Brandweer helpt gevallen paard overeind

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Brandweer helpt gevallen paard overeind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 09:21

http://www.regio15.nl
Ingezonden door peentje

De tankautospuit van kazerne Naaldwijk werd vrijdagmiddag opgeroepen voor een dier in problemen aan de Lange Broekweg.

Ter plaatse bleek het te gaan om een paard van 28 jaar oud dat in het weiland was gevallen en niet meer zelfstandig kon opstaan. De brandweerlieden hebben enkele pogingen gedaan met brandweerslangen om het paard weer op zijn benen te krijgen. Dit bleek helaas niet te werken, waarop men het hulpverleningsvoertuig van kazerne De Lier ter plaatse heeft gevraagd met een paardenbroek.

Met vereende krachten hebben de brandweerlieden het paard de paardenbroek omgedaan. Hierna is met behulp van de kraan van het hulpverleningsvoertuig het paard omhoog getild. Men heeft het paard enige tijd in de paardenbroek laten hangen zodat het dier weer kon wennen aan de vaste grond onder zijn voeten.

Dit is uiteindelijk gelukt; een veearts zal het dier nader onderzoeken op eventuele verwondingen.

Voor foto's, klik hier.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 10:04

28 jaar oud -O- Is het dan geen tijd om meteen de DA te laten komen ? En geen brandweer wagen om het dier verder te laten lijden? Morgen ligt hij weer.
Dit noem ik geen dierenliefde , maar egoïsme , sorry !

Verosjaak

Re: Brandweer helpt gevallen paard overeind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 10:18

Ik zie dat die met zijn voorhoeven in stal ligt op de foto's. Misschien dat die zodanig al het stro weg heeft geschoven dat er geen grip meer was en telkens weg gleed? Snel oordelen is ook een vak :)

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 10:49

snel oordelen is ook egoïsme. ik denk dat de eigenaar van het paard prima in staat is om zelf te beslissen wat het beste is voor haar paard. zo ver ik kan zien ziet die er voor de leeftijd nog goed uit. en daarbij, het is bagger weer in nederland. een ouwdere vrouw van 75 die in het gras uitglijd en door dat het dan drassig is op het gras niet meer zelfstandig over eind kan komen laat je toch ook niet liggen en heef je het maar een spuitje? als het paard al even heeft gelegen voor iemand er achter kwam is kan het ook gewoon koud en stijf zijn en heeft heeft soms simpelweg even een "zetje" nodig

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 10:54

Ik vind het klasse van de brandweer.
Zeker die laatste foto straalt zo een rust uit, zowel bij de brandweermannen als bij het paard.
Zo wie zo komt de dierenarts het dier nog nakijken op verwondingen, dat stáát al in het artikel.
Ik denk dus dat deze eigenaar echt wel weet weet waar hij of zij mee bezig is.
Als het echt beter is om het paard te laten gaan i.v.m. herhaling zal de dierenarts dit écht wel met de eigenaar gaan bespreken lijkt me.
Maar wat mij betreft, voor als nog respect voor alle betrokkenen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 11:07

Bejaarden vallen ook weleens over dingen heen.Paard kan ook in een kuiltje gestapt zijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 11:12

Dat paard is duidelijk door de modder uit gegleden en kan door die gladde modder niet meer overeind komen.Heeft nix met de leeftijd van het paard te maken.
Ook een jong paard kan op een gladde bodem niet overeind komen!
Paard ziet er ook goed uit voor zijn leeftijd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:03

Gelukkig konden ze er met de brandweerwagen bij :j Als dat hier in het achterste stuk land moest gebeuren, heb ik een probleem :7
Beestje ziet er idd nog treffelijk uit voor z'n leeftijd...alleen die krullen >;) maar goed, ik ben behekst :D

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:05

RaafSmits schreef:
Ik vind het klasse van de brandweer.
Zeker die laatste foto straalt zo een rust uit, zowel bij de brandweermannen als bij het paard.
Zo wie zo komt de dierenarts het dier nog nakijken op verwondingen, dat stáát al in het artikel.
Ik denk dus dat deze eigenaar echt wel weet weet waar hij of zij mee bezig is.
Als het echt beter is om het paard te laten gaan i.v.m. herhaling zal de dierenarts dit écht wel met de eigenaar gaan bespreken lijkt me.
Maar wat mij betreft, voor als nog respect voor alle betrokkenen.

Niks aan toe te voegen _/-\o_

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:45

proudmama schreef:
28 jaar oud -O- Is het dan geen tijd om meteen de DA te laten komen ? En geen brandweer wagen om het dier verder te laten lijden? Morgen ligt hij weer.

Als het paard vaker niet op kan staan of heel veel moeite heeft om op de been te komen is dat ook mijn gedachte. Maar bij zulk slecht weer mag het best nog een kans hebben.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:04

proudmama schreef:

Ben ik het helemaal mee eens!!
Mijn oudje is zo ook gegaan.. Ze kwam niet meer recht.. Da gebeld.. Die gaf aan dat ze met vereende krachten en een spuit adrenaline wel weer recht zou komen, maar dat t dan waarschijnlijk de dag of week erna toch weer zou gebeuren.. Toen is ook de keus gemaakt haar te laten gaan..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:09

Je weet niet of dit een eenmalig of structureel probleem is. Ik mag hopen dat je je paard niet al laat hemelen als die eens 1 keertje niet makkelijk recht geraakt op een zeer gladde ondergrond.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:13

proudmama schreef:

Dat was ook mijn eerste gedachte, maar als ik zie waar dat paard ligt voor het opgetakeld wordt, kan het ook heel makkelijk alleen maar vastgelegen hebben.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:13

Gini schreef:
Je weet niet of dit een eenmalig of structureel probleem is. Ik mag hopen dat je je paard niet al laat hemelen als die eens 1 keertje niet makkelijk recht geraakt op een zeer gladde ondergrond.

Waar haal jij die gladde ondergrond vandaan dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:17

proudmama schreef:

Ik ben het niet met bovenstaande eens. Leeftijd is geen criterium of een paard wel of niet fit is, en als ik zie waar hij heeft gelegen kan het niet overeind komen meerdere oorzaken hebben. Als problemen structureel gaan optreden, is het vroeg genoeg om drastische maatregelen te nemen. Hulde voor de brandweer, is zo te zien heel rustig en professioneel gedaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:18

nine1987 schreef:
Gini schreef:

Al eens in een gemiddelde containerbox gekeken? En dan met de nodige prut er nog bij?

Nancy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:19

Wat een discussie!!
Als een dier het tegenwoordig wat moeilijk krijgt om de één of andere redenen, moet je hem maar een spuitje geven want het gebeurt binnen korte tijd toch weer????
Waar zijn toch echt al die dierenliefhebbers.
Sorry, heb helaas slechte ervaringen met dierenartsen die, vind ik, tegenwoordig te gemakkellijk naar simpelste manier grijpen : doden.
Kan me heel goed vinden met de commentaren die net zoals ik denken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:23

Ik totaal niet.. Been there, done that..

Maargoed.. We zullen het meemaken..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:23

nine1987 schreef:
Gini schreef:

Paard ligt in de prut.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:25

Röntgenogen giny?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:27

He?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:49

nine1987 schreef:
Ik totaal niet.. Been there, done that..

Maargoed.. We zullen het meemaken..

Als de eigenaar niet op Bokt ziet, betwijfel ik of we er verder nog wat van horen.
Verder zijn eigen ervaringen hiermee idd bepalend hoe bij vergelijkbare situaties gaat denken.
Alleen, het ene paard is het andere niet. Kan best dat dit dier nog jaren meegaat zonder dat er vergelijkbare situaties ontstaan.

Aannames doen is het meest verkeerde wat je kunt doen. Wat betreffende de prut, dat kan iedereen zien die naar de foto kijkt. En nu doe ik een aanname, maar als er prut voor de box ligt, is de kans erg groot dat er wat mee naar binnen is genomen. Moet het paard nog tegenkomen die netjes zij voeten veegt voordat hij zijn box ingaat.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 14:00

Lijkt me ook gladheid, paard wordt niet voor niks naar het stuk gras getakeld lijkt me dan? Als hij goed kon staan in de blub voor zijn stal hadden ze hem daar wel op zijn benen laten landen en bijkomen.

Ik hoop dat het beestje er ongeschoden afkomt, kudo's voor de brandweer en succes voor de eigenaar.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 14:51

Top brandweer!!! En idd als je op je bakkes gaat in de bagger prut kan ik me voorstellen dat het als paard zonder profiel zolen en lange benen niet even makkelijk weer over end komt zeker niet als je wat ouder bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 15:35

Dat paard zijn blik haha , wat een rust en je kan wel oordelen maar je weet het fijne er niet van