Britten herzien veiligheidsnormen cap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Britten herzien veiligheidsnormen cap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 14:30

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

De veiligheidsnormen van de cap worden momenteel herzien in Groot-Brittannië. De Europese Commissie heeft aangekondigd dat de EN1384 norm ingetrokken zal worden.

Fabrikanten die caps verkopen met de norm (BS)EN1384, die bekend staat als de Europese Equestrian Riding Helmet standaard, zullen voortaan niet meer geschikt zijn voor de Concours d’Endurance (CE). Dit is een gevolg van de terugtrekking uit de Official Journal van de Europese Unie die bekend gemaakt zal worden bij de volgende publicatie.

De intrekking van de standaard, die in 1996 werd geïntroduceerd, heeft geen invloed op de caps die al gebruikt worden en ruiters met een cap met deze standaard kunnen er gebruik van blijven maken tenzij er anders wordt besloten in wedstrijdreglementen in Europa.

De intrekking van de EN1384 norm komt deels omdat er geen akkoord bereikt kon worden over de dringende herziening van de standaard door de Europese werkgroep die hier verantwoordelijk voor is. Als gevolg zag de Commissie geen andere mogelijkheid dan het nemen van deze drastische beslissing. De British Equestrian Federation (BEF) meldt dat het ontwerpvoorstel voor de herziening van EN1384 nog door een moeizame procedure van beoordeling moet gaan en het nog onduidelijk is wanneer de definitieve versie zal worden gepubliceerd. “We verwachten dat we dit hebben bevestigd binnen de komende dagen.”

Voor de toekomst zullen de caps met CE-markering succesvol getest en gecertificeerd moeten worden met een alternatieve specificatie om de CE-certificatie te mogen behouden. Bedrijven kunnen kiezen welke specificatie zij gaan gebruiken, hieronder vallen de nieuwe specificatie, die bekend staat als VG1, de herziene EN1384 (zodra deze gepubliceerd is) en PAS015.

De EN1384 en daarmee ook de BSEN1384 normen zijn een populaire standaard die in Europa gebruikt wordt en hebben veel ruiters behoed voor hoofdwonden en soms zelfs de dood volgens de BEF.

Aanvankelijk werd er een periode van transitie beloofd door het Department for Business, Innovation and Skills (BIS), maar de industrie heeft nu het nieuws ontvangen dat deze optie is verkort. Dit heeft tot gevolg dat fabrikanten sneller dan verwacht hun (BS)EN1384 gecertificeerde caps opnieuw moeten certificeren met de herziene specificatie.

Als gevolg van de recente veranderingen zullen de disciplines binnen de paardensport in het Verenigd Koninkrijk hun reglement over caps heroverwegen voor de toekomst. Voor alsnog worden de (BS)EN1384 caps in 2015 nog toegestaan, maar daarna niet meer.

Voor de invoering van de (BS)EN1384 standaard in 1996 bleek uit onderzoek dat 33% van alle verwondingen bij ruiters bestond uit verwondingen in gezicht en aan het hoofd. Na het introduceren van de EN1384 standaard door Dr. Michael Whitlock toonde een nieuwe studie nieuwe cijfers voor dezelfde verwondingen. In plaats van 33% ging het nu om 15% van de gevallen. Dit percentage is de laatste 5-10 jaar gelijk gebleven. Hoofdletsel is nu minder en kan misschien nog lager zijn omdat niet iedereen zich laat behandelen in het ziekenhuis omdat ze van mening zijn dat de cap zijn werk heeft gedaan.

De Official Journal van de European Union (OJ) is het officiële handboek van de EU-wetgeving. De schrapping van de norm betekent dat fabrikanten van caps de (BS)EN1384 certificatie niet kunnen gebruiken als referentie van de CE-certificering. De fabrikanten zullen een eigen certificatie moeten ontwikkelen of verwijzen naar een andere acceptabele standaard (zoals PAS015 of ASTM F1163). Maar ze kunnen er ook voor kiezen om gebruik te maken van de nieuwe specificatie (VG1) totdat de verandering van de (BS)EN 1384 is voltooid.

Bagheera_206

Re: Britten herzien veiligheidsnormen cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:06

Duur grapje voor de fabrikanten om alle caps te laten certificeren volgens die nieuwe norm. :=

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:31

Ik word helemaal %) van al die termen en eigenlijk kan ik niet helemaal volgen wat er nu eigenlijk allemaal staat := .
Komt er dan ook een lijst van caps die wel aan de juiste standaard voldoen en is er dan ook ergens te lezen waarom die veiliger zijn?

En dit geldt vooralsnog alleen voor Endurance? In heel Europa?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:26

In Europa komt er ook een nieuwe norm. Ik dacht ergens in 2016 mogen alleen nog caps worden verkocht met keurmerk CE EN1384:2012

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:58

Voor motorkleding geldt hetzelfde lees ik net op een niet paard gerelateerd forum...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:38

Gwen schreef:
Ik word helemaal %) van al die termen en eigenlijk kan ik niet helemaal volgen wat er nu eigenlijk allemaal staat := .
Komt er dan ook een lijst van caps die wel aan de juiste standaard voldoen en is er dan ook ergens te lezen waarom die veiliger zijn?

En dit geldt vooralsnog alleen voor Endurance? In heel Europa?

Hahaha hetzelfde hier!! _/-\o_
Maar ik las ook zoiets op de FB pagina van Charles Owen, waar volgens mij niet aangepast hoefde te worden? Heb het heel vluchtig gelezen.
Kan het me wel voorstellen, want het boekje bij mijn cap stond vol met keurmerken. Dus ik blijf vrolijk CO dragen. :) :)

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:40

Gelukkig, Janine, ben ik niet de enige die er amper soep van kan koken :') . Eigenlijk zou de Nederlandse samenvatting erachter moeten staan 8-) .

Nou ja, ik rij zelden of nooit meer, voor die ene bosrit ooit pak ik gewoon m'n ouwe hoofddeksel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:56

Mijn interpretatie is ongeveer dit:

Als je als cap een stempeltje 'ok door Duyvis' (het CE-keurmerk) wilt ontvangen, moet je een serie tests volgen en voldoende halen op bepaalde punten. Er zijn een paar lijstjes met tests, zoals de EN1384, de VGI, de PAS015, etc. (En uiteraard heeft het VK weer iets andere regels dan de rest van Europa.)

De EN1384 is al oud, uit 1996, en het is hoog tijd dat die normen weer eens bekeken worden, alleen de leden van de commissie konden er niet uitkomen waardoor er nog steeds geen nieuwe standaard is afgesproken. Nu heeft de Europese Commissie gezegd: 'jammer dan dat jullie er niet uitkomen, de oude versie is te oud, en wij accepteren het niet als de cap alleen maar op de oude manier is getest. Wil je een stempeltje, dan zul je met iets moderners moeten komen.'

De oude caps die het label al hebben kunnen nog wel mee op wedstrijd, (in de VK in 2015 en in de rest van Europa tot de sportfederaties anders beslissen) maar zullen wel opnieuw gekeurd moeten worden om ze ook in de toekomst met een CE-keurmerk te kunnen verkopen.

... dat was in elk geval wat ik eruit haalde.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:20

VK heeft inderdaad andere normen, mijn nichtje in Wales heeft hier ooit een cap gekocht in Nederland deze mocht ze niet gebruiken op de manege in Wales waar zij rijdt.

De cap was gekeurd volgens de Europese normen, en de manege was alleen verzekerd voor dragers van caps gekeurd met een brits keurmerk :?
Ze reed thuis ook met een mega zwaar en logge cap, leek mij echt een vreselijk ding om mee te moeten rijden...

Ze heeft de cap weer meegenomen en hij ligt nu hier zodat als ze overkomt dat ze hem kan gebruiken als ze op mijn paard wil rijden. Onder het mom elk nadeel heeft zijn voordeel :D

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:42

Dank u, Shadow _/-\o_ !

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:44

Zit zat er al wel aan te komen. Zo zag ik en denk ik meerderen. Van het zomer op het EK eventing al jeugd rijden met een andere kleur cap sluiting. Alsof die al anders en vernieuwd waren.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:09

CE betekend Conformité Européenne, en niet Concours d’Endurance.

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:11

Ik ben op zoek naar de testen van caps volgens de nieuwe normen. Kan ik die ook ergens vinden? Dit na een val en geheugenverlies. Ik weet nu hoe belangrijk het is om een goede cap te dragen. Dus heeft iemand ook een link naar test gegevens?