeel van zijn (geen direct contact met de onderliggende huid).

Zou mooi zijn als een gestreepte vliegendeken ook nog verkoelend werkt (of koeler is tov andere vliegendekens), dan weet ik wel welke deken mijn "help er zit een vlieg op mijn lijf paard" volgend jaar krijgt :j

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:04

Angela schreef:
Dan zou een onderzoek naar of een gestreepte deken hetzelfde resultaat heeft wel interessant zijn. Die zou immer op de vacht liggen (voegt warmte toe zou je denken), en er geen onderdeel van zijn (geen direct contact met de onderliggende huid).

Zou mooi zijn als een gestreepte vliegendeken ook nog verkoelend werkt (of koeler is tov andere vliegendekens), dan weet ik wel welke deken mijn "help er zit een vlieg op mijn lijf paard" volgend jaar krijgt :j

Hihi dacht ik ook al!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:11

Ah intressant zeg om te weten... zou het ook werken bij mensen die in een streepjespak rondlopen?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:44

Dit was toch al best lang bekend? Heb het jaaaren geleden al eens ergens gelezen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:44

Dat word een zebra schilderen van t zomer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 11:46

tamary schreef:
Bizzybijtje schreef:

Minder snel last van oververhitting, zowel gewoon door de temperatuur als door inspanning (vluchten).

Waardoor ze sneller weg zijn bij roofdieren :j Inderdaad, danku. Kon er eerst niet echt een voordeel van vinden.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:26

Waarom zouden die strepen niet voor al die theorieën kunnen werken, ik bedoel waarom moet het maar 1 functie hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:30

Er is ook niemand die zegt dat slechts 1 theorie klopt :+

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:38

Angela schreef:

Dan is dit inderdaad een mooie aanvulling op dit onderzoek! Ben benieuwd wat daar uit zou komen. Dan is het ook meteen een stuk makkelijker zoeken naar een geschikte deken :P