Australische paarden geëvacueerd door bosbranden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Australische paarden geëvacueerd door bosbranden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 11:04

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding

Ongeveer 2000 paarden zijn geëvacueerd vanwege de bosbranden die snel oprukken in Australië.

Het vuur spreidt zich uit in alle richtingen en heeft naar schatting al minstens 30 huizen en meer dan 12.000 hectare aan natuur verwoest. Afgelopen zaterdag greep het vuur snel om zich heen en werd er gesproken over de slechtste omstandigheden in de afgelopen 30 jaar. Zondag leek het wat beter te gaan, maar door de zeer droge natuur blijft het vuur zich verspreiden.

Paarden uit de Adelaide Hills en het zuidoosten van de staat zijn verplaatst naar parken, sportvelden, racebanen, veterinaire klinieken en privéterrein die buiten de gevarenzone liggen.

Vrijwilligers hielpen paardenbezitters die niet in staat waren om zelfstandig eigen paarden te vervoeren. Toch zijn niet alle paarden geëvacueerd en men vermoedt dat deze paarden en ander vee verloren zijn gegaan in de brand.

De Country Fire Service heeft bekend gemaakt dat er meer dan 400 stallen beschikbaar zijn gemaakt op het Morphette raceterrein voor paarden die vanwege de brand geëvacueerd moeten worden. "De branden zijn nog steeds niet onder controle en veel landeigenaren weten niet hoe hun achtergelaten paarden er aan toe zijn", vertelt Julie Fiedler, vertegenwoordiger van Horse South Australia (Horse SA).

"We zullen iedereen helpen in de komende dagen bij de medische hulp voor verwonde paarden en bijstaan bij het verlies van paarden."

Veel landeigenaren zullen maanden nodig hebben voor het herstel van het land, het opnieuw aanleggen van watervoorzieningen, afrastering van weilanden en het te boven komen van het verlies van vee. Paardeneigenaren die terug keren naar huis worden geadviseerd om paarden niet op verbrande grond te laten komen omdat deze grond nog dagenlang heet kan zijn. Ook wordt geadviseerd de dieren schoon drinkwater en schuilmogelijkheden te bieden.

Paarden die blootgesteld zijn aan vuur en rook moeten meerdere dagen gecontroleerd worden omdat sommige dieren pas na meerdere dagen gezondheidsproblemen laten zien. Horses SA adviseert om paarden in te scharen als dit mogelijk is totdat de omheining weer compleet is.

Zeker 23 mensen, voornamelijk brandweermannen, zijn gewond geraakt. Meer dan 1000 woningen zitten momenteel zonder stroom.

8nnemiek

Re: Australische paarden geëvacueerd door bosbranden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:08

"verloren zijn gegaan in de brand", alsof het om meubilair gaat.. Arme dieren :(:) Ik vraag me dan af, laten ze die dieren gewoon in hun stal staan? Waarom niet los laten zodat ze zichzelf in veiligheid kunnen brengen?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 11:12

@ 8nnemiek: Gister op tv zag ik beelden dat ze de paarden en ander vee loslaten lopen in de hoop dat ze zichzelf in veiligheid kunnen brengen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:15

Was 1 keer op tv.Een man in Amerika had het paard losgelaten en met watervaste verf zijn telefoonnummer op het paard gezet.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:05

Men moet wel realiseren dat de weides daar soms tientallen Hectaren groot zijn en sommige paarden laten zich niet makkelijk vangen!

Het is niet altijd mogelijk om alle dieren in veiligheid te brengen dus worden ze idd gewoon 'los' gelaten en alle hekken enz open laten.

Ik heb vrienden die in de Hills wonen en ze hebben hun paarden (8 stuks) al 2x moeten verplaatsen ivp de oprukkende vuurmuur! Nu hebben ze het voor het veilige genomen en de paarden bij andere kennis op 50 km van huis geplaatst.

Er is trouwens verplichtte evacuatie van mensen ... dus als iemand nog 'thuis' is bij controle, dieren of geen dieren, dan wordt ie onder police begeleiding evacueert. En dan blijven de dieren achter!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:51

ik zag ook afgelopen weekend beelden van loslopende paarden, koeien en schapen in weiden. Ik denk dat wie kan evacueert de dieren maar wie honderden koeien, schapen en paarden heeft is dat niet zo makkelijk. Dan vrees ik dat ze de minst waardevolle dieren niet evacueren.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:55

Enig idee hoe groot die bedrijven zijn? Wij zijn pas een hele dag rondgetoerd op een schapenbedrijf met 4000 schapen op 26000 hectare. Ga ze maar vangen ....

O ja, dat noemden ze een klein bedrijf.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:57

klein bedrijf? :=

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:36

Yep, de meeste veebedrijven in de outback zijn nog veel groter.

We hadden er een geweldige dag, maar ik kan me ook een heel andere voorstelling van het probleem maken nu. Die gumtrees (eucalyptusbomen) branden als een fakkel. De schapen worden 2 keer per jaar bij elkaar gedreven, maar lopen verder compleet vrij.

Vergeet niet dat er nog honderden wilde dieren zitten op zo'n boerderij, met name emoes en kangoeroes.

Verslag van die dag: https://tijmesdownunder.wordpress.com/v ... g-skytrek/

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:36

Wij hadden toen destijds een 'kleine' boerderij .... 11.5 km x +/- 3 km :D

Een van onze buurmannen was toen Art Linkletter ... diens boerderij was 8900 Hectaren groot! :wow:
Hij had er nog eentje in het noorden van +/- 600.000 Hectaren!