Paard bevrijd uit modderpoel in Oisterwijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Paard bevrijd uit modderpoel in Oisterwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 16:45

http://www.bokt.nl / http://www.omroepbrabant.nl

Zondagmiddag is een paard vast komen te zitten in een modderpoel. Dit gebeurde in het natuurgebied de Kampina in Oisterwijk.

Na aankomst van de brandweer werd getracht het dier uit zijn benarde positie te bevrijden. Het dier bleek vastgezogen te zitten in de modder. De brandweer kon het paard bevrijden door brandweerslangen om het lichaam te bevestigen en het dier uit de modder te trekken. Het bevrijden van het paard duurde een uur.

Een brandweerwagen met kraan die al onderweg was om de brandweermannen te helpen bleek niet meer nodig te zijn.

Het paard is door de eigenaar naar een dierenarts gebracht voor onderzoek.

Kusevi

Re: Paard bevrijd uit modderpoel in Oisterwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:05

Aah dat hebben ze knap gedaan! Altijd leuk om te lezen als er weer een paard gered is ^^

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:10

Goed dat ze worden gered, maar denk dat we toch beter kunnen voorkomen dat ze gered moeten worden. Bizar om te lezen hoe vaak er een paard vast zit in de modder of in een sloot ligt. Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar ik denk dat er met een beetje meer aandacht voor de (omheining van de) wei een hoop kan worden voorkomen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:49

Lijkt mij een enge ervaring!

Nico1949

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:56

Ik denk dat Shirleyp vergeet, dat meer als de helft van Nederland onder Nap. ligt. Dit betekend soms dat het weiland zeker in de veengebieden altijd drassig zijn. Wij hebben ruim 50 jaar in Diemen gewoond en onze paarden liepen daar in het land. Als zij gingen draven of galopperen dan stond jij als het waren te dansen(lijkt op een aardbeving) en zag je de grond/wei gewoon golven en de afscheiding van het weiland waren sloten en inderdaad daar kwamen ze weliswaar soms wel eens per ongeluk in of door hun maatjes in gejaagd. Maar als je wist hoe je ze op een veilige manier door een ander paard en een lier aan hun voorbenen uit te trekken was het nooit geen probleem. Later uiteraard met een Landrover of een trekker als het maar langzaam ging.
Ps. In mijn ogen zijn sloten veiliger dan prikkeldraad of draad, zeker qua verwondingen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 19:50

Pff dat is dichtbij! Zitten vrij veel gevaarlijke plekken hier, ik ben ook wel eens met pony en al drijfzand in gegaan (en weer uit omdat ik meteen door had dat het niet klopte) mijn zus heeft een keer echt vast gezeten.

Dood eng, gelukkig hebben ze dit paard eruit kunnen krijgen!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:22

Lijkt mij inderdaad een dood enge ervaring.
Ik had even niet in de gaten dat het hier en paard én ruiter betrof.
In de Kampina lopen ook Ijslandse paarden los in een paar kuddes.....ik was even bang dat het een van hen betrof.
Immers dan zou het echt een mega geluk zijn geweest als het was opgemerkt door wandelaars.
Hartstikke mooi dat deze paarden op een natuurlijke manier kunnen grazen en leven, maar zo zie je ook maar eens hoe dodelijk óók de natuur in Nederland kan zijn.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:17

Maar als ik zo die foto's bekijk, loopt daar wel een pad?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:25

Ligt niet altijd aan het gebied. Soms ook aan veiligheid van ruiter die niet op de paden blijft. Ik was vroeger ook zo n ruiter hoor overal alles opzoeken. Oordeel nu niet want weet niet hoe het is gebeurd maar ligt heus niet altijd aan omgeving. Campina ligt er toch redelijk netjes onderhouden bij

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:30

Paarden zijn niet voor niets van nature afkerig van plassen...
Je weet nooit wat er onder zit of hoe diep het is, zoek dat soort avontuur dan persoonlijk ook nooit op :o

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:55

Jeetje, dat moet vreselijk schrikken zijn geweest! Hopelijk is het bij schrikken gebleven, arm dier (en ruiter). :(:)