Frans Arts: "Medaille is belangrijker dan welzijn paarden"

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Frans Arts: "Medaille is belangrijker dan welzijn paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 15:22

* http://www.ad.nl / http://www.bokt.nl / Radio 1

Afbeelding
Endurance tijdens de Wereld Ruiterspelen in Normandië. Foto: PSV Photo

Dierenarts Frans Arts maakt zich grote zorgen over de endurance. Het welzijn van de dieren is in het geding. "De Nederlandse endurance dreigt een verkeerde weg in te slaan." zegt de dierenarts. Het had de laatste twee jaar al een paar keer goed mis kunnen gaan. Arts herinnert zich "vier of vijf" gevallen waarin paarden te zwaar werden belast, of waarin dat dreigde te gebeuren. "Die dieren hadden wel dood kunnen gaan. Deze sport heeft enorme sprong gemaakt. De snelheden zijn sterk toegenomen. Het is een sport die zich afspeelt op de grens van wat mogelijk is met een paard. De risico's zijn groot. Het is daarom zeer noodzakelijk dat de ruiter lang met het paard traint, om al de signalen die het paard afgeeft, op te vangen tijdens de wedstrijd. Om snel door te stoten naar het rijden van kampioenschappen wordt er nu te kort getraind."

De endurancesport kreeg eind augustus ruimschoots aandacht, toen Marijke Visser in het Franse Sartily een zilveren WK-medaille won tijdens de Wereld Ruiterspelen in Normandië. Zij zat 160 kilometer op de rug van het toppaard Laiza de Jamila, geleend van een Arabische stal. Teamgenote Joyce van den Berg werd negende met Run du Colombier, afkomstig uit dezelfde stal.
Hun prestatie was een ongekend succes in de door schatrijke sjeiks geregeerde sport. Maar in het kleine Nederlandse endurancewereldje werd schande gesproken. Hoe kun je nou paarden lenen van een Arabische stal, als je weet dat er in het Midden-Oosten van alles misgaat in de endurance? Paarden krijgen doping toegediend, worden overbelast en breken benen. Onlangs, drie maanden na het zilveren WK, maakte de paardensportbond KNHS bekend dat Frans Arts opstapt als teamveterinair. Opmerkelijk nieuws. De officiële reden: tijdgebrek. Maar er is meer aan de hand. "Er zijn zaken voorgevallen waar ik het niet zo mee eens was." Vertelt hij thuis in het Brabantse dorpje Zeeland.

Is er toch gerommeld met die geleende WK-paarden? "Nee." beweert Arts. "Dat is gelukkig goed gegaan". Maar hij is wél bezorgd over de topsportkoers die Nederland in de endurance vaart. Nota bene sloeg Arts vorig jaar, samen met Zwitserse collega's, alarm over misstanden in het Midden-Oosten. Maar plots kijkt het buitenland met een kritische blik naar Nederland. Begin 2011 benoemde de KNHS Emile Docquier tot Nederlandse bondscoach. De aanpak van deze Belg werpt vruchten af, ook omdat hij (junior) Nederlandse ruiters voorziet van prima paarden uit het Midden Oosten. Dat die paarden veel wedstrijden in korte tijd moeten lopen, is voor hem geen bezwaar, zo leert de praktijk.

In de aanloop van de WK kwam het voor dat paarden amper drie weken na een race van 120 kilometer alweer een wedstrijd van 160 kilometer moesten lopen. Volgens de internationale regels kon dat nèt. "Maar het is wel op het randje," geeft Arts toe. "En als ik eerlijk ben, dan vind ik dat die pauze tussen wedstrijden eigenlijk langer zou moeten zijn: vijf tot zes weken."

Docquier gaat minder voorzichtig met de paarden om, zeggen insiders. Soms gaat dat bijna mis, zoals in juli van dit jaar, bij de EK voor junioren en Young Riders in het Italiaanse Verona. Het paard Noniusz werd na twee van de vijf rondes uit de race gehaald. Zijn spieren waren compleet verzuurd en verstijfd. "Het dier heeft vijf dagen aan het infuus gehangen om te herstellen, het was bijna doodgegaan," weet Marc van den Dungen, indertijd voorzitter van de technische commissie endurance.
Arts vindt dat hij als veterinair bij zulke calamiteiten de beslissende stem moet hebben, en niet de bondscoach. In zijn contract stond die taakverdeling wel zo omschreven, "Maar ik dacht dat als er problemen zijn, lossen we die pratend wel op. Ik heb helaas ervaren dat Docquier, die op technisch vlak ook veel goeds heeft gedaan, erg moeizaam communiceert. Ik heb de KNHS twee jaar gevraagd om een brede evaluatie te houden. Die is er niet gekomen. Een gemiste kans." Arts wilde op deze voet niet langer doorgaan, omdat hij bang is dat paarden hiervan de klos worden. "Bij de route die Docquier bewandelt, kunnen we vraagtekens zetten, omdat paarden boven hun kunnen hebben moeten lopen. Met een stuk of vier, vijf paarden is hij duidelijk te ver gegaan." Is zijn oordeel. "Ik vind het jammer dat wij niet tot elkaar konden komen. Blijkbaar is een medaille toch belangrijker dan het welzijn van de paarden."

Endurance-ruiter Carmen Römer zegt niet mee te maken dat paard en ruiter zich te kort voorbereiden op een race. Römer: 'Sommige ruiters kunnen zo goed omgaan met paarden, dat ze in een kortere periode kunnen aanvoelen wat het paard kan'.

Luister het interview met dierenarts Frans Arts hier.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:43

Je ziet het in alle discipline's; alles gaat om de de medailles/geld/beter zijn dan een ander op een iets te ver door gevoerde manier. En vaker ten koste van het paard dan ten bate helaas.

Noukie123

Re: Frans Arts: "Medaille is belangrijker dan welzijn paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:01

Ik vindt het erg sneu voor de paarden maar het is niet alleen bij endurance :(

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:07

Beetje een open deur intrappen. Dit gebeurt in alle disciplines en is al zo oud als de weg naar Rome.
Zolang het om de muntjes gaat is het resultaat dat telt en het middel tot het resultaat van ondergeschikt belang.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:21

Ik vind het wel goed dat hij zijn visie openbaar durft te maken en dit aan de kaak durft te stellen. Zijn hart zit zo te zien op de goede plek.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:29

Focussed schreef:
Endurance-ruiter Carmen Römer zegt niet mee te maken dat paard en ruiter zich te kort voorbereiden op een race. Römer: 'Sommige ruiters kunnen zo goed omgaan met paarden, dat ze in een kortere periode kunnen aanvoelen wat het paard kan'.

Ik moest heel erg hard lachen om deze uitspraak. Deze ruiter heeft voor mij iedere geloofwaardigheid verloren met deze stupide uitspraak.
Je hebt gewoon een bepaalde trainingsleeftijd nodig om dit soort uithoudingsbelasting aan te kunnen. En geen ruitergevoel kan die tijdsspanne inkorten.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:45

Knap dat Arts dit zo in de openbaarheid durft te zeggen en daarmee voor de paarden opkomt. Eens mens met het hart op de goede plaats.

Pendurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:26

Met verbazing heb ik de passage over mijn paard Noniusz gelezen in het AD. De uitspraak is duidelijk niet geverifieerd bij iemand die er bij is geweest. Ik was er wel en Noniusz is tijdens het EK spierbevangen geraakt. Ik hoef jullie vast niet uit te leggen dat spierbevangenheid verschillende oorzaken kent (voeding, stress etc). In dit geval was de oorzaak niet duidelijk. De standaard behandeling is een infuus en dit heeft Noniusz direct (alleen op de dag zelf) gekregen. Na een normale hoeveelheid was zijn urine weer helder en hij heeft daarna geen enkel infuus gehad. Er is geen moment voor zijn leven gevreesd. Sindsdien staat hij bij twee dierenartsen op stal en in de wei en herstelt hij boven verwachting goed. Wie graag meer wil weten, mag gerust contact met mij opnemen.

Inmiddels heb ik van Marc van den Dungen begrepen dat er een misverstand in het spel is en heb ik een brief aan het AD gestuurd.

Pendurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:41

Kuggur schreef:
Focussed schreef:

Ik moest heel erg hard lachen om deze uitspraak. Deze ruiter heeft voor mij iedere geloofwaardigheid verloren met deze stupide uitspraak.
Je hebt gewoon een bepaalde trainingsleeftijd nodig om dit soort uithoudingsbelasting aan te kunnen. En geen ruitergevoel kan die tijdsspanne inkorten.

Het gaat hierbij om ruiters die wedstrijden rijden op paarden die deels door anderen getraind worden. Het paard krijgt dus wel de volledige training, maar de ruiter heeft minder tijd om het paard te leren kennen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:48

Hm, als hij het zo heeft bedoeld verandert dat de zaak. Kan natuurlijk een wat uit zijn verband gerukte uitspraak zijn.
Maar bij dergelijke kritiek op ethische aspecten van topsport met dieren staat er meestal een 'ja maar' koor op...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:14

Sowieso is het niet erg sportief om geprepareerde paarden te rijden. Veel stoerder is als je met je eigen paard wat je jarenlang rijdt en traint zo'n prestatie neerzet. Al die oliesjeik arabjes daar is geen moer aan. Alles wat daar niet goed genoeg is draaien ze in de worst en alleen de beste blijven over. Het enige wat je dan nog echt hoeft te kunnen is op je kont zitten........ Dan kun je bijna elke ruiter er wel op zetten (behalve Anky natuurlijk.)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:04

Arabesk schreef:
Sowieso is het niet erg sportief om geprepareerde paarden te rijden. Veel stoerder is als je met je eigen paard wat je jarenlang rijdt en traint zo'n prestatie neerzet. Al die oliesjeik arabjes daar is geen moer aan. Alles wat daar niet goed genoeg is draaien ze in de worst en alleen de beste blijven over. Het enige wat je dan nog echt hoeft te kunnen is op je kont zitten........ Dan kun je bijna elke ruiter er wel op zetten (behalve Anky natuurlijk.)

_/-\o_ ik snap het ook echt niet hoor, dat je trots kunt zijn op zo'n medaille.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:17

Arabesk schreef:

Dat is natuurlijk ook weer wat kort door de bocht. Natuurlijk is het een enorme beloning als je met je eigen getrainde paard en medaille wint en de medaille had mischien nog veel meer glans gehad als het een Nederlandse getraind (en misschien zelfs gefokt) paard was geweest. Dat wil niet zeggen dat je de prestatie van het Nederlands team op het WK in Frankrijk moet zien als simpel en niets voorstellend.
Die meiden hebben ook best een hele tijd getraind met die paarden, ze stapten er niet opde dag voor de wedstrijd op. Bovendien kan echt niet iedereen zomaar 160 kilometer met dat tempo uitrijden met zo een goed resultaat.

Het stuk uit het AD is erg ongenuanceerd en vooral sensatiebelust, het radiointerview geeft een beter beeld.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:54

Arabesk schreef:

Hoezo behalve Anky?

Ben het er wel mee eens... Vast iets met een doel dat de middelen heiligt.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:25

Misschien omdat Anky meer staat in haar beugels dan op haar kont zit? :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:29

Beetje jammer dat een topic over endurance weer moet uitlopen op sneren naar Anky....

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:37

O, was het een sneer. Ik dacht dat het een grapje was.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:49

Ja mij leek het wel een sneer idd :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:03

vur schreef:

Was ook een flauw grapje, omdat zij zelden buiten haar 20 x 60 bak komt

Maar goed, het is en blijft jammer dat er sjeik arabjes aangerukt zijn voor een 'nederlandse' prestatie. -O-

Hier hebben we toch ook goede paarden???

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:45

Arabesk schreef:

We hebben hier uitstekende spring- en dressuurpaarden hier maar of we ook endurancepaarden van wereldformaat hebben durf ik niet met zekerheid te zeggen. Gewoon goed is niet voldoende voor een absolute topprestatie.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:47

Maar wordt het dan niet een kwestie van wie de beste maatjes zijn met de sjeik die krijgt de beste paarden en wint dus.. Lijkt me niet zo bijster sportief eigenlijk.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:49

Arabesk schreef:
vur schreef:

Was ook een flauw grapje, omdat zij zelden buiten haar 20 x 60 bak komt

Dan mag jij je eens beter inlezen over Anky. Want die gaat dus wel regelmatig op buitenrit

Maar goed, het is en blijft jammer dat er sjeik arabjes aangerukt zijn voor een 'nederlandse' prestatie. -O-

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:22

troi schreef:
Maar wordt het dan niet een kwestie van wie de beste maatjes zijn met de sjeik die krijgt de beste paarden en wint dus.. Lijkt me niet zo bijster sportief eigenlijk.

Dit vrees ik ook een beetje en dat doet eerlijk gezegd behoorlijk afbreuk aan mijn fascinatie voor de sport. Lijkt me weer zo'n typisch topsportgedoe te worden waar alleen nog prestige en winnen tellen, met alle misselijkmakende gevolgen van dien.
Misschien vergis ik me, maar ik had inderdaad pakweg 15 jaar geleden nog niet het gevoel dat het in de endurance deze kant uit zou gaan.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:25

Arabesk schreef:

Dit soort opmerkingen zijn eigenlijk te flauw om op te reageren, vooral omdat het vaak gedaan wordt door mensen die jaloers zijn op de successen van een ander.

weer on topic:

Jammer dat dit nu pas gebeurt en naar buiten komt, de boodschap van Frans Arts was zoveel sterker geweest als dit tegelijkertijd met Marc zijn aftreden had plaats gevonden;

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:28

Hahaha Anky komt bijna niet uit der 20 60 bak..........die rijdt over de hele wereld met der paarden en das een stuk verder dan jij met je arabier komt Arabesk! Lees je in voor je al die onzin verkondigd.

Overigens draaien oliesheiks hun paarden die niet goed genoeg zijn ook niet in de worst. Nogmaals verdiep je voor je dat soort oliedomme uitspraken doet.