Paarden mishandeld op meerdere locaties

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Paarden mishandeld op meerdere locaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 21:01

http://www.bokt.nl / http://www.waldnet.nl / http://www.facebook.nl
Ingezonden door bokker Lante

Afgelopen weekend zijn opnieuw meerdere paarden mishandeld. Het gaat hierbij om twee verschillende locaties in Nederland.

Zo werd er zaterdagochtend een paard gewond aangetroffen in Burgum (Friesland). Het ging hierbij om een merrie die verwondingen had in de schaamstreek. De politie heeft dit bevestigd.

De eigenaresse heeft de paarden op vrijdag nog eten gegeven om 17.00 uur. Om 09.00 uur op zaterdagochtend ontdekte zij de verwondingen. Een dierenarts heeft het dier ter plaatse aan de wonden behandelt. De dierenarts constateerde dat het gaat om opzettelijk toegebrachte verwondingen. De politie heeft een sporenonderzoek en buurtonderzoek gedaan.

Het is het eerste geval van mishandeling in Friesland.

Bij de tweede mishandeling ging het om een merrie in Amersfoort. De eigenaar van de pony plaatste zaterdag op zijn facebookpagina een bericht dat de pony opengesneden was bij de vulva. Na onderzoek van de dierenarts bleek ook het veulen van zeven maanden dracht weg te zijn. Onduidelijk is of de dader het onvoldragen veulen meegenomen heeft. De pony maakt het naar omstandigheden goed.

Ook hier heeft de politie een onderzoek gedaan.

SharonIndezz

Re: Paarden mishandeld op meerdere locaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:02

Whuttt..... Veulenlijkje? Klinkt wel heel luguber....

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:02

Elke keer wanneer ik zo'n nieuwsbericht lees denk ik dat het niet zieker en leguberder kan. Dit bewijst maar weer het tegendeel.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:06

Onbegrijpelijk zoiets, wat een nare berichten!

Maar van het veulentje begrijp ik niet goed?
Die kan iemand er echt niet zomaar "uitsnijden" langs de vulva...

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:07

Wellicht dat de merrie het veulen al eerder was verloren...? Je trekt niet zomaar een onvoldragen veulen uit een merrie...

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:13

Jeetje, houd het dan nooit op?!

Ik vraag me ook af hoe het met dat veulen zit....die trek je er echt niet zomaar even uit.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:14

De merrie was dragend op het moment van mishandeling. Wanneer ze het veulen verworpen zou hebben had de eigenaar dit hoogstwaarschijnlijk gemerkt & gevonden,want dat verwijnt niet zomaar. Dit is alleen helaas niet het geval...

wigke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:17

de merrie in amersfoort is een merrie welke ik heb gefokt en nu in eigendom is van ons 2 jarige zoontje. Gezien er nu allerlei discussies beginnen over het veulen zal ik dit even kortsluiten.

wij woensdagmiddag nog bij het land geweest toen was imke nog altijd dragend buiten het feit dat dit duidelijk zichtbaar was hebben wij het veulen ook zien bewegen en gevoeld, deze nacht of vroeg in de ochtend is ze opengesneden. wij kwamen donderdags rond 3 uur weer bij het land en zagen dat imke duidelijk slanker was als de dag ervoor en zijn verder gaan kijken waarbij de we verwondingen vonden.

daarop is direct de politie en dierenarts gebeld. doordat de paardenbeul ook in de merries gaat, heeft de merrie hierop haar veulen verworpen, wat een logische reactie is van de merrie op het moment dat er ook in het dier gevroet wordt en de vulva kapot gesneden wordt.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:19

Oh wat een horror zeg!!!
Gatver de gatver...

Sterkte aan de eigenaren!!

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:30

Jeetje wat heftig Wigke.. Hoe is het met de merrie nu?

Dit is echt misselijk makend

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:31

Wat een drama voor jullie, Wigke89! Fijn dat je hier wat uitleg wilde geven, dat maakt het wat duidelijker. Heel veel sterkte gewenst!

wigke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:39

de merrie maakt het gelukkig naar omstandigheden goed er liepen op het moment 3 merries 2 jonge hengsten en 2 ruinen op het land alleen de andere 2 merries lopen gelukkig weg maar ja imke is de pony van ons zoontje Gelukkig komt ze nu nog steeds direct alleen als je aan de achterhand komt loopt ze nu weg en raakt ze in paniek. We hopen dat dat nog minder gaat worden, en dat ze nog wel gedekt wilt worden het gaat om een jonge merrie van 3,5 jaar.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:56

Vind het verschrikkelijk voor jullie Wigke ook voor jullie mannetje. Ik hoop dat wigke en jullie dit verschrikkelijke gebeuren te boven komen. Had zo graag van de lente het veulen komen bewonderen. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:15

Brrr, wigke! Wat verschrikkelijk zeg!

Denkemd dat het niet gekker kan.. Open je dit bericht.

En nu ook al een paard in Friesland.. Ben stiekem aan het wachten tot ze het verkeerde paard pakken.. Hopend dat degene een harde klap van een achterhoef krijgt.. En leuk zou zijn als het ook nog gefilmd zou zijn door een camera :P Kunnen we lachen :))

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:21

Herma en Klaas heel veel sterkte. Ik hoop dat Imke snel opknapt en niet meer bang is.
Die vent moet heel snel gepakt worden en dan moeten ze een kudde Bokkers op hem af sturen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:37

Ik begrijp werkelijk niet dat er nog steeds mensen hun paarden dag en nacht buiten laten staan op een weiland terwijl deze beul al tijden actief is.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:41

R12312 schreef:
Ik begrijp werkelijk niet dat er nog steeds mensen hun paarden dag en nacht buiten laten staan op een weiland terwijl deze beul al tijden actief is.

en dan wat? ze opsluiten zodat ze nergens heen kunnen? in de wei kunnen ze nog vluchten iig

Beukenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:44

Bah, wat afschuwelijk.
Waarom duurt het zo lang voordat ze deze dader(s) oppakken?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:46

unihorses schreef:
R12312 schreef:

en dan wat? ze opsluiten zodat ze nergens heen kunnen? in de wei kunnen ze nog vluchten iig

Er is geen een geval bekend waarvan de paarden op stal stonden. Alleen maar paarden op het land.

wigke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:49

R12312 schreef:

en wat wil je bereiken met op stal zetten dan.... in soest is hij achter een huis in de stal open gesneden in hoevelaken hebben ze een paard te pakken gekregen waar ik niet eens van wist dat daar een paard stond ondanks dat we er al jaren langsrijden. in de stal kan je paard helemaal niet meer weg, onze pony staat midden in een stadspark hier komen dagelijks honderden mensen langs lopen. in september is er dicht bij ons in de buurt een pony open gesneden klaar lichte dag bij een natuurgebied het maakt niet uit waar je je paard neerzet deze persoon is gewoon hondsbrutaal

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:54

R12312 schreef:

Mijn pony is 2,5 jaar dus die ga ik nog niet in een stal zetten. Als ze ouder was had ik het misschien wel overwogen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:55

Citaat:
Er is geen een geval bekend waarvan de paarden op stal stonden. Alleen maar paarden op het land.

Wel, zelfs IN een manege dacht ik..

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:00

VivaLaVida schreef:
Citaat:

Wel, zelfs IN een manege dacht ik..

Klopt, hier in de buurt op een stal, een pensionsstal/manege. En misschien ook nog wel meerdere gevallen waarbij het binnen gebeurd is. Wat een vervelend drama iedere keer , veel sterkte voor de eigenaren en de paarden :(:)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:02

R12312 schreef:
[/quote]
Dat is niet waar, er zijn ook gevallen bekend in stallen.

Jezus als je denkt dat het niet zieker kan... Sterkte Wigke

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:31

Sterkte, Wigke. Ook voor je zoontje. Wat moet het gruwelijk zijn om zoiets mee te maken. Gewoon horror.

Het aantal mishandelingen in stallen is wel beduidend lager dan in de weilanden. Maar ja, overdag is er ook mishandeld. Alle paarden 24/7 ophokken is wat mij betreft ook geen optie. Ik ben blij dat die van mij 's nachts binnen staat. Een schijnveiligheid, maar toch.