Cornea dystrofie: genetische oorzaak ontdekt bij de Fries

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Cornea dystrofie: genetische oorzaak ontdekt bij de Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 15:38

http://www.bokt.nl / http://www.thehorse.com

Afbeelding
Fries paard, bron: Wikimedia Commons

Het Friese paard staat bekend om zijn statige en prachtige verschijning. Helaas staat het Friese paard ook bekend om de risico’s van genetische ziekten. Wetenschappers hebben nu een nieuwe ziekte aan dit rijtje toegevoegd, cornea dystrofie.

Cornea dystrofie is een ziekte die invloed heeft op het hoornvlies. Friese paarden die er last van hebben ontwikkelen geleidelijk een verdunning van het oppervlak van het hoornvlies. Dit kan leiden tot een aantal complicaties, zoals bijvoorbeeld een breuk in het vlies of een verzakking van de iris.

Recentelijk hebben wetenschappers de medische gegevens onderzocht van een aantal Friese paarden met hoornvliesletsel die waren beoordeeld en behandeld door dierenartsen in de Verenigde Staten en Europa. “Op basis van deze resultaten en het feit dat de dieren allemaal van hetzelfde ras waren begonnen de wetenschappers te vermoeden dat het een genetische oorzaak had”, vertelt Mary Lassaline-Utter van de University of California.

Om cornea dystrofie beter te kunnen karakteriseren in Friese paarden en te bepalen of er inderdaad sprake was van een genetische oorzaak, onderzochten Lassaline-Utter en haar collega’s negen Friese paarden met tweezijdig hoornvliesletsel. Ze ontdekten dat:

- Er bij hengsten en ruinen vaker sprake was van hoornvliesproblemen, er deed maar een merrie mee in het onderzoek.
- Letsel varieerde in ernst van nauwelijks waarneembaar tot een verzakking, welke voorkwam in negen van de achttien ogen.
- Ogen die een verzakking hadden en waaraan geopereerd was bleven functioneren in zicht.
- Alle aangetaste maar niet verzakte ogen bleven ook functioneren in zicht.
- Uit stamboom informatie bleek dat alle getroffen Friese paarden een gemeenschappelijke voorouder hadden binnen zes generaties.

Het onderzoeksteam concludeerde dat cornea dystrofie in Friese paarden mogelijk een genetische basis had maar dat het wel positief reageerde op de juiste behandeling.

“Er zijn momenteel ongeveer 45.000 Friese paarden geregistreerd wereldwijd, waarvan er 8.000 in de Verenigde Staten leven en slechts ongeveer 100 goedgekeurde hengsten”, vertelt Lassaline-Utter. “Het herkennen van genetische problemen in deze paarden en het ontdekken van de aangetaste bloedlijnen kunnen helpen bij het maken van de juiste fokkeuze.”

De wetenschappers zeggen dat verder onderzoek noodzakelijk is en vooral de nadruk moet leggen op het identificeren van andere Friese paarden met deze klachten, waarbij er ook stamboomgegevens verzameld moeten worden. Daarnaast raden ze een genetische analyse aan zodat onderzocht kan worden welk deel van het genoom verantwoordelijk is voor het veroorzaken van cornea dystrofie.

De studie, “Corneal dystrophy in Frisian horse may represent a variant of pellucid marginal degeneration” is hier te lezen.

Anoniem

Re: Cornea dystrofie: genetische oorzaak ontdekt bij de Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:48

Een onderzoek waarbij 9 paarden zijn gebruikt lijkt me niet een heel sterk onderzoek :=

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:51

Dat zijn toch zeker 18 ogen. ;)

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:54

Maar 9 paarden, das goed te beoordelen dan :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:17

Er wordt toch ook gezegd dat er verder onderzoek noodzakelijk is. Fijn altijd gelijke de negatieve Bokt moraal eroverheen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:37

Het is in ieder geval een begin, vanuit hier kan verder onderzoek worden gedaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:33

Komt de eerste conclusie uit het onderzoek (dat van de hengsten/ruinen vs merries)? Want dat zou wetenschappelijk gezien niet valabel zijn en zou dus ook niet gepubliceerd mogen worden.

Goed dat ze het onderzoeken, begin is gemaakt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:24

Vind dit onderzoek wel erg vaag.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:51

Inderdaad goed dat het onderzocht wordt, maar de conclusie trekken dat het meer ruinen en hengsten betreft dan merries terwijl er maar één merrie meedoet...? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:51

Heerlijk weer, de negativiteit van de reacties hier. Natuurlijk is meer onderzoek nodig, maar het is niet altijd haalbaar direct een grote groep te onderzoeken. Dit onderzoek onder 9 paarden geeft wellicht juist aanleiding tot nader onderzoek (onder een grotere groep).

Marley, er waren van de 9 paarden met een oogprobleem 8 mannelijk en maar 1 vrouwelijk. Juist dát geeft aanwijzing dat het probleem wellicht dus meer bij hengsten/ruinen voorkomt... anders waren er waarschijnlijk wel meer merries met het probleem geweest in de onderzochte groep :+

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:01

Er staat nergens dat er maar 9 paarden meededen?
Dat zijn de ogen waarbij iets geconcludeerd werd.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:02

Het valt me al mee dàt het wordt onderzocht.

Science90

WildWings schreef:
Heerlijk weer, de negativiteit van de reacties hier. Natuurlijk is meer onderzoek nodig, maar het is niet altijd haalbaar direct een grote groep te onderzoeken. Dit onderzoek onder 9 paarden geeft wellicht juist aanleiding tot nader onderzoek (onder een grotere groep).

Marley, er waren van de 9 paarden met een oogprobleem 8 mannelijk en maar 1 vrouwelijk. Juist dát geeft aanwijzing dat het probleem wellicht dus meer bij hengsten/ruinen voorkomt... anders waren er waarschijnlijk wel meer merries met het probleem geweest in de onderzochte groep :+

Ze geven ook nergens aan uit hoeveel paarden de onderzoeksgroep bestond. Jammer dat het artikel zo onvolledig is, uit deze gegevens valt helemaal niks te concluderen.

Anoniem

Dat staat er toch?

"Recentelijk hebben wetenschappers de medische gegevens onderzocht van een aantal Friese paarden met hoornvliesletsel (...)"

"Om cornea dystrofie beter te kunnen karakteriseren in Friese paarden en te bepalen of er inderdaad sprake was van een genetische oorzaak, onderzochten Lassaline-Utter en haar collega’s negen Friese paarden met tweezijdig hoornvliesletsel."

Ik heb het oorspronkelijke onderzoek niet gelezen, maar hier staat in ieder geval dat er aan het onderzoek alléén (9) paarden meededen met tweezijdig hoornvliesletsel.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:11

WildWings schreef:
Dat staat er toch?

"Recentelijk hebben wetenschappers de medische gegevens onderzocht van een aantal Friese paarden met hoornvliesletsel (...)"

"Om cornea dystrofie beter te kunnen karakteriseren in Friese paarden en te bepalen of er inderdaad sprake was van een genetische oorzaak, onderzochten Lassaline-Utter en haar collega’s negen Friese paarden met tweezijdig hoornvliesletsel."

Ik heb het oorspronkelijke onderzoek niet gelezen, maar hier staat in ieder geval dat er aan het onderzoek alléén (9) paarden meededen met tweezijdig hoornvliesletsel.

Als de onderzoeksgroep maar uit 9 paarden bestond, dan kun je op basis van deze gegevens helemaal niks zeggen over de merrie/ruin verdeling. Er zijn gewoon 9 paarden bij elkaar geveegd die toevallig die aandoening hebben? Uit welk landsdeel? Of maar van 1 stal?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:11

WildWings schreef:

Ik sta niet negatief tegenover het gehele onderzoek, integendeel.
Maar over de ruinen/merrie-verdeling kan je met dergelijke steekgroep niets zeggen. That's all, verder geen negativiteit hoor, gewoon een opmerking. ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:55

Die familieband met gezamenlijke voorouder lijkt me ook wat vreemd. Zijn niet alle Friezen vreselijk familie van elkaar?
(Of maak ik nou een denkfout?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:13

Daar heb ik geen idee van cissy, of nouja: het is toch zo dat veel Friezen dezelfde voorouders hebben veeeele lijnen verder weg? Maar in dit onderzoek is bij alle paarden binnen 6 lijnen een gemeenschappelijke voorouder te vinden. Ik weet natuurlijk niet hoeveel dag zegt en hoe groot de kans is dat als je 9 gezonde random Friezen onderzoekt ze binnen 6 lijnen diezelfde voorouder hebben...

demo_love schreef:
Als de onderzoeksgroep maar uit 9 paarden bestond, dan kun je op basis van deze gegevens helemaal niks zeggen over de merrie/ruin verdeling.

Gini schreef:
Maar over de ruinen/merrie-verdeling kan je met dergelijke steekgroep niets zeggen.

Ik snap hem denk ik al :+ We hebben allebei iets anders gelezen en bedoeld denk ik. Ik bedoel dat het heel logisch is dat binnen die groep de conclusie is getrokken dat, binnen die groep, er meer ruinen/hengsten waren dan merries met het probleem. Jullie zeggen dat je aan de hand daarvan niet over de gehele populatie iets kan concluderen, en dat is natuurlijk ook zo. Maar dat gebeurt in het onderzoek zelf ook niet. Het staat wat krom in dit vertaalde nieuwsbericht...

Ik kan het hele onderzoek niet lezen, alleen de Engelstalige samenvatting (of ik kijk met mijn neus en mis het volledig onderzoek even). Maar in die samenvatting staat wel "The nine included horses had an average age at diagnosis of the first eye of 10.7 years, with males (8/9) significantly more frequently affected than females (1/9), P = 0.012" Dus het is denk ik meer een foutje van de nieuwsredactie, want ik zie inderdaad dat daar geïnsinueerd wordt dat het (in het algemeen) meer voorkomt bij mannelijke dieren dan bij vrouwelijke. Het oorspronkelijke onderzoek geeft echter aan dat er bínnen de groep van 9 paarden, het probleem meer bij mannelijke dieren dan vrouwelijke dieren voorkomt. En voor binnen de groep is het inderdaad wel een betrouwbare (en logische :') ) conclusie met p < 0,05.