Blog: Wat waardeert een jury nu wel en niet in een proef?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog: Wat waardeert een jury nu wel en niet in een proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 20:57

http://paardenlifestyle.com/

Afbeelding

Op wedstrijd willen we graag zo hoog mogelijk eindigen en we doen er als ruiter alles aan om de jury maar geen verkeerde indruk te geven. We hebben een paar weken geleden in de blog van Conny nog kunnen lezen dat juryleden ook maar mensen zijn en wel degelijk te beïnvloeden zijn. En dus glimlachen we vriendelijk naar de jury, snauwen we niet onze voorlezer als deze verkeerd voorleest en geven we voor het oog van de jury een lichte beenhulp ook al zou een flinke por meer op zijn plaats zijn omdat hij niet genoeg impuls heeft.

Maar wat denken en vinden juryleden er nu werkelijk van? Wat zien juryleden liever niet en wat kunnen ze nu juist wél waarderen in een proef?

Ik heb een aantal juryleden gevraagd hoe zij het jureren in de praktijk ervaren en met mijn eigen ervaring als jurylid heb ik daar een aantal aandachtspunten uitgehaald waar ruiters op zouden moeten letten.

#1 Een paard met spectaculaire bewegingen
Sommige ruiters menen, dat zij alleen vooraan kunnen rijden met een getalenteerd paard of met een paard met spectaculaire bewegingen. Voor een deel is dit waar. Met een getalenteerd paard met goede gangen heb je nu eenmaal een voorsprong op een minder goed gebouwd paard met mindere gangen. Met het spectaculair bewegend paard zal je sneller hoge punten krijgen.

Maar er zijn ook ruiters die te veel nadruk leggen op het “spectaculair” in de rondte gaan van het paard. Dat gaat vaak ten koste van het ruggebruik en de souplesse. Het is zeker niet meer zo dat juryleden zitten te wachten op een zweefdraf of een paard met veel voorbeen maar achterbenen die niet meekomen. Zij zien veel liever een fijn afgericht paard die los door zijn lijf beweegt.

Focus je dus op een goede basisafrichting en dat je de oefeningen correct uitvoert en minder op het neerzetten van een spectaculair beeld, wat vaak gepaard gaat met spanning en te weinig ruggebruik. Ook met een eenvoudiger paard, wat goed afgericht is, kun je hoog scoren. Het gaat er tenslotte om dat je paard uitstraalt dat hij een happy athlete is.

Lees hier de rest van het artikel

Zamero

Re: Blog: Wat waardeert een jury nu wel en niet in een proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:53

Leuk artikel :)

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:22

Leuk artikel om te lezen! :)

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:27

Heel leuk en leerzaam artikel! Zou zeker goed zijn voor wedstrijdruiters dit te lezen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:29

Goed!! Leuk artikel!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:35

Ik vind het een leuk artikel!
Echter merk ik wel dat paarden die de kop erop hebben zitten en achterhand ergens wegbungelt wel hoger krijgen dan een paard wat wel nagefelijk loopt, en lekker los.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:48

interessant artikel!

Helaas zijn er hier wel jury's die je wel degelijk afstraffen als je een foutje maakt in een oefening. Wordt op het laatst nog een keer extra -2 afgetrokken met de mededeling fouten in de proef (en nee ik heb geen oefening opnieuw gedaan of vergeten)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:02

Leuk artikel!

Wat ik me wel afvraag is hoe het volgende beoordeeld zou moeten worden. Het gaat om een M2 proef die een vriendin van de zomer reed. Ze moest bij A vanuit stap aangalloperen, maar haar paard schoot ervandoor vanwege een enorm wilde eend :') . Zij loste dit op door haar paard een volte in te sturen, terug te nemen naar stap en alsnog de overgang te rijden bij A. Dit met het idee dat ze -2 zou krijgen vanwege de volte, maar dat ze dit eventueel kon ophalen met een goed cijfer voor de overgang.

De jury riep haar echter na de proef bij zich dat dit niet toegestaan is, omdat ze ten eerste de overgang niet getoond heeft (omdat haar paard wegschoot) en dit hoe dan ook een 0 is, maar dat ze vanwege de extra volte -2 kreeg. Oftewel 0-2. Zij gaf aan dat een jury de tweede overgang niet mag meenemen in de beoordeling.

Ik heb echter het idee dat dit niet helemaal duidelijk is bij jury's hoe dergelijke dingen beoordeeld moeten worden. Bij deelnemers is dit in ieder geval niet duidelijk, nu wij werkelijk niet wisten dat dit de regel was.

Ik zie trouwens wel een (goede!) trend bij juryleden dat er steeds meer gelet wordt op het correcte rijden en dat mensen die alleen met een spectaculair dier toch door de mand vallen.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:49

Interessant mylittlejoy. Vind je het goed als ik deze case meeneem in de online workshop die over dit thema wordt gegeven? Er zullen namelijk ook een aantal juryleden bij aanwezig zijn en dan is dat wel interessant om te bespreken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:55

In principe mag een jury inderdaad alleen de eerste keer beoordelen maar in dit geval is er geen poging ondernomen om de oefening daadwerkelijk te doen dus ik zou dit niet gezien hebben als de eerste keer. Paard schoot er vandoor en ik zou dus inderdaad een -2 voor de volte geven en de oefening gewoon punten.

Anders wordt het als ze wel bij A is aangegaloppeerd maar het paard schiet daarna ineens heel hard weg. En als ze dan een volte rijdt en weer opnieuw van stap naar galop gaat, dan mag alleen de eerste keer beoordeeld worden.

Leuke grijze gebieden zijn dit altijd.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:07

Nou inderdaad leuke grijze gebieden Suzanne, maar jouw uitleg klinkt in ieder geval wel heel logisch!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:14

Goed artikel. echter , het eventuele nabespreken van je proef???? Moet je op zaterdagmorgen om half negen starten in een ring van 30 dan weet die jury echt niet meer hoe of wat.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:06

Ja zeer interessant artikel en ik zou willen dat iedere jury inderdaad zo is ingesteld.
En nabespreking? Je mag soms al blij zijn als ze na de laatste rijder er nog 10 min zijn.

Titineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:34

Inderdaad een leuk artikel! Nabespreken komt er inderdaad niet vaak van, maar als het protocol maar vol 'commentaar' staat, heb ik daar nooit zoveel moeite mee. Maar als een jury een laag cijfer geeft, ben ik altijd wel benieuwd naar de gedachtegang van de jury en dus waarom ik een laag cijfer heb. Als het protocol volgeschreven staat, is dat in principe al een soort nabespreking, want daar staat de mening van de jury op. Jury's die dat doen, waardeer ik echt het meest!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:50

connepon85 schreef:
Interessant mylittlejoy. Vind je het goed als ik deze case meeneem in de online workshop die over dit thema wordt gegeven? Er zullen namelijk ook een aantal juryleden bij aanwezig zijn en dan is dat wel interessant om te bespreken

Tuurlijk! Wat ook de regel is, het zij zo, maar ik zou het zelf prettig vinden om te weten wat ik in zo'n geval het beste kan doen om de boel nog enigzins "te redden".