Blog: Spierproblemen voorkomen, ken de zwakke schakels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog: Spierproblemen voorkomen, ken de zwakke schakels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 20:20

http://paardenlifestyle.com/

Blessures: we hebben er als paardeneigenaar altijd wel een keer mee te maken. Van open wonden, botbreuken, botvliesbeschadigingen, wervelblokkades tot en met verrekkingen en spierscheuringen. Lastig te ontdekken en te voorkomen blessures, zijn de bekende (en gevreesde) peesproblemen, maar ook spierproblemen.

Over spierproblemen ontvingen we een vraag via de e-mail. De desbetreffende eigenaresse had haar paard in training gezet bij een professionele ruiter en daar had haar paard een spierscheur in de nek opgelopen. Ze vroeg zich af hoe zoiets kan ontstaan en hoe je daar het beste mee om kunt gaan. De eigenaresse dacht zelf dat dit kwam door een plotselinge verandering van training en oefeningen.

Een verandering van training kan een oorzaak zijn van een spierscheur, maar over het algemeen wordt het afwisselen van trainingsmethode en verandering van oefeningen juist gebruikt om het lichaam uit te dagen spieren op te bouwen. Spieren hebben namelijk de gewoonte te gaan wennen aan een bepaalde belasting. Als deze elke keer dezelfde belasting betreft zal een spier niet sterker worden.

Je kent het vast wel dat je hard hebt gesport en pas een dag of twee dagen later spierpijn krijgt. Deze latere spierpijn wordt veroorzaakt door hele kleine spiervezelscheurtjes. Deze spiervezelscheurtjes zorgen ervoor dat je spieren minder belast kunnen worden maar zorgen er ook voor dat je lichaam gaat werken om deze scheurtjes te herstellen en juist extra spiervezels aan te maken. Deze extra aanmaak van spiervezels noemen we supercompensatie. Het lichaam bereidt zich zo voor op een volgende zware belasting.

Van belang bij verandering van training en zware trainingen is vooral de mate van rust dat het lichaam nodig heeft om te herstellen. Krijgt de spier geen tijd om te herstellen en wordt er meteen weer een zware training gedaan, geeft dat de spieren een weefselafbrekend (katabool) effect in plaats van een opbouwend (anabool) effect. Op zo’n moment is de kans op spierblessures zoals verkorting van de spieren, waardoor deze niet meer goed kunnen functioneren, het grootste. Ook een spierscheur kan in deze fase ontstaan. Een spier kan gedeeltelijk scheuren maar ook zelfs helemaal afscheuren. De belasting was in zo’n geval dan groter dan de belastbaarheid van het paard op dat moment.

Die belastbaarheid van het paard wordt bepaald door de fysieke gesteldheid van je paard en zijn mogelijke zwakke plekken. Een ketting is namelijk altijd zo sterk als de zwakste schakel en elk levend wezen heeft een zwakke plek. Helaas is de zwakste schakel ook daar waar het paard het eerste geblesseerd raakt. De training dient dan ook altijd aangepast te worden aan deze zwakste schakel om de ketting zo sterk mogelijk te maken en houden.

Lees hier de rest van het artikel

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:55

Ik heb echt nog nooit een paard meegemaakt met een spierscheuring. Veel vaker zijn de pezen de zwakste schakel en niet de spieren.
Wil een spier scheuren dan moet het wel een piekbelasting zijn geweest lijkt me. Ik vraag me af hoe je dat voor elkaar krijgt zonder een rare oorzaak zoals een val of ongeluk. Door training alleen lijkt me dat nogal opmerkelijk. Tenzij je misschien een ongetraind paard ineens heel diep zou gaan bijzetten aan de longe of iets dergelijks. Maar dat is gewoon mismanagement.
Ik heb wel ooit een paard meegemaakt wat spierbevangen was maar daar klopte de verhouding tussen voer en training niet. Die werd op zondag stil gezet en kreeg dezelfde lading voer.
Verder staan volbloeds er bekend om gevoelig te zijn op de spieren. Snel spierpijn/verzuurd en dus heel goed uitkijken met training, goed instappen/uitdraven en niet stilzetten.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:34

Ik heb ooit gescheurde tricep mee gemaakt maar sluit me aan bij hierboven, dat kwam door een klap van een ander paard. Piekbelasting dus.

Ik denk wel dat veel ruiters kleine signalen niet oppikken of hier doorheen rijden met gevolgen van dien. Licht verzuurd paard toch rijden, paard wat niet helemaal top voelt doorheen rijden eat hij moet maar afgeven,

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 00:54

Ik lees alleen maar dingen over spieren. Waar is de pees en conditie training? Mooi artikel hoor. Maar denk dat het niet alles aan het licht brengt. Correct trainen is niet slechts spieren.

Edit: wat misschien logisch is want het is gebaseerd op een vraag van iemand over spier scheuren :+

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:31

hmm, spierscheuringen komen volgens mij meer door trauma dan door training normaal gesproken....
Uiteraard is conditie en spieren opbouwen een kwestie van een spier iets overbelasten en daardoor méér spieropbouw te generaliseren maar een echte scheuring moet je wel iets meer doen denk ik....

Mijn paard heedft een spierscheuring tussen zijn achterbenen gehad, dit kwam door uitglijden op stal, paard in de spagaat en dag daarna hing er een ongelooflijke bal tussen zijn benen.... ik heb toch echt een ruin.... bleek een gescheurde spier te zijn.

Supervixen

Re: Blog: Spierproblemen voorkomen, ken de zwakke schakels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:45

Een paard bij ons op stal heeft wel eens een spierscheurtje gehad, maar de dierenarts wist toen niet waar het door kwam. Was snel weer over.