Tegenslag voor paardenbezitters in Bad Sooden-Allendorf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Tegenslag voor paardenbezitters in Bad Sooden-Allendorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 12:24

www.bild.de/www.bokt.nl

Al twee jaar strijden de paardenbezitters in het dorpje Bad Sooden-Allendorf tegen de invoering van de omstreden paardenbelasting. Deze gemeente wil belasting heffen op het houden van paarden (200 euro per paard per jaar). Ze verwachten hiermee hun gemeentekas met 30.000 euro te kunnen spekken. Hierdoor hebben al verscheidene paardenbedrijven hun deuren moeten sluiten en ook pensionstallen hebben klanten verloren aan naburige gemeentes die nog geen belasting heffen.

Er heerst in Duitsland een terechte angst dat meerdere gemeentes zich zullen aansluiten en paardenbelasting gaan invoeren. Veel gemeentes hebben te kampen met grote tekorten en het heffen van belasting op paarden is een manier om deze tekorten te gaan verminderen. Er wordt al gesproken over belasting ter hoogte van 750 euro per paard per jaar.

Diverse paardenliefhebbers en eigenaren hebben in het verleden massaal gedemonstreerd tegen de invoering van deze belasting bij andere gemeentes die dreigden deze belasting ook in te gaan voeren. Het is dan ook hele grote klap dat de bestuursrechter in Hessen deze belasting heeft goedgekeurd. De rechter beargumenteerde de uitspraak met het feit dat het hebben van paarden met grote kosten samengaat en dat paardeneigenaren deze kosten dus kunnen dragen. Daarom is een belasting hierop heffen terecht. Uitgesloten worden bewoners die met paarden hun hoofdinkomen verdienen.

risky

Re: Tegenslag voor paardenbezitters in Bad Sooden-Allendorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:31

Als er 750,- per paard per jaar betaald zou moeten gaan worden dan zullen er niet veel paarden eigenaren blijven bestaan denk ik zo.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:39

Slachterijen zullen het druk krijgen vrees ik...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:40

Weten we ineens waarom die chip er gekomen is. :)
750 euro... Wie kan dat betalen elke maand bovenop de andere kosten?
Dan is je potje sowieso snel op. -O-
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-12-14 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:41

grote kosten... voor de gemeente?? Doelen ze hiermee op bodemvervuiling of mestoverlast van de recreatie ruiters? Dat ze dan mest strenger beboeten en meer vuilbakken zetten.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:43

phoe!
woon jij in die omgeving dinopino??

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:44

risky schreef:
Als er 750,- per paard per jaar betaald zou moeten gaan worden dan zullen er niet veel paarden eigenaren blijven bestaan denk ik zo.

In termijnen van 12 maanden is het nog net goed te doen,voor veel eigenaren. Zeker als je kijkt naar wat men koopt en betaald aan spullen en kleding etc. voor deze hobby en aan stallingskosten in de paardenwereld.

Het is en blijft lullig/ belachelijk, dat wel!

En voor de andere helft van de eigenaren die al zuinig aan moeten doen en of veel dingen ervoor moeten laten om een eigen paard te kunnen hebben is het helemaal zuur!

Als het moet dan is het veel eerlijker om de bestaande eigenaren met rust te laten, dat het dan ingevoerd gaat worden bij de mensen die een paard gaat aanschaffen, ze hebben dan nog de keuze om het wel of niet te gaan doen en of het te betalen is of niet.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 19-12-14 12:50, in het totaal 3 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 12:46

Gelukkig niet. Maar ik weet dat vele deelstaten dit heel erg in de gaten houden. De gemeentes zijn arm en zien deze extra inkomsten wel zitten.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:48

Begin van het einde voor vele paardeneigenaren.
Vind het echt verschrikkelijk dat een rechter meent dat omdat je een paard hebt je wel ff dat geld per maand erbij kan neerleggen.
Vind het schandalig

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:51

Dinopino schreef:
www.bild.de/www.bokt.nl

De rechter beargumenteerde de uitspraak met het feit dat het hebben van paarden met grote kosten samengaat en dat paardeneigenaren deze kosten dus kunnen dragen. Daarom is een belasting hierop heffen terecht. Uitgesloten worden bewoners die met paarden hun hoofdinkomen verdienen.

{:)-:( Oftewel, bij de particuliere paardeneigenaren is nog wat te halen. Het gaat niet om de kosten die een gemeente heeft aan paarden binnen hun grenzen (een paard gaat zich bij een zakelijke eigenaar tenslotte niet ineens anders gedragen of meer kosten dan een particulier paard), maar puur om een eigen tekort aan te zuiveren. Walgelijk. Ik hoop niet dat Nederlandse gemeenten hierdoor ideeën op gaan doen. -O-

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:52

AaronYve schreef:
Begin van het einde voor vele paardeneigenaren.
Vind het echt verschrikkelijk dat een rechter meent dat omdat je een paard hebt je wel ff dat geld per maand erbij kan neerleggen.
Vind het schandalig

Mee eens! Nog steeds een vooroordeel dus, dat paardeneigenaren bakken met geld hebben.........

Ze moesten eens weten, ik zie genoeg om me heen dat er veel mensen die een eigen paard/pony hebben die niet veel te besteden hebben maar wel goed voor ze zorgen door er veel dingen ervoor te moeten laten en of zuinig aan te doen en zichzelf tekort doen, alles voor hun lievelingen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:55

Ragdollcat schreef:
risky schreef:

In termijnen van 12 maanden is het nog net goed te doen,voor veel eigenaren. Zeker als je kijkt naar wat men koopt en betaald aan spullen en kleding etc. voor deze hobby en aan stallingskosten in de paardenwereld.

Het is en blijft lullig/ belachelijk, dat wel!

En voor de andere helft van de eigenaren die al zuinig aan moeten doen en of veel dingen ervoor moeten laten om een eigen paard te kunnen hebben is het helemaal zuur!

Als het moet dan is het veel eerlijker om de bestaande eigenaren met rust te laten, dat het dan ingevoerd gaat worden bij de mensen die een paard gaat aanschaffen, ze hebben dan nog de keuze om het wel of niet te gaan doen en of het te betalen is of niet.

Ik ken genoeg mensen die 4 shetjes hebben lopen.
Dan wordt het wel heel veel geld, en veel duurder dan het onderhoud per jaar.

750E per jaar is toch (bijna) een verdubbeling in de kosten, als je een rijpaardje thuis hebt staan.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:58

Ragdollcat schreef:
Mee eens! Nog steeds een vooroordeel dus, dat paardeneigenaren bakken met geld hebben.........

Inderdaad nog steeds een vooroordeel, het is niet voor niets dat in tijden van economische crisis veel meer paarden worden aangeboden bij de slager c.q. worden weggedaan.... :(

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:01

Brainless@ Goed lezen!

Zoals wat ik al zei: het is eerlijker om de HUIDIGE eigenaren met rust te laten en voortaan de eigenaren te gaan belasten die van plan zijn een eigen paard/ pony te gaan aanschaffen, dan hebben ze nog een keuze om het wel of niet te gaan doen en of het bij 1 dier te gaan houden.

Nemen ze meer dan 1 dier, dan is dat hun eigen keuze en ja dan is het wel erg duur.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:28

merrylegs schreef:
grote kosten... voor de gemeente?? Doelen ze hiermee op bodemvervuiling of mestoverlast van de recreatie ruiters? Dat ze dan mest strenger beboeten en meer vuilbakken zetten.

nee het houden van paarden gaat met grote kosten gepaard, omdat paardeneigenaren dat kunnen betalen kan de jaarlijkse belasting van 200 euro er ook wel bij.

zusi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:48

Ik weet niet maar krijg het gevoel dat we dit wellicht ook hier in Nederland gaan krijgen....

Ze hebben het ook al over katten belasting dus iets zegt me dat wij dit ook voor paarden gaan krijgen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:58

kattenbelasting begrijp ik beter dan paardenbelasting.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:15

Hoe weet de overheid of ik een paard bezit?
Volgens mij is dit nergens geregistreerd. Paspoort en chip is geen eigendomsbewijs..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:17

Annem84 schreef:
Hoe weet de overheid of ik een paard bezit?
Volgens mij is dit nergens geregistreerd. Paspoort en chip is geen eigendomsbewijs..

Dan gaan ze langs denk ik, net zoals ze bij hinden doen?

Ik weet niet of het in Duitsland wel verplicht is je paard op (eigen)naam te hebben staan?
Hier in Nederland is dat nl niet verplicht (ook niet voor honden/katten).

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:24

maar als je nou bijvoorbeeld een merrie koopt die onverwacht een ongeluk veulentje krijgt zonder dat je wist of ze dat was? moet je dan extra betalen?

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:29

:\ t moet niet gekker worden

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:35

Ragdollcat schreef:
Brainless@ Goed lezen!

Zoals wat ik al zei: het is eerlijker om de HUIDIGE eigenaren met rust te laten en voortaan de eigenaren te gaan belasten die van plan zijn een eigen paard/ pony te gaan aanschaffen, dan hebben ze nog een keuze om het wel of niet te gaan doen en of het bij 1 dier te gaan houden.

Nemen ze meer dan 1 dier, dan is dat hun eigen keuze en ja dan is het wel erg duur.

Wauw, heel eerlijk, ja. Not.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:44

ThirzaXinge schreef:
maar als je nou bijvoorbeeld een merrie koopt die onverwacht een ongeluk veulentje krijgt zonder dat je wist of ze dat was? moet je dan extra betalen?

Het is een zware tegenslag deze onbegrijpelijk uitspraak van een kortzichtig en onredelijk rechter..

Alle paardeneigenaren, Maneges, Fokkers, enz hier in duitsland houden hun adem in.. de strijd is nog niet gestreden want meer acties worden gepland en waarschijnlijk wordt beroep aangetekend tegen deze uitspraak.

Deze belasting gelden voor alle paarden/ponies vanaf 6mdn.. oud of ziek, onberijdbaar, fokmerries, paarden in opvang, ga zo maar door.. dus niet alleen paarden die gereden worden voor recreatie of sport.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:59

Ja maar een hond heb je thuis.. een paard wat ergens achteraf in een wei gestald wordt gaan ze daar posten of zo? Ik weet t ook niet hoor maar lijkt me niet echt praktisch haalbaar.. en inderdaad shetlanders worden nu al gedumpt laat staan als er zo'n belasting over komt.

Arme shetjes, paarden met blessure of oude pensioen paarden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 15:04

In Duitsland moet je je paarden aanmelden bij de Tierseuchenkasse. Zo kunnen ze nagaan of je paarden hebt en hoeveel.