Nieuw onderzoek naar functie van glucosamine bij artrose

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Nieuw onderzoek naar functie van glucosamine bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 10:25

http://www.bokt.nl / http://www.equinews.com

Wetenschappers van de Michigan State University hebben recentelijk onderzoek gedaan naar de remmende functie van glucosamine bij artrose bij paarden.

Osteoartritis (artrose) is een progressieve afbraak van gewichtskraakbeen. Het is een veel voorkomende oorzaak van kreupelheden bij sportpaarden. Het geven van supplementen die de afbraak van kraakbeen of gewrichtsletsel voorkomen is een aantrekkelijke oplossing voor kreupelheid.

Glucosamine is een potentieel anti-artrose middel dat momenteel veel verkocht wordt. Het is een natuurlijk, niet toxisch, molecuul wat zorgt voor vermindering van pijn en verbeterde mobiliteit van de aangetaste gewrichten in meerdere humane wetenschappelijke onderzoeken. “In vitro” (in kweekbakken) resultaten suggereren dat glucosamine mogelijk de synthetische aanmaak van chondrocyten, of kraakbeen producerende cellen, stimuleert. Ondanks dat, is de biochemische basis om te kunnen dienen als potentieel anti-artrose middel nog niet goed gedocumenteerd.

Een molecuul dat beschouwd wordt als een versneller van de progressie van artrose is stikstofmonoxide. Recentelijk is aangetoond dat chondrocyten in paarden stikstofmonoxide produceren in een reactie op twee artritogeen moleculen. Bovendien worden er verhoogde concentraties van stikstofmonoxide en interleukine 1 waargenomen in gewrichtsvloeistof van aangetaste gewrichten. “In vitro” gegevens suggereren dat stikstofmonoxide enzymen activeert die kraakbeen afbreken, specifiek metalloproteïnasen.

Het doel van de studie, uitgevoerd aan de Michigan State University, was het bepalen of glucosamine de productie van stikstofmonoxide in gewrichtskraakbeenweefsel van paarden kan remmen.

Het weefsel werd verkregen uit het voorkniegewricht van paarden, met een leeftijd tussen de twee en acht jaar, die geëuthanaseerd waren om andere redenen dan gewrichtsproblemen. De wetenschappers verwijderden kraakbeenschijven uit het oppervlak van de knie en plaatsten deze in kweekflessen die glucosamine of een andere stof bevatte, waaronder controles.

Stikstofmonoxide piekte in de eerste dag in de kweekflessen en keerde terug naar de concentratie op het beginpunt op de derde dag. In drie afzonderlijke experimenten voorkwam de toevoeging van glucosamine de toename van stikstofmonoxide in de onbehandelde kweekflessen. Een kleinere dosis glucosamine remde gedeeltelijk de stikstofmonoxide productie.

De resultaten suggereren dat glucosamine kraakbeenafbraak kan voorkomen door de productie van stikstofmonoxide te remmen. Toekomstige experimenten zullen zich richten op hoe de glucosamine de productie van stikstofmonoxide precies remt en of deze resultaten gerepliceerd kunnen worden in “in vivo” (in levende paarden) experimenten.

Tabaluga12

Re: Nieuw onderzoek naar functie van glucosamine bij artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 11:15

Interessant, ben benieuwd!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 11:42

Altijd interessant zo'n onderzoek, maar bij onze hond werkt het geweldig. 4 jaar geleden ging ze manken, uiteindelijk bleek uit foto's HD en artrose in beide heupen. 'Ga alvast maar sparen voor een operatie' was het advies. We zijn toen begonnen met glucosamine en ze heeft nooit meer gemankt, rent en speelt als een jonge hond. Ze is nu 8.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:01

tja de meningen zijn nog altijd verdeeld,ben ook benieuwd

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:04

Dit is een wetenschappelijk onderzoek, geen mening.

Interessant!

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 16:38

Nieuw onderzoek ? Recentelijk ?
Dit onderzoek dateert van het jaar 2000 (!).
Ik vraag me toch af waarom dit nu nog op Bokt verschijnt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 17:03

Ze vergeten wel te vermelden dat in humane onderzoeken ook veel negatieve resultaten worden gevonden, namelijk dat glucosamine geen effect heeft op artrose en ook niet op de pijn ten gevolge van artrose..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 18:26

Exact Troi en ik heb dat persoonlijk dus ook ervaren.
Plus dat het gaat om tegengaan van verdere afbraak. Niet om opbouw van nieuw, dat is namelijk onmogelijk (ook al jarenlang wetenschappelijk bewezen en onderbouwd) en een onomkeerbaar proces. Als het kraakbeen weg is is het weg.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:22

ja inderdaad, het kwaad is al geschied.
(net zoiets als sinaasappels gaan persen als je al verkouden bent..)
Eigenlijk moeten we met zijn allen als we op middelbare leeftijd dit gaan slikken om problemen in de verdere toekomst te voorkomen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:14

De onderzoeken zijn denk ik nog niet breed genoeg gedaan.

Onze hond, een Borde Collie van nu 14,5 begon het afgelopen jaar echt slechter te worden. Op de gok humane ( goedkope ) glucosamine gehaald en toch geprobeerd.
Veel sneller dan verwacht zag je een heel groot verschil. Mijn opgegeven hond die hard achteruit ging loopt, rent en speelt. Ik geef 1 tablet per dag waar zij 15kg weegt.

Nu hoorde ik van iemand anders die zelfde tabletten geeft aan hond van ca 30kg maar dan 2 pd. Ook goed resultaat.

Je kan alles onderzoeken, maar vertel dan maar hoe dat dan kan? Een hond van 14,5 gaat niet zomaar weer beter lopen. En zij heeft dus artrose en dat zien we heus weleens soms, maar de verschillen zijn te groot.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:38

troi schreef:
Ze vergeten wel te vermelden dat in humane onderzoeken ook veel negatieve resultaten worden gevonden, namelijk dat glucosamine geen effect heeft op artrose en ook niet op de pijn ten gevolge van artrose..

Klopt.

Dwz:
- kraakbeen heeft geen bloedtoevoer, glucosamine slikken en een zittend leven leiden: je kunt het net zo goed niet slikken.
- kraakbeen is een soort spons, die gevoed wordt door laten we zeggen het hoefmechanisme. Maar dat werkt alleen als de pH van de weefsels op orde is, want het voeden gaat via osmose.
- uiteraard moet er voldoende water voorhanden zijn
- zonder zink, mangaan en koper werkt het goedje niet.

Dus ik geloof grif dat uit vele onderzoeken "blijkt dat het niet werkt".

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 00:11

Interessant, ooit een lezing gevolgd in Utrecht over artrose met als conclusie dat er geen medicatie tegen is en dat glucosamine niet werkt. Ben zelf niet overtuigd van deze stelling.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 02:36

Ook bij mijn hond met HD en artrose de ervaring dat het werkt.
Ik geef glucopro van pharmadog.
In het begin Was ik wat laks met het
Halen van een nieuwe pot als de oude op was maar het viel mij op dat als ie het een week niet kreeg
Hij toch slechter begon te lopen.
Heb ik enkele keren gezien (dus
Nu braaf potten op voorraad ;) )
Linksom of rechtsom, hoe het werkt werkt het. Ik zie resultaten

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 08:41

Dat was onze insteek toen we ermee begonnen: baat het niet, het schaadt ook niet (behalve je portemonnee, want het is duur spul) en gelukkig pakt het bij onze hond heel goed uit.
Ken wel de verhalen dat het niet bij iedereen werkt. En we geven nog altijd de begindosis, dus zijn niet overgestapt op een onderhoudsdosis. En 'de' wetenschap kan van alles beweren, maar dat stel ik vraag ertegenover: hoe is het onderzoek opgezet en uitgevoerd?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:49

Eigenlijk is alleen Glucosamine niet genoeg, je zou je paard Biocell Collageen II & Glucosamine moeten geven.Zeker weten dat dit spul werkt,als het bij de mens werkt zal het ook bij een dier werken.
Dit spul is wel erg duur [60,- voor 180 tabletten].Ik heb zelf op veel plaatsen Artrose en een Stenose en sinds ik deze tabletten slik nergens last meer van.Geen pijn meer en geen stroomstoten meer.

Dus ja,ik geloof zeker wel dat Glucosamine werkt,maar het zou nóg beter werken met de Collageen II erbij.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 09:53

De potten glucosamine speciaal van de Groene os en Puur hebben ook allerlei toevoegingen, ook vitamine C

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 10:27

Is het van Puur of bedoel je Pure?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:44

Puur, dat is ook een merk. Witte pot met blauwe deksel, is iets goedkoper dan Groene os en hond doet het er net zo goed op. Ruikt wel peperiger dan die van de Groene os. (Witte pot met geel deksel)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:58

Vitamine C als calciumascorbaat helpt bij mensen tegen de pijn van artrose.
Het kan dus een zinnige toevoeging zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:50

Ik heb gewoon die van Kruidvat aan mn hond gegeven en het resultaat is zo goed, daar kun je gewoon niet omheen.
Ik las op fb ook een onderzoek van een merk dat alleen dure glucosamine werkt. Tja, dat zou ik ook zeggen.
Wij verwachtte helemaal niks meer, dus vandaar zo een potje meegenomen. Het werkte ook veel sneller dan verwacht. Ook de dierenarts was wederom verbaasd hoe onze hond het weer deed.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:21

superpony schreef:
Ik heb gewoon die van Kruidvat aan mn hond gegeven en het resultaat is zo goed, daar kun je gewoon niet omheen.
Ik las op fb ook een onderzoek van een merk dat alleen dure glucosamine werkt. Tja, dat zou ik ook zeggen.
Wij verwachtte helemaal niks meer, dus vandaar zo een potje meegenomen. Het werkte ook veel sneller dan verwacht. Ook de dierenarts was wederom verbaasd hoe onze hond het weer deed.

Er zal ook wel een verschil zitten in het stadium van de artrose.In een ver gevorderd stadium zullen de goedkopere tabletten niet werken denk ik.Bij de duurdere tabletten zitten n.l. ook meerdere suplimenten in dan alleen maar Glucosamine.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:46

Geef mijn paard preventief Glucosamine.
Hij heeft geen artrose of andere gewrichtsproblemen, maar had altijd wel wat meer moeite met loskomen bij het rijden.
Geef dit nu al weer een flinke poos en merkte toch na een maandje dat het wel degelijk werkt.
Hij is nu veel sneller soepel en meestal gelijk.
Glucosamine remt alleen de artrose, het verbeterd niet.
Daar wordt vaak de fout mee gemaakt.
Ik geef het preventief om ervoor te zorgen dat hij in ieder geval zo min mogelijk slijtage krijgt.
Wetenschappelijk of niet ik vind dat het wel degelijk werkt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:56

gohya schreef:
superpony schreef:

Er zal ook wel een verschil zitten in het stadium van de artrose.In een ver gevorderd stadium zullen de goedkopere tabletten niet werken denk ik.Bij de duurdere tabletten zitten n.l. ook meerdere suplimenten in dan alleen maar Glucosamine.

Ze is 14,5 en de artrose ging wel snel.
We geven de glucosamine met chronoitine msm en vit c. Na 2 weken konden we weer de wandelingen opbouwen en ze loopt stukken beter.