Paard bekneld geraakt in trailer op N33

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Paard bekneld geraakt in trailer op N33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 09:07

http://www.rtvnoord.nl / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Froukje1993

Hachelijke momenten voor een paard en zijn baasjes zaterdagmiddag op de N33. Het paard moest langs de weg worden losgeknipt uit de trailer. De weg was daardoor een halfuur afgesloten.

Rond half zes stopte een auto met een paardentrailer erachter in een parkeerhaven op de N33. De bestuurder en zijn passagiers merkten tijdens de rit dat het paard in de trailer zich erg onrustig gedroeg. Ze vertrouwden de zaak niet en de bestuurder zette de wagen aan de kant. Daar zagen ze dat het paard was met zijn voorbenen over de stang was gekomen, waardoor het bekneld zat. De hulp van de brandweer werd ingeroepen.

De brandweer besloot de stang los te maken. De politie hield uit voorzorg het verkeer op de N33 tegen in beide richtingen, voor het geval het paard los zou breken. Na een half uur was het paard bevrijd en kon de auto met trailer weer doorrijden, onder begeleiding van de politie en de brandweer.

eline10

Re: Paard bekneld geraakt in trailer op N33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:08

Jeetje :oo

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:10

Dat is schrikken zeg!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:18

Zo, dat is schrikken! Is ook nog best een grote weg, lastig om dan te beslissen hoe je dat op gaat lossen. Denk dat ik persoonlijk nog een klein eindje door had gereden, op de meeste stukken zitten wel grotere parkeerplaatsen of afritten/carpool in de buurt.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:30

Als ik het kaartje zo bekijk hadden ze een kilometer ver de afslag meeden gehad..
Maar goed, blijkbaar hebben ze daar niet aangedacht toen ze hoorden dat paard in paniek was.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:32

Ben zelf me aan het orienteren op trailers, bij die van ifor williams kan van buitenaf de voorste stang losgemaakt worden zodat die naar beneden valt. Begint me een goed idee te lijken. Hebben meer merken dat?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:36

nicolanca schreef:
Ben zelf me aan het orienteren op trailers, bij die van ifor williams kan van buitenaf de voorste stang losgemaakt worden zodat die naar beneden valt. Begint me een goed idee te lijken. Hebben meer merken dat?

Volgens mij hebben bijna alle trailers zo'n systeem. Je kunt de stangen van de buitenkant af los draaien.
Maar de Ifor is een goede keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:41

Wat ben ik blij dat ik een moderne trailer heb waarbij je zo stang los hebt door even aan een oog aan de buitenkant te draaien :)
Zou geen mogelijkheid zijn om die oude trailers daar ook mee uit te rusten?
Bijna alle nieuwe trailers hebben dat tegenwoordig.

Fijn dat allemaal goed is gekomen.

Sting,
Je hebt en punt,daarnaast had het ook een file gescheelt maar je weet natuurlijk niet hoe erg het was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:44

Dat is hier vlakbij!
Fijn dat het goed is afgelopen. :j

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:55

Fjorj schreef:
Wat ben ik blij dat ik een moderne trailer heb waarbij je zo stang los hebt door even aan een oog aan de buitenkant te draaien :)
Zou geen mogelijkheid zijn om die oude trailers daar ook mee uit te rusten?
Bijna alle nieuwe trailers hebben dat tegenwoordig.

Kun je gewoon laten maken in een oudere trailer (zonder), ik was 130 euro kwijt :) (tevens hoger laten zetten)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 10:08

Heb ook eens een veulen gehad onder de voorstang door. Zat op de A10 en zag zijn billen door het raampje. Doorgereden naar een parkeerplaats verderop en daar konden we hem naar de andere kant laten lopen door alles ruim te zetten.
En het oog is los te draaien maar zorg dan wel dat je iets bij hebt om in het oog te steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 10:15

Moer sleutel die standaard in je auto ligt om je wiel te kunnen wisselen :)*

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 10:22

Heb het helaas ook een keer meegemaakt dat een trekpaard over de stang heen ging. Toen moesten we ook noodgedwongen stoppen op de vluchtstrook want de trailer ging alle kanten op.
Gelukkig was het bij ons mogelijk om de stang van de buitenkant los te maken.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:36

Jeetje wat naar zeg!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:40

Veilig achter een schermpje weet iedereen het wel op te lossen. Je zult er maar voor staan op dat moment. Gelukkig is het allemaal met een sisser afgelopen.

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:00

Ik was erbij jammergenoeg. Het paard is van een vriendin, we kwamen net van wedstrijd.
Op 1 of andere manier is paard over de stang gekomen en hing bijna op de kop erin. Zn achterbenen stonden bijna onder de voorstang en hij zat met zn hoofd klem.
We konden niet verder rijden naar de afslag want de trailer sloeg bijna om, daarom zijn we direct gestopt.

Met ons en het paard is alles (op schaafwondjes en stijfheid na goed. Beide raampjes van de trailer zijn stuk en er zit een scheur in het dak, dat is gelukkig het enige...

Kusevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:06

Dat is schrikken!

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:55

Wow, Ladyrosa, lijkt me heel enge situatie. Gelukkig is alles nog goed afgelopen!

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:23

Ik kwam afgelopen zomer op de A9 ook een trailer tegen op de vluchtstrook waar het hoofd uit het voor deurtje hing.
Beestje hing ook over de voorstang. De mensen hadden dus geen idee hoe ze het moesten oplossen. Een leuke omstander had bedacht met een moker wel even de bevestiging stuk teslaan 8)7 , kon de vriendelijke man nog net tussen de achterbenen weg trekken, paard sloeg wild in de rondte en wist zich toen via het voor deurtje te bevrijden.
enja toen liep het lieve beestje op de snelweg. Pony had op het eerste gezicht geen grote schade opgelopen gelukkig.

Wil dan ook oproepen om als je gaat reizen eerst eens te kijken hoe de voorstang los moet. Gaat het toch fout onderweg, probeer van de snelweg aftekomen, bel voor hulp, desnoods 112, brandweer is er dan zo met een paar sterke mensen als het nodig is. Via 112 kan er ook heel snel een dierenarts zijn als je teverweg bent voor je eigen arts.
sta je toch op de weg, bel 112 en vertel waar je staat en vraag om minimaal 1 baan af tekruizen, dit ook voor je eigen veiligheid.

Langs de snel weg is echt een groot risico, je wilt toch niet je paard heel uit de trailer hebben bevrijd en hem dan in de voorruit van een paserende auto zien belanden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:30

je wilt niet weten hoeveel trailers er nog zijn met een vaste voorstang die er niet uit kan.... |(

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:34

Maar als ik soms ook zie hoe mensen hun paard vastzetten.. Dan vind ik het soms ook geen wonder dat paarden over de voorstang gaan.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:36

Klopt cissy en je wild helemaal niet weten hoeveel mensen hun paard veeeeeel telang vast zetten in de trailer. Onder het motto, kort is zo zielig.
Wilde ik dus ook net zeggen froukje :)

Owja en zorg dat je een mes hebt om eventueel een touw door te kunnen snijden.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:23

cissy schreef:
je wilt niet weten hoeveel trailers er nog zijn met een vaste voorstang die er niet uit kan.... |(

En je wil niet weten hoeveel trailers het wel hebben, maar waarvan de eigenaren denken dat het oogje er is om het paard buiten de trailer aan vast te zetten...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:21

dat ook ja!