Nieuwe methode om paardenvlees op te sporen ontwikkeld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Nieuwe methode om paardenvlees op te sporen ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 15:54

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Afbeelding

Britse onderzoekers hebben een snelle en goedkope manier ontwikkeld om paardenvlees te ontdekken. De nieuwe test kost slechts tien minuten en onderzoekt de chemische samenstelling van het vet in het vlees. Er wordt dezelfde techniek gebruikt als een MRI scan in het ziekenhuis. "De meest gebruikte soorten vlees hebben een apart soort vet waardoor we ze gemakkelijk uit elkaar kunnen houden." aldus Kate Kemsley.

Het paardenvleesschandaal van afgelopen jaar heeft de kwetsbaarheid van de voedselmarkt in Europa bloot gelegd. Ondanks de nieuwe regelgeving blijkt dat de fraude met het paardenvlees nog steeds een serieus probleem is. De nieuwe test moet hier een einde aan gaan maken.

Mariett
Blogger

Re: Nieuwe methode om paardenvlees op te sporen ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 09:41

Wat maakt het dan eigenlijk uit dat er wel of niet paardenvlees in zit? Is toch gewoon goed vlees?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 09:49

Mariett schreef:
Wat maakt het dan eigenlijk uit dat er wel of niet paardenvlees in zit? Is toch gewoon goed vlees?

Dat maakt weinig uit, maar als de fabrikant het niet op de verpakking zet, overtreedt deze de wet .

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:18

Zo lang de herkomst van het vlees niet bekend is kan je niet zeggen dat het goed vlees is. Er kunnen o.a. gevaarlijke verboden middelen inzitten.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:23

Maar dat is dan toch met alle soorten vlees, niet alleen dat van paarden, of heb ik het nou verkeerd? Eet al een tijdje geen vlees meer en zit een beetje uit die wereld :P

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:49

Als het vermengd is met rundervlees en het word ook verkocht als rundervlees hoord het wel herleidbaar te zijn. Gevaarljke stoffen zouden er niet in mogen zitten maar hoe dit werkt weet ik niet precies. Het argument wat ik aandroeg is het enige wat bij mij is blijven hangen uit het hele schandaal. Voor de rest zou het mij ook niet uit maken hoor, al horen ze het wel op de verpakking te vermelden.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 08:58

OKe het moet kloppen allemaal.

Maar vlees en maaltijden vernietigen omdat het niet klopt is diep en diep triest. Beter verpakkingen op nieuw stickeren. Of naar voedselbank. Eten vernietigen mag niet meer kunnen vind ik.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:02

Wafel schreef:
OKe het moet kloppen allemaal.

Maar vlees en maaltijden vernietigen omdat het niet klopt is diep en diep triest. Beter verpakkingen op nieuw stickeren. Of naar voedselbank. Eten vernietigen mag niet meer kunnen vind ik.

Helemaal mee eens MAAR jij wil de mensen van de voedselbank dus vlees gaan geven waar mogelijk hele slechte stoffen in zitten :+ dat is ook een beetje krom ;) herleiden waar het vandaan komt is vrijwel onmogelijk of kost dusdanig veel tijd dat het niet haalbaar is.

Ben benieuwd hoe ze die test gaan doen? Alles voor de supermarkt scannen? Steekproefsgewijs? En dan bij de slager of de supermarkt?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:44

Tja dat komt omdat wij bij ieder kuchje de veearts inschakelen. De paarden zitten vol rommel en daarom is dat vlees vervuild. Boeren moeten al jaren minderen met antibiotica in vlees. Maar in de paardensector is dit niet omdat dit veelal particulier is.
Erg jammer, paardenvlees is heerlijk. Maar inderdaad wil ik weten waar mijn vlees vandaan komt. Dat het niet vol rommel zit wat er ingespoten is..

Dit vlees moet vernietigd worden. Overschot wat niets of nauwelijks rommel bevat geslacht.