Engeland: strengere maatregelen tegen 'fly-grazing'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Engeland: strengere maatregelen tegen 'fly-grazing'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 10:03

bokt.nl / www.horseandhound.co.uk

Afbeelding

Een wetsvoorstel om 'fly-grazing' in te dammen, zal binnenkort als wet aangenomen worden in Engeland. Het wetsvoorstel werd ingediend door parlementslid Julian Sturdy gaat nu naar de laatste fase in het Lagerhuis.

'Fly-grazing' betekent dat paarden op privaat of openbaar land gezet worden, zonder toestemming van de landeigenaar, en is dus onwettelijk. De paarden worden niet noodzakelijk achtergelaten, maar het land wordt illegaal gebruikt. Op dit moment kunnen landbouwers en landeigenaars, lokale besturen, dierenwelzijnsorganisaties en dierenartsen daar erg weinig tegen doen, omdat ze pas actie kunnen ondernemen als ze de afwezige paardeneigenaars kunnen identificeren.

Het wetsvoorstel laat Engeland in de voetstappen van Wales treden, dat in januari al een wet introduceerde waardoor lokale besturen de macht hadden om de zonder toestemming achtergelaten paarden te vangen of in beslag te nemen.

Verschillende organisaties hebben de handen in elkaar geslagen om het wetsvoorstel, dat in juli 2014 werd ingediend, te ondersteunen. "Fly-grazing is een praktijk die veel problemen oplevert op het platteland, zowel voor de landeignaars als voor de paarden," zegt Barney White-Spunner van de Countryside Alliance. "Tot nu hadden we geen macht om het probleem aan te pakken, maar als dit wetsvoorstel aanvaard wordt, is dat een grote stap vooruit voor dierenwelzijn en de rechten van de landeigenaars. We roepen de regering nu op om ervoor te zorgen dat het wetsvoorstel zo snel mogelijk aangenomen wordt in het Lagerhuis en dat ook de leden van het Hogerhuis het steunen, zodat het in het wetboek wordt opgenomen, voor het einde van de legislatuur van dit parlement."

De Britse dierenwelzijnsorganisatie RSPCA zegt dat ze geen eigenaar vinden voor 70% van de paarden die ze opvangen. "We zijn blij dat de regering wil helpen om het probleem op te lossen. Paardeneigenaars moeten verantwoording afleggen voor hun dieren en de handhavers moeten daar macht voor krijgen.

KimD

Re: Engeland: strengere maatregelen tegen 'fly-grazing'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:35

Nouja zeg, zou mooi worden als dat kon. :') Paarden maar overal neerzetten.

"Waar had ik ze ook alweer gelaten?" :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:39

Het probleem wat de RSPCA opgooit; het niet kunnen identificeren van de iegnaar, heeft NIETS van doen met het paarden weiden op andermans land.
Sterker nog; als locale authoriteiten die paarden in beslag kunnen nemen, krijgen ze alleen maar MEER dieren met onbekende eigenaar in de opvang.

Voor het paardenwelzijn is het een fikse domper dat die dieren nu minder weidegang zullen krijgen.

Dubbel kortzichtig van de RSPCA.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:44

Huertecilla schreef:
Het probleem wat de RSPCA opgooit; het niet kunnen identificeren van de iegnaar, heeft NIETS van doen met het paarden weiden op andermans land.
Sterker nog; als locale authoriteiten die paarden in beslag kunnen nemen, krijgen ze alleen maar MEER dieren met onbekende eigenaar in de opvang.

Voor het paardenwelzijn is het een fikse domper dat die dieren nu minder weidegang zullen krijgen.

Of men vraagt gewoon of zij hun paarden daar mogen laten grazen. Ik zet mijn paard toch ook niet zomaar in jouw tuin niet. 'Vandaag kan hij hier wel grazen, ziet er uit als een mooi gezonnetje'. Wat een onzin!

Goed wetsvoorstel. Kan me niet voorstellen dat daar geen afspraken over gemaakt kunnen worden.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:46

Huertecilla schreef:

Sja minder weidegang, als je een paard hebt maar geen weiland zet je em maar op andermans weiland? :') vind het onrealistisch hoe je dat zo noemt. Het zou sowieso geen optie moeten zijn. Neem dan geen paard als je geen weide tot je beschikking hebt.

Het lijkt mij een volkomen logisch wetsvoorstel.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:50

Als ik een stuk land zou hebben zou ik niet blij zijn met ongevraagde paarden. Dan zou het dus fijn zijn als die weer makkelijk verwijderd kunnen worden zonder een hoop bureaucratische zooi voor mij. Dat paarden buiten moeten kunnen lopen ben ik het mee eens, maar als pietje geen land heeft is dat niet mijn probleem.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:47

Huertecilla schreef:

Dit is echt supergrappig. Dus de RSPCA is fout omdat ze voorkomen dat mensen niet meer hun paarden illegaal mogen laten grazen? Kom nou!!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:36

Huertecilla schreef:

minder weidegang? Verander dat maar in "per ongeluk" op het treinspoor terecht komen....

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:02

Huertecilla schreef:

Nee het is lekker als landeigenaar dat daar zo maar paarden worden gedumpt!
Groot gelijk, als je de verantwoordelijkheid niet neemt voor je paard ben je hem kwijt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:43

Huertecilla schreef:

Gemakkelijk op te lossen probleem. Paarden ter afhaling van eigenaar aanbieden (uiteraard tegen betaling van weidegeld + fikse boete). Zeg twee weken in de opvang laten staan, daarna hup de salami in.

Wij hebben trouwens een oude boer als buurman (betekent hier zo´n 5 km verderop) wiens paarden over de wintertijd vrij rondlopen en vnl op de braakliggende weilanden hangen van de niet in gebruik zijnde boerderij naast ons (niet omheind, die dieren zouden naar Reykjavik kunnen lopen als ze zouden willen...). Eigenlijk illegaal maar wordt gedoogd, de paarden hebben het wel comfortabel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 08:18

Van een kale kip kun je niet plukken, dus dat weidegeld en boete kun je vergeten. Maar die paarden in de salami zou wel een geschikte maatregel kunnen zijn.
Kuggur, dat het bij jouw buurman wordt gedoogd lijkt me vooral ook liggen aan het feit dat het land verder niet in gebruik is. Het wordt toch anders als je als eigenaar daar in het seizoen je snee hooi van wil oogsten en je eigen paarden/schapen/koeien er wil weiden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:18

Kuggur schreef:
de paarden hebben het wel comfortabel.

tataaaaa +:)+

Opvallend weer dat verder in het geheel niet GELEZEN wordt door de posters.

Ik merk slechts op dat de RSPCA hier TEGEN dierenwelzijn en hun eigen probleem een wet ondersteund.
Zij krijgen MEER paarden zonder eigenaar en de paarden gaan er daarmee, van weidegang naar salami verwerking, niet op vooruit.

Het problem van het wildgrazen heb ik in het geheel niet geadresseerd.
WAT je van dat probleem ook VINDT, voor de PAARDEN is het +:)+ en deze 'oplossing' bepaald niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:25

Dit is dus ook de reden dat ik het niet in mijn hoofd zou halen er maatregelen tegen zal nemen.

Buiten wat lichte overlast (ze willen nog wel eens wat opdringerig worden als ik op buitenrit ga, voor mij niet zo´n probleem, voor mijn net beginnende dochtertje is het bijvoorbeeld minder prettig). En je moet oppassen ze niet aan te rijden...
Zoals gezegd het land ligt min of meer braak, en het zal de huidige eigenaar (een hengelsport vereniging, zalm...) van het land het een worst wezen.

Maar, als deze beste man het hek naar mijn met dure kunstmest gemeste hooiweiden in de zomer zou open zetten en zijn paarden erop zou drijven dan is dit een heel ander verhaal, en is het welzijn van zijn paarden niet relevant, want zijn en niet mijn verantwoording.

Wat zou jij ervan zeggen HC als je buurman zeg twintig paarden bij de jouwe zou voegen, "want je gras staat er zo goed bij", zonder je toestemming en zonder je te betalen?
Geen probleem, want de buurman had geen weidegang voor die arme beestjes?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:35

Maar dat maakt helemaal niet uit. Want ze mogen daar niet staan.
Waarschijnlijk word er gehoopt dat Fly grazing minder aantrekkelijk word doordat het goed aangepakt kan worden. Een enkeltje slacht klinkt mischien heel sneu maar onder een trein komen doordat het land niet (goed) omheint is is natuurlijk veel erger.

Kijk die organisatie weet best wel dat ze nu meer paarden moeten opvangen (omdat ze nu tenminste actie kunnen ondernemen) maar ze zien zelf ook in dat dit probleem gewoon aangepakt moet worden. Dat die paarden daar lopen is niet de schuld van de land eigenaren en ook niet hun verantwoordelijkheid. De eigenaren zijn nog steeds de gene die die paarden gedumpt hebben.

Kortzichtig? Nee dit is gewoon inzien dat er mensen (en dieren) de dupe zijn van mensen die anderen met hun problemen opzadelen en hier iets aan doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:45

Kuggur schreef:
Wat zou jij ervan zeggen HC als je buurman zeg twintig paarden bij de jouwe zou voegen, "want je gras staat er zo goed bij", zonder je toestemming en zonder je te betalen?
Geen probleem, want de buurman had geen weidegang voor die arme beestjes?

Dat is zoals ik al schreef een HEEL ander punt waar ik het helemaal niet over had.
Het wildweiden mag toch al niet :list:
Daar hoef ik verder niets over te vinden.

Itt tot jouw voorbeeld is hier niet bekend van wie de paarden zijn en dat is het ECHTE probleem. Los DAT op.
Wederom is het weghalen en tot salami verwerken niet die oplossing.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:54

Hoe zou je dat probleem van onbekend eigendom dan op willen lossen, HC?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:56

het is een bepaalde groep mensen , die dat doen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:12

Ik denk dat wildvreemde paarden weghalen van het land van landeigenaren en dan naar de slacht brengen wel degelijk iets oplost, namelijk het probleem van de landeigenaren.
Verder denkt een dier alleen in het nu, dus een paard naar de slacht brengen is zo erg nog niet.
Het dier word geslacht, waardoor er geen kans meer bestaat dat het medische problemen krijgt, ongelukken veroorzaakt, uitgehongerd of uitgedroogd raakt etc.
Verder geeft dit natuurlijk een duidelijk signaal af dat fly grazing not done is.
Bij eigenaren die er daadwerkelijk niets om geven is het paard misschien ook wel beter af bij de slacht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:31

Naskapower schreef:
Bij eigenaren die er daadwerkelijk niets om geven is het paard misschien ook wel beter af bij de slacht.

Slacht beter dan weidegang?
Wow, dan zijn er in NL nog wel heel wat meer paarden die in de worst kunnen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:30

Huertecilla schreef:
Naskapower schreef:

Slacht beter dan weidegang?
Wow, dan zijn er in NL nog wel heel wat meer paarden die in de worst kunnen.

Volgens mij is je taalbegrip wat aangepast door je Spaanse avontuur.
Je zegt dat anderen slecht lezen, maar helaas wil jij ook niet begrijpen wat er gezegd wordt.....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 00:55

Huertecilla schreef:
Itt tot jouw voorbeeld is hier niet bekend van wie de paarden zijn en dat is het ECHTE probleem. Los DAT op.
Wederom is het weghalen en tot salami verwerken niet die oplossing.

Beter lezen HC, paarden in de opvang, een x aantal weken, met openbare aankondiging dat de eigenaars ze kunnen afhalen (zoals vermeld met betaling van weidegang + boete).

Niet afhalen, salami. Of natuurlijk de vriendelijker optie (die hier in IJsland inderdaad toegepast wordt, en je wellicht meer aanspreekt) paard per opbod verkopen en daaruit de kosten voor weidegang en opvang betalen. Nogmaals, probleem opgelost.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 01:18

Flygrazing = dieren laten grazen op andermans terrein of openbaar terrein (parken, wegbermen!, etc.) daar vallen dus ook plekken onder die niet dierproof gescheiden zijn van de openbare weg. Er is geen eigenaar te achterhalen om de kosten bij te claimen (mindere oogst, maar ook de verkeersongelukken die voorkomen in geval 2). Dat je dan maatregelen wil om de kosten die nu de gemeenschap tot last zijn te beperken is begrijpelijk. Immers is de gemeenschap niet verantwoordelijk voor deze dieren, dat is de eigenaar die nu wel de lusten en niet de lasten heeft.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:03

Iedereen die ook maar iets snapt van de situatie weet natuurlijk wie deze eigenaren zijn. Het "houden" van paarden zal voor deze mensen zeker onaantrekkelijker worden als het voer niet meer gratis is (oftewel wordt gestolen van andere mensen). Tel uit je winst voor het dieren- en mensenwelzijn.

En grappig is het echt niet als je ergens een wei hebt en daar worden paarden in gezet om te grazen. Je bent dan namelijk in Engeland verantwoordelijk voor het welzijn van die paarden, want ze staan in jouw land. En nadat jij ze verzorgd hebt, er kosten aan gehad hebt en je land verwoest is worden ze vaak weer opgehaald door eigenaren waar je liever geen ruzie mee krijgt en die echt de rekening niet gaan betalen. (Dit zijn ook mensen wiens paarden geen paspoort hebben, want regels zijn alleen voor andere mensen natuurlijk.)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 09:08

Goedkope oplossing voor 'n eigenaar,paarden houden en het kost ze niks.
Zoals al gezegt wordt,hop hek oid open en jaag je paard/en er maar gewoon op.
In mijn ogen,dat kan écht niet...
(dan kunnen er bij ons veel weilanden vol gezet worden)....zie je het al voor je

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:53

Dit wordt veel gepraktiseerd in bijvoorbeeld Roemenië, waar vooral Roma er berucht om zijn... Geeft soms een boel heisa doordat de landeigenaren boos worden (je zal de boer maar wezen die zijn weidegrond ongevraagd platgetrapt en begraasd ziet worden.)