Eigenaar overleden paard wil vuurwerkverbod als eerbetoon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Eigenaar overleden paard wil vuurwerkverbod als eerbetoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 14:28

http://www.gva.be

Afbeelding
bron: Home Made Photography

De eigenaar van Pullo, het zesjarig paard dat zich doodschrok van vuurwerk in Nijlen, heeft klacht ingediend tegen de gemeente en derden.

De familie Huyskens-Hellemans wil niet dat de dood van Pullo zinloos is geweest. “Als eerbetoon aan hem, willen we een vuurwerkverbod. Nu staat de burgemeester vuurwerk toe op oudejaarsnacht tussen middernacht en één uur, maar het geknal begint al veel vroeger. Ofwel is er een verbod nodig, ofwel moet de burgemeester één bepaalde plaats zoals een voetbalveld voorzien waar de mensen gecontroleerd hun vuurwerk kunnen komen afsteken, zodat er vuurwerkvrije gebieden in Nijlen blijven.”

Burgemeester Paul Verbeeck (CD&V) van Nijlen is op zich niet tegen een vuurwerkverbod, “maar enkel als dit op Vlaams of federaal niveau geregeld wordt. Ik kan dat niet enkel in Nijlen opleggen, want blijkbaar leeft er bij de mensen een grote behoefte. Wat niet wegneemt dat ik dit incident betreur. Antwerpen heeft ook een vuurwerkverbod, maar dat komt omdat de stad zelf een eigen professioneel vuurwerk heeft. Daar heeft de gemeente Nijlen geen budget voor."

Om juridisch sterker te staan, werd het kadaver van Pullo vrijdagavond op advies van de advocaat van de familie naar de universiteit van Gent gebracht voor een autopsie. Als de familie zwart op wit kan bewijzen dat Pullo kerngezond was en een externe factor tot zijn plotse dood heeft geleid, heeft ze een sterke zaak volgens haar advocaat.

Gerelateerd nieuws:
[VN] Paard in België schrikt zich dood van vuurwerk

BigOne

Re: Eigenaar overleden paard wil vuurwerkverbod als eerbetoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:36

Misschien had de eigenaar eerst eens in alle rust uit kunnen zoeken of de plotselinge schrik inderdaad de dood heeft veroorzaakt. Ik vind het heel erg jammer voor deze familie maar een paard schrikt in zijn leven duizenden keren en er zijn er maar zeer weinig die hier zoveel last van hebben dat ze dood neervallen. Voorbeelden van topsportpaarden met een aortaruptuur zijn er genoeg te vinden, ook in de rust van hun stal liggen ze soms dood. Nu word er gevraagd om een vuurwerkverbod ter nagedachtenis van!! Ik ben tegen particulier vuurwerk maar vind dit wel erg ver gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:39

Ik krijg het idee dat die familie worden 'opgejaagd' hierin, door anderen. Soort groupthink waarin de mening steeds sterker gaat worden en ze overhaast zaken gaan roepen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:42

Ik vind de dood van dit paard ook heel spijtig, maar eerlijk gezegd denk ik dat een gezond paard hiervan geen hartaderbreuk zal oplopen. Als je je indenkt dat het tot 150 jaar geleden gebruikelijk was om met paarden ten strijde te trekken, te midden van kanonnen en zo, dan had geen enkel paard dit overleefd, toch?

Maar ipv verbod op vuurwerk, kan men niet in al die schriktrainingen die her en der georganiseerd worden, het geluid en het uitzicht van vuurwerk nabootsen om de paarden hiertegen te wapenen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:42

Als dat dier kerngezond was was de ader van dat dier niet gescheurd van wat stress. Als dat zo kon gebeuren had het ook ieder moment kunnen gebeuren bij (zware) inspanning of een andere oorzaak van stress.
wat een gezeur.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:49

Ik las de topictitel als, 'Eigenaar overleden, paard wil vuurwerkverbod als eerbetoon' _O-

Wat betreft het onderwerp zelf, ik heb natuurlijk geen idee hoe erg het in die stad is. Ik weet wel dat paarden niet de enige dieren zijn die er last van hebben dus een vuurwerkverbod zou voor meer dieren fijn zijn. Een vriendin zei me dat ze bijvoorbeeld heel veel berichten over weggelopen honden zag op Facebook na nieuwsjaarnacht. (Nu stelden wij ons sowieso al de vraag waarom je en bange hond in de tuin zou laten, maar goed..)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:50

En 11 januari organiseren ze een optocht doorheen Nijlen en iedereen mag zijn dieren meenemen... Alsof dat niet voor stress zorgt bij de dieren. Hoe erg ik het ook vind voor de eigenaars, ik vind dat ze te ver gaan. Lijkt me zelfs dat ze dit meer doen om in de belangstelling te staan want ze contacteren de hele tijd kranten en televisie. Ook voor die optocht gaan ze verschillende zenders en kranten contacteren.

Als dit paard nou getroffen geweest zou zijn door een vuurpijl, dan kon ik het nog ergens aannemen. Maar ik geloof niet dat een kerngezond, 6 jarig paard sterft door stress.

@ hierboven: ik woon in hetzelfde dorp en ze overdrijven als ze zeggen dat er al geknal was ver voor 12 uur. Om kwart voor 12 heb ik een eerste knal gehoord en om 12u was er wel veel geknal maar ik vond het niet meer als anders. Om kwart voor 1 washet ook praktisch gedaan met nog een enkele knal hier en daar.
Laatst bijgewerkt door xAnthea op 03-01-15 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:52

Ik vind het ontzettend sneu voor de eigenaren dat zij op deze manier hun paard hebben moeten verliezen, maar zoals xHaithi ook al zegt zijn niet alleen paarden de dupe van het vuurwerk. Hoeveel honden en katten zijn er de afgelopen jaren al niet opgeblazen of verminkt?

Ik vind het zelf écht niet erg als er een vuurwerkverbod komt, maar ik zie niet in waarom dit moet gebeuren n.a.v. de dood van dit paard en niet n.a.v. de dood/mishandeling van vele honden en katten.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:55

Sneu dat het paard is overleden.
Ik denk dat het moeilijk te bewijzen is dat het door vuurwerk komt.

Stel dat mijn hond schrikt van een auto die toetert.
Gelijk maar alle claxons in auto's verbieden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:03

Ik word er een beetje moe van, alles wat enigszins een risico geeft gaan we verbieden, paard had een zwakke plek in de aderen, nu is de oorzaak ws een rotje van het weekend had de buitenrit misschien te zwaar geweest.
Discussie over zwarte piet..
Betutteling ten top

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:07

Jammer van dat paard... Ik ben het er zeker mee eens dat er meer controle/beleid omtrent vuurwerk moet komen. Hier in de buurt wordt vaak in achterbuurten etc afgestoken, vaak op enkele meters van weides. Ik ken uiteraard de situatie niet, maar hier werd er particulier veel vuurwerk afgestoken terwijl dit niet mag.

Er is een facebookgroep opgericht, waar een merrie ook haar veulen halfweg de dracht heeft verworpen...

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:11

knollentuin schreef:
Ik word er een beetje moe van, alles wat enigszins een risico geeft gaan we verbieden, paard had een zwakke plek in de aderen, nu is de oorzaak ws een rotje van het weekend had de buitenrit misschien te zwaar geweest.
Betutteling ten top

Idd ! _/-\o_

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:13

_Alarm_wlkp schreef:
knollentuin schreef:
Betutteling ten top

Idd ! _/-\o_

Dat inderdaad.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:20

Er staat ergens in het artikel dat ie ze voor t eerst op de wei heeft gegooid met oud en nieuw.. onder t mom van "dan kunnen ze ff lopen van de schrik"

Ben ik dan de enige die dat niet zon handig plan vind van de eigenaar...?

(bij gerelateerd onderwerp)

"Omdat de paarden voorgaande jaren de stallen afbraken van schrik besloot de man om de paarden dit jaar in het weiland te laten zodat ze door rennen een beetje stoom af konden blazen."

Vind het sneu voor de beste man maar om nou met vingers te gaan wijzen terwijl je ze zelf het geknal plus lichtflitsen instuurt...
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 03-01-15 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:23

Heel sneu voor de eigenaar, maar oh wat een onzin om een vuurwerk verbod te eisen. Wie weet was het paard anders een dag later omgevallen. En net wat hierboven vermeld wordt zat paarden hebben meegelopen in oorlogen. Als die zich stuk voor stuk dood waren geschrokken... tis wel weer een mooi "excuus" om te zeuren over vuurwerk.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:23

Ugh, wat een onzin.
Ze hebben zelf hun paard op de wei gezet en het paard is niet zonder lichamelijke oorzaak zomaar neergevallen van schrik.
Het is verschrikkelijk wat er gebeurd is en dat wens je echt niemand toe, maar deze mensen wijzen stug met hun vingertjes alleen maar naar anderen.
Het begint op een aandachtsstunt te lijken, een optocht organiseren met dieren en een vuurwerkverbod regelen als eerbetoon aan jouw overleden paard?
:n

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:24

Toch een stille tocht organiseren?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:27

Sneu inderdaad, maar ik vind dit ook ver gaan.

"Het is nu binnen bepaalde tijden toegestaan maar het geknal begint al veel eerder"
Ja, als er niet gehandhaafd wordt binnen die tijden gebeurt dat bij een geheel verbod ook niet denk ik.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:48

Trieste situatie. Als de eigenaren hem gewoon verstandig binnen hadden lasten staan dan was het niet tijdens de jaarwisseling maar tijdens een ritje onder het zadel of bij een sprintje in de wei gebeurd. Een kerngezond paard (en helemaal zo'n jong dier) krijgt niet zomaar een aortaruptuur.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:55

juliomariner schreef:
Toch een stille tocht organiseren?

_O- Ik zie het nog wel gebeuren hoor! Hier vlakbij is dat een keer gedaan voor een kat die was doodgebeten.

Tinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:00

In de groep kom je ook meldingen tegen zoals: mijn parkieten zijn dood door het vuurwerk, mijn cavia is van schrik doodgevallen door het vuurwerk..
Ik vind de groep te ver gaan. Alles op het vuurwerk steken is wel makkelijk, maar misschien is er wel een andere reden voor al die gebeurtenissen.

Ik woon zelf in Grobbendonk (in vogelvlucht nog geen 5 km van Nijlen. En bij ons en ik denk de meeste andere gemeentes hier in de buurt ook, mocht je enkel vuurwerk afsteken tussen 23u45 en 0u45. Als er een vuurwerkverbod komt wil ik niet in hun plaats zijn want ze zullen gehaat worden door veel mensen vrees ik.

Mijn paarden stonden allemaal op stal (buiten de 3 ezels en pony op pensioen) en geen enkele reageert op het vuurwerk. Wij geven geen extra hooi een halfuur voor het vuurwerk en wij gaan ook nooit kijken tujdens het vuurwerk. Onze paarden zijn dat niet gewoon (zoals de meeste denk ik), als je er dan bij blijft of ineens iets anders gaat doen, weten ze dat er iets aan de hand is en kan je misschien wel schrik 'uitlokken'. Onze huurders zijn vrij om te komen kijken naar hun paarden. Maar ook deze vonden het niet nodig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:35

Wat heeft de autopsie uitgewezen dan? :+

Het zal vast aanleiding zijn geweest, maar de uiteindelijke oorzaak? Ik betwijfel het... Denk bijvoorbeeld eens aan een aneurysma.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:46

Is typisch iets van deze tijd, als er iets misgaat geen enkele verantwoording bij jezelf zoeken maar direct de schuld bij een ander gaan zoeken. Ik snap de advocaat wel die denkt mooi uurtje factuurtje
Laatst bijgewerkt door juliomariner op 03-01-15 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:47

Janine1990 schreef:
Wat heeft de autopsie uitgewezen dan? :+

Het zal vast aanleiding zijn geweest, maar de uiteindelijke oorzaak? Ik betwijfel het... Denk bijvoorbeeld eens aan een aneurysma.

Ik twijfel of ze de juiste diagnose gaan geven aan de media, zeker als het in hun nadeel is. Want overal waar ik las zeiden ze dat hun paard kerngezond was en dat het enkel en alleen door het vuurwerk kwam. Dus als het paard al een zwakke plek in de aders had, gaan ze dit zeker niet naar buiten brengen denk ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:43

Het is een mediageile eigenaar, en bokt gaat er in mee door nu weer te plaatsen dat die eigenaar als 'eerbetoon een vuurwerkverbod wil'. Tja, zo verdien je geen respect in mijn ogen. Die aderbreuk was anders ook gebeurd, en het is inderdaad sneu dat je paard er aan overlijdt, maar je hoeft niet meteen zo veel aandacht te trekken.